InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Welke konijnenrassen zijn er allemaal?

Welke konijnenrassen zijn er allemaal?

Welke konijnenrassen zijn er allemaal? Konijnen zijn erg leuke dieren met een hoog knuffelgehalte. Maar wist je ook dat er heel veel verschillende konijnenrassen zijn? Zo zijn er reuzekonijnen, dwergkonijnen, hangoorkonijnen en angorakonijnen. Wereldwijd zijn er vele tientallen konijnenrassen te vinden, met elk een eigen geschiedenis, verschillende uiterlijke kenmerken, karaktereigenschappen en gebruiksmogelijkheden. Daarnaast zijn er konijnenrassen die zeer geschikt zijn als huisdier (zoals de Vlaamse Reus), maar zijn er ook rassen die vooral dienstdoen als vleeskonijn (o.a. Belgische haas) of graag gehouden worden door fokkers en mensen die graag op tentoonstellingen staan met hun konijnen (o.a. Pool roodoog en de angoradwerg).

Inhoud

A

Angoradwerg

De Angoradwerg komt uit België en is gefokt door Joseph Born. Het is een kruising tussen het angorakonijn en de zilvervos. Het is een zeer klein ras, met een gewicht van 1 tot 2 kilogram. Het is erkend rond het jaar 1983 en wordt sindsdien over de gehele wereld gehouden, maar in beperkte mate.

B

  • Beige
  • België reuzenvlinder
  • Belgische haas
  • Belgische haas dwerg
  • Belgische haas tanpatroon
  • Belgische haas wit
  • Blauw van Ham
  • Blauw van Sint-Niklaas
  • Blauwe van Beveren
  • Blauwe wener
  • Britannia Petite

Belgische haas

De Belgische haas is geen haas, zoals de naam doet vermoeden, maar een konijnenras. Echter lijkt hij wel veel op een haas. Het is hoogstwaarschijnlijk een kruising tussen de Patagoniër en de Vlaamse reus. De Belgische haas heeft een elegante en spectaculaire verschijning en is vooral geschikt als vleeskonijn. Het ras wordt tijdens shows ook makkelijk gepresenteerd voor de keurmeester, waardoor dit ras ook geliefd is onder showfokkers.

Blauw van Ham

De blauw van Ham is een zeer zeldzaam konijnenras uit Wallonië, België. Het vlees is van een zeer goede kwaliteit, evenals de pels. Bovendien heeft de blauw van Ham een zeer hoge vruchtbaarheid. De vacht is zeer zacht, en donkerder dan de meeste Vlaamse rassen. Qua gewicht is dit prachtige konijn onder te verdelen bij de zwaardere rassen. Het ras wordt haas niet meer gebruikt voor de slacht of voor de pels. Wel wordt de blauw van Ham vaak gezien op internationale tentoonstellingen als showkonijn.

Blauwe van Beveren

Ook wel ‘van Beveren’ genoemd en is een zeldzaam konijnenras uit Vlaanderen, België. Het ras wordt vooral veel gehouden in Groot Brittannië, mede door de elegant gevormde rug. De blauwe van Beveren komt voor in meerdere kleuren, maar blauw is de oorspronkelijke kleur en komt ook nog steeds het meest voor. Andere kleuren waarin de blauwe van Beveren voorkomt zijn wit, zwart, bruin en lilac. Het gemiddelde gewicht van dit konijnenras ligt rond de vier kilo. De konijnen hebben een zachtaardig, maar temperamentvol karakter.

Blauwe van Sint-Niklaas

Een prachtig konijnenras uit België. Het ras is gefokt voor zijn blauwgrijze pels, welke zeer in trek was in de bontindustrie. Sinds de bontindustrie in de omgeving is ingestort, wordt het ras door een aantal fokkers behouden en behoed voor uitsterven. Het gewicht van de blauwe van Sint-Niklaas ligt tussen de 4,5 en 6 kilogram en het ras is een afstammeling van de Vlaamse reus. Het ras staat ook bekend om het kwalitatief goede vlees, waardoor het ook een prima ras is voor dubbeldoelfokkers (fokkers die zowel konijnen fokken voor het vlees als voor de pels).

C

D

  • Deilenaar
  • Donker grannen
  • Duitse hangoor
  • Duitse reus
  • Dwerg Lotharinger

Duitse reus

De Duitse reus is een afsplitsing van de Vlaamse reus en is het grootste en tevens zwaarste konijnenras ter wereld. Het ras heeft een gemiddelde lengte van 75 centimeter, gemeten van de neus tot aan de bloem. De oren zijn ook zeer lang, en meten gemakkelijk 20 centimeter. Het gewicht van de Duitse reus ligt rond de 11,5 kilogram.

E

F

Frans hangoor

Het Frans hangoorkonijn is een kruising tussen verschillende konijnenrassen, zoals het Engels hangoor, landkonijn en de voorouder van de Vlaamse reus. Het ras staat bekend om de volle achterhand en heeft een gewicht van 5 tot 6,5 kilogram. De beharing van het Frans hangoor is dik, zacht en glanzend en er is veel onderwol aanwezig. De neusrug is gebogen. Het ras wordt vooral veel gezien op shows.

G

  • Garennekonijn
  • Gele van Bourgondië
  • Gouwenaar
  • Groot chinchilla
  • Groot Lotharinger
  • Groot zilver

Gele van Bourgondië

Een prachtig vleeskonijn met een gele kleur. De gele van Bourgondië groeit snel en is geblokt van bouw. De wildfactor wordt vererft, dit is zichtbaar in de witte buik en een wit gedeelte rondom de ogen. De voedster mag geen wam (plooi onder de kin) hebben. Het ras is zeer zeldzaam.

H

J

  • Japanner

K

Klein zilver

Eén van de oudste konijnenrassen ter wereld en komt oorspronkelijk uit Engeland. Het ras is er in twee soorten: groot zilver en klein zilver. De groot zilver komt weinig voor en is niet zo populair. Het klein zilver konijn heeft een gewicht van 1,75 tot 3,25 kilogram en de vacht is kort en dicht ingeplant. Er moet een zilveren glans aanwezig zijn over de vacht. De klein zilver komt voor in verschillende kleuren: konijngrijs, zwart, blauw, havanabruin en geel. Het konijn heeft een levendig en pittig karakter en zeer temperamentvol. Daarom is het ook geen konijn voor kinderen. Ook zijn ze erg nieuwsgierig, sterk en gezond.

L

N

  • Nederlandse hangoor dwerg
  • Nicard
  • Nicardkonijn
  • Nieuw-Zeelander wit
  • Nieuw-Zeelander zwart
  • Normandiër

O

P

Parelgrijs van Halle

De parelgrijs van Halle is ontstaan in 1912 en heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een grijze pelskleur. Het is een kruising van een Havanna en een onbekend ras. De kleur moet altijd grijsblauw zijn en een platinaglans hebben. Het gewicht van dit konijnenras ligt tussen de 2 en 2,5 kilogram. De ogen hebben een grijsblauwe kleur en de vacht is fijn van structuur. De parelgrijs van Halle is een konijn met een gematigd en vriendelijk temperament, waardoor het ook geschikt is voor kinderen.

Pool blauwoog en Pool roodoog

De Pool blauwoog en Pool roodoog zijn de twee kleinste konijnenrassen ter wereld. De Pool blauwoog is leucistisch, wat een vorm van albinisme is. Echter, bij leucisme, is er een klein restant kleurvorming aanwezig, waardoor de ogen blauw zijn in plaats van rood. De Pool roodoog is daarentegen een albino, waardoor de ogen rood zijn. Beide rassen hebben een fel karakter en zijn ze vaak agressief. Daarom is het geen geschikt konijn voor kinderen. Bovendien zijn de dieren erg alert en kunnen zij vluchtgedrag vertonen. In sommige stammen (families of foklijnen) komt epilepsie voor. Mede door de agressie en de epilepsie is het nodig om verantwoord te fokken en zeer selectief te zijn met het uitzoeken van dieren voor de fok. Zowel de Pool roodoog als de blauwoog wegen tussen de 800 en 1100 gram en ze hebben een korte, gedrongen bouw, waarbij geen of zeer weinig hals aanwezig is. De ogen zijn groot.

R

  • Rex
  • Rexdwerg
  • Rijnlander
  • Rode Nieuw-Zeelander
  • Rus

Rex

Een Frans konijnenras met een kortere beharing. Er zijn twee soorten rex’ konijnen, namelijk de gewone rex en de rexdwerg. Het bijzondere aan het rexkonijn is dat de dekharen dezelfde lengte hebben als de wolharen. Bij de gewone rex mag het haar maximaal 19 millimeter lang zijn, bij de rexdwerg maximaal 16 millimeter.

Rode Nieuw-Zeelander

De rode Nieuw-Zeelander is een middelgroot konijnenras uit Californië, Amerika. Het ras wordt vooral gekweekt voor de slacht en het bont. Het is een kruising van meerdere rassen, waarvan niet elk ras bekend is. In ieder geval draagt de rode Nieuw-Zeelander bloed van de Belgische haas en de Vlaamse reus. In de beginperiode was de rode Nieuw-Zeelander niet rood van kleur, maar geel. Tegenwoordig komt alleen nog een rode pelskleur voor. De vacht is normaal van structuur. De dieren wegen tussen de 3 en 4,5 kilogram. Het lichaam is gespierd en het konijn heeft een brede voorhand en achterhand. Het zijn stabiele en lieve dieren met een vrij levendig karakter. Bovendien zijn ze ook nieuwsgierig, kalm en kunnen soms behoorlijk lomp uit de hoek komen. Mede door het kalme en lieve karakter van de rode Nieuw-Zeelander, is dit ras geschikt voor kinderen. Net als bijna alle konijnenrassen, houdt dit rode konijntje er niet van om opgetild te worden.

S

Satijn

Dit konijnenras staat bekend om de bijzondere pels. Deze is haast doorzichtig, ziet er satijnachtig uit en heeft een hoge glansfactor. Het ras is een mutatie van de Havana. Een fokker zag in het nest Havana’s een konijntje met een bijzondere vacht. Bij normale konijnen groeit er per haarzakje maar één haar. Satijnkonijnen daarentegen, hebben meerdere haren per haarzakje, soms wel vier stuks. De haren zijn hierdoor dunner en fijner van structuur en men kan er bijna doorheen kijken. De satijn komt voor in alle kleuren en weegt tussen de 2,5 en 3,5 kilogram. In Nederland zijn de kleuren haas, blauw, geel, oranje en ivoor erkend.

Steenkonijn

Het steenkonijn komt uit België, om preciezer te zijn uit de Vlaamse zandstreken. Het diertje heeft een gewicht van ongeveer 3,5 kilogram en er vindt veel export plaats naar Engeland. In Engeland wordt het steenkonijn namelijk veel gebruikt als vleeskonijn. Het ras is een tijd bijna geheel uitgestorven geweest, maar een handvol fanatieke fokkers hebben het steenkonijn van de ondergang gered. Nu komt het konijn in kleine aantallen voor. Er zijn drie vachtkleuren te onderscheiden, namelijk haaskleurig (rossig zwart), konijngrijs en ijzergrauw (zwartgrijs). Ze hebben een actief en nieuwsgierig karakter.

T

  • Tan
  • Teddy dwerg
  • Thrianta
  • Thüringer
  • Trianta
  • Tsjechische lotharinger
  • Tsjechische schecke

V

  • Vaal van Bourgondiër
  • Van Beveren blauw
  • Van Beveren wit
  • Vlaamse reus kleur
  • Vlaamse reus wit
  • Voskonijn
  • Voskonijn dwerg

Vlaamse reus

Eén van de grootste konijnenrassen ter wereld en komt oorspronkelijk uit de omgeving van Gent (België). Het konijn dankt de naam Vlaamse reus voornamelijk aan zijn grootte en gewicht. Het gewicht ligt tussen de 6 en 7,5 kilogram, maar er zijn twee tot drie exemplaren bekend die een gewicht konden bereiken van 10 kilogram. De lengte van de Vlaamse reus moet minimaal 65 centimeter bedragen, gemeten van de neus tot aan de bloem. De Vlaamse reus kan de volgende kleuren hebben: konijngrijs, wit, ijzergrauw, geel, blauw, blauwgrijs, blauwgrauw, zwart en haaskleur. Het konijn wordt als huisdier gehouden en, tegen de verwachting in, niet voor het vlees. Daar is het konijn namelijk te groot voor. Als huisdier heeft het een rustig en prima karakter en kan de Vlaamse reus veel geduld opbrengen. Het is een kindvriendelijk konijn dat soms wat lui kan overkomen. Naast het gebruik als huisdier, ziet men de Vlaamse reus ook vaak op tentoonstellingen als showkonijn.

Voskonijn

Een schitterend konijnenras uit Zwitserland. Het is een konijn dat gefokt wordt voor zijn pels en is een kruising tussen de angora en havana. Het voskonijn heeft halflange oren, is gedrongen van bouw en heeft weinig hals. Het gewicht ligt tussen de 2,5 en 3,5 kilogram. Het voskonijn heeft een rustig karakter en qua gedragspatroon is hij heel voorspelbaar. In Nederland en België is het ras zeer zeldzaam; er zijn maar zes of zeven fokkers verspreid over beide landen.

W

  • Wener kleur
  • Wener wit
  • Witte van Bouscat
  • Witte van Hôtot

Z

  • Zandkleur van de Vogezen
  • Zilver van Champagne
  • Zilvervos
  • Zwart grannen

Lees verder

© 2012 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsent. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Aparte vachten bij konijnenKonijnen zijn er in allerlei soorten en maten. Voordat u een konijn aanschaft is het handig om te kijken wat u aan verzo…
Franse hangoor als huisdierDe Franse hangoor is een konijn van groot formaat. Franse hangoren kunnen hele leuke huisdieren zijn en blijken vaak leu…
Een konijn aanschaffenEen konijn aanschaffenKonijnen zijn niet meer uit de hedendaagse samenleving weg te denken. Langzaam maar gestaag hebben ze zich een plaatsje…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Welke konijnenrassen zijn er allemaal?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 16-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!