InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Elektronische halsbanden voor honden

Elektronische halsbanden voor honden

Elektronische halsbanden voor honden Elektronische halsbanden oftewel anti-blafbanden voor honden kunnen zeker gebruikt worden om jouw huisdier te trainen. De halsbanden moeten op een goede manier gebruikt worden voor het gewenste effect. Het gebruik van elektronische halsbanden is omstreden omdat het door veel mensen als dieren mishandeling gezien wordt. Het is ook zeker zo dat je deze halsbanden op een goede manier moet gebruiken maar als ze goed ingezet worden kan het een effectief middel zijn om een hond te trainen om minder te blaffen of om andere dingen aan te leren.

Gebruik

De elektronische halsbanden moeten met een bepaalde terughoudendheid gebruikt worden om een effectief en humaan hulpmiddel te zijn bij het africhten van jouw hond. Overmatig gebruik van dit product balanceert op het randje van wreedheid jegens dieren en een humaan hulpmiddel. Over dit product worden af en toe nog flinke discussies gehouden tussen dierenactivisten en voorstanders van dit product. Er zijn veel mensen tegen het gebruik van deze halsbanden, zoals verschillende grote verenigen en activisten. Toch kan een matig gebruik van deze halsband zeer goede resultaten opleveren voor de huisdieren.

Werking

De halsbanden moeten gezien worden als een soort van afschrikking voor het huisdier, als een hond een voor de eigenaar ongewenste handeling uitvoert zal hij een kleine schok krijgen, hij zal proberen de oorzaak ervan te achterhalen. Nadat het huisdier meerdere keren een schok gekregen heeft bij dezelfde handeling zal het dier merken wanneer hij deze schok ontvangt en proberen deze situaties te vermijden. Op deze manier kun je het gedrag van je huisdier vorm geven en leer je hem de ongewenste handelingen af. Dit product kan alleen maar werken als er aan drie verschillende voorwaarden wordt voldaan namelijk:
  • Het dier moet de schok als onaangenaam ervaren
  • Het dier moet inzien dat de schok het gevolg is van zijn gedrag
  • Het dier moet de mogelijkheid hebben om een alternatief gedrag te kunnen vertonen

Probleem

Toch wordt er veel gewaarschuwd voor misbruik van het product omdat dit kan leiden tot overbelasting, pijn en ongemak bij het huisdier. Dit kan er weer voor zorgen dat het huisdier gaat lijden onder deze methode, wat je te allen tijden wil voorkomen. Het probleem bij het gebruik van shock halsbanden voor honden is de mogelijke overbelasting tijdens ongepaste momenten, als de hond een schok krijgt en hij dit onaangename gevoel onmiddellijk associeert met zijn activiteit. Helaas is met deze apparaten vrij gemakkelijk om per ongeluk je huisdier een schok toe te dienen ook al was je niet van plan om dit te doen. Wanneer elektronische halsbanden ten onrechte worden gebruikt kan de hond de pijn koppelen aan zijn eigenaar, voedsel, object of een kind. Dit kan belangrijke gevolgen hebben, vaak zijn deze ongewenst. De elektronische halsbanden voor honden kunnen het dier bang maken voor de elementen die hij associeert met de pijn van een schok. De hond kan dan agressief worden tegenover wat zij als dreiging ervaren. Dit kunnen dingen als zijn eten, kinderen of personen en activiteiten zijn. Dit zijn gevolgen van per ongeluk een paar keer een schok onder het eten hebt gegeven of tijdens andere activiteiten, wat met desastreuze gevolgen kan hebben.

Andere technieken

Er zijn verder nog heel veel andere techniek om jouw huisdier bepaald gedrag af of aan te leren. Aangezien de meeste zonder schokken werken en minder snel verkeerd uit kunnen pakken is het raadzaam om eerst andere technieken te proberen en deze alleen als laatste redmiddel te gebruiken, deze is ook niet het diervriendelijkst.

Verbod elektronische halsbanden

De minister heeft besloten dat er vanaf 1 januari 2020 een totaalverbod geldt voor de verkoop en het gebruik van elektronische halsbanden in Nederland vanwege de aantasting van het dierenwelzijn. Andere landen als Duitsland en Denemarken worden daarmee gevolgd in een totaalverbod. Wie toch een elektronische halsband gebruikt kan vervolgd worden voor dierenmishandeling. Deze vervolging kan leiden tot boetes van 20.000 euro of een maximale celstraf van 3 jaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Counselling, Pixabay
  • http://www.mijnhuisdieriseenhond.nl/pagina/electronischehalsbanden/
  • http://www.nojg.nl/Jachthonden/Nieuws%20berichten/Zin%20en%20onzin%20over%20elektronische%20halsbanden.htm
  • http://www.puppystar.nl/hondenschool/leesvoer/elektronische-halsbanden/
  • https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4665206/elektronische-halsband-honden-hondenband-verboden

Reageer op het artikel "Elektronische halsbanden voor honden"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 09-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!