InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Welke caviarassen zijn er allemaal?

Welke caviarassen zijn er allemaal?

Welke caviarassen zijn er allemaal? Cavia's zijn leuke huisdiertjes en de meeste kinderen zijn dan ook erg gek op ze. Ondanks de grote diversiteit aan kleuren en haartypen, zijn er maar zes échte caviarassen. Welke caviarassen bestaan er, en in welke kleur- en vachttypen komen cavia's voor? Waar komen cavia's oorspronkelijk vandaan en wat zijn de verschillen tussen de verschillende soorten cavia's? Ook kunnen cavia's erg verschillen qua karakter en grootte.

Inhoud

Guinese biggetjes

Cavia's worden ook wel Guinese biggetjes genoemd en komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Het zijn knaagdieren uit de familie Caviidae. In sommige landen wordt de cavia gefokt om te dienen als voedsel, maar in de meeste landen wordt de cavia gehouden als huisdier en showdier. Typerend voor de cavia is dat hij vitamine C uit zijn voedsel moet opnemen, wat bij geen enkel ander huisdierras noodzakelijk is.

Welke caviarassen bestaan er?

Van de zes soorten Guinese biggetjes die er bestaan, is de huiscavia het meest bekend. Van de huiscavia kennen wij verschillende kleuren en haartypen, waardoor veel mensen denken dat er een grote verscheidenheid aan caviarassen bestaat. De volgende soorten cavia's zijn wereldwijd erkend:
  • Cavia aperea (Braziliaanse cavia)
  • Cavia fulgida (Amazonecavia)
  • Cavia intermedia
  • Cavia magna
  • Cavia porcellus (huiscavia)
  • Cavia tschudii (Tschudicavia)

Cavia aperea

Ook wel de Braziliaanse cavia genoemd. Dit knaagdier komt voor in de Zuid-Amerikaanse landen Argentinië, Brazilië, Colombia, Ecuador, Paraguay en Uruguay. Ze zijn gekruist met andere caviarassen en knaagdierachtigen om de huiscavia te fokken.

Cavia fulgida

Dit is de Amazonecavia uit Zuid-Amerika. Ze komen voornamelijk voor in het oosten van Brazilië. Over dit soort cavia is vrij weinig bekend en er is dan ook haast geen onderzoek naar gedaan.

Cavia intermedia

De cavia intermedia komt voor op de Molegues do Sul eilanden van Santa Catarina (Brazilië). Het is een kritiek bedreigde diersoort en staat dan ook op de rode lijst van de IUCN.

Cavia magna

De cavia magna stamt af van de Enescavia en komt voor in het bos, de wetlands, uiterwaarden en heuvelachtige gebieden van Brazilië, Uruguay en Argentinië. Het verspreidingsgebied van de cavia magna is veel groter dan 20.000 vierkante kilometer, waardoor het totaal aantal levende cavia magna's niet te berekenen is. Wel is zeker dat dit ras zeer goed kan overleven in deze landen.

Huiscavia

De cavia porcellus, ofwel huiscavia, is het meest voorkomende knaagdier ter wereld. Van nature komt dit diertje voor in de Andes, waar het ongeveer 3000 jaar geleden gedomesticeerd werd door de Inca's. De plaats waar dit gebeurde, bevindt zich in het hedendaagse Peru. In de beginperiode van de huiscavia werd dit diertje gefokt om als voedsel te dienen. Vandaag de dag worden huiscavia's nog steeds als voedseldier gezien in Peru, Bolivia en Ecuador. In de meest overige landen wordt de cavia echter alleen als huisdier gehouden.

Ze wegen tussen de 500 en 1500 gram en zijn daarmee groter en zwaarder dan hun wilde soortgenoten: die wegen ongeveer 700 gram. Ze bereiken een gemiddelde lengte van 25-30 centimeter en worden gemiddeld 5 jaar oud. In het wild leeft de huiscavia in kleine familiegroepjes, die bestaan uit één mannetje, een paar vrouwtjes en de jongen. De cavia porcellus eet zijn eigen ontlasting, wat normaal gedrag is en bovendien noodzakelijk voor een goede spijsvertering.

Er zijn veel verschillende kleuren en vachtsoorten bij de huiscavia te onderscheiden. Qua kleur kan je denken aan éénkleur, schildpad en hollander. Ook zijn er vele verschillen in de beharing, zoals:
  • gladhaar
  • gekruind
  • borstel
  • rex
  • US-teddy
  • CH-teddy
  • sheltie
  • tessel
  • langhaar
  • skinny pig
  • satijnharig
  • cuy

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een cavia als huisdierEen cavia als huisdierEen hond, een kat of liever een cavia? Het houden van een cavia is prima te doen, maar het is wel handig om van tevoren…
Het verzorgen van een caviaHet verzorgen van een caviaCavia's zijn erg populaire huisdieren in Nederland. Maar hoe kun je een cavia het beste verzorgen? En wat voor hok heeft…
Het juiste voer voor je cavia'sHet juiste voer voor je cavia'sUiteraard moet je cavia’s dagelijks voeren. Maar wat eten de diertjes zoal? En wat moeten ze dagelijks voorgeschoteld kr…
Cavia: wassen, vachtverzorgingCavia: wassen, vachtverzorgingCavia: verzorging, wassen, vachtverzorging. De cavia is een geliefd huisdier, vooral bij kinderen doet dit knaagdier het…
Omgaan met cavia'sOmgaan met cavia'sCavia's zijn lieve dieren, maar ze kunnen heel snel angstig worden. Een gelukkige cavia is een cavia die zich altijd op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MAKY OREL, Pixabay
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Welke caviarassen zijn er allemaal?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!