InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gevaarlijke planten voor honden

Gevaarlijke planten voor honden

Gevaarlijke planten voor honden Hondenbezitters moeten zich ervan bewust zijn dat alle honden zullen proberen om bijna alles te eten wat zij op straat/ in de tuin tegenkomen. Echter sommige planten zijn gevaarlijk voor honden en kunnen ernstige gezondheidsproblemen opleveren indien honden hiermee in aanraking komen door het eten van besjes, bladeren en wortels, welke planten zijn er nu eigenlijk gevaarlijk? En wat zijn de symptomen van het eten van giftige planten en hoe weet ik of mijn hond verkeerde planten heeft gegeten. Hondenbezitters moeten zich ervan bewust zijn dat de meeste honden zullen proberen om echt bijna alles te eten. Veel planten en bloemen hebben een zoete geur waardoor honden denken dat deze eetbaar zijn. Daarom is het voor hondeneigenaren nuttig om te weten welke tuinplanten giftig zijn voor een hond. Er zijn meer dan 700 verschillende soorten planten die ervoor zorgen dat een hond ziek kan worden. Omdat deze lijst veel te groot is ga ik in dit artikel verder in op de meest voorkomende planten die in veel tuinen gevonden kunnen worden.
Let wel op deze lijst is een leidraad, als je huisdier iets ongewoons eet moet je gelijk een dierenarts bellen. Ik ben verder geen expert op dit onderwerp maar gewoon een hondenliefhebber. Veel hondeneigenaren met een tuin hebben een groot deel van de bloemen op deze lijst in hun tuin staan. Het is ook echt niet de bedoeling dat mensen hun mooie bloembedden gaan verwijderen omdat hun hond er ziek van kan worden. De kans blijft sowieso relatief klein dat honden deze bloembedden gaat opeten. Toch is het handig om de meest gevaarlijke planten te verplaatsen naar een gebied uit de buurt van de honden.

Ook is het aan te raden om de hond een beetje in de gaten te houden tijdens het spelen in de tuin. Je kunt echt niet elke minuut dat de hond buiten is deze in de gaten houden maar af en toe kijken zegt vaak al genoeg. Als de hond iets gegeten heeft kun je dit vaak meteen al zien omdat er meestal restjes van de plant achter blijven in de mond van de hond. Als je hond ineens zwaar aan het kwijlen is of er ziek uitziet is het handig om enen zijn mond open te maken om te kijken of er nog restjes plant in zijn mond zitten. Als dit niet zo is kun je ook nog altijd even kijken bij de voor honden gevaarlijke planten of deze nog intact zijn. Vaak kun je door een van deze twee manieren wel vaststellen wat een hond gegeten heeft. Neem daarna onmiddellijk contact op met een dierenarts als het een giftige plant was, ook al weet je niet precies welke plant het was schroom niet om te bellen.

Planten die eczeem, uitslag of andere infecties van de huid kunnen veroorzaken

Achter de naam van de plant staan de symptomen en gevolgen van het eten van deze plant.
Oosterse wingerd of ook wel Oosterse wilde wingerd. Alle delen van deze plant kunnen leiden tot uitslag of pijnlijke plekken van de stekelige bladeren. De zweren en de uitslag kunnen geïnfecteerd raken.

  • Cactussen. Deze planten kunnen door hun scherpe stekels leidden tot uitslag en pijnlijk plekken doordat de hond in aanraking met de stekels gekomen is. Ook hier is er een risico dat de zweren of uitslag geïnfecteerd raken.
  • Chrysant. Honden zullen na het eten hiervan uitslag krijgen op hun huid of mond.
  • De Gifsumak en de giftige eik kunnen beide problemen veroorzaken als de hond hier allergisch voor is. Let er daarom bij een nieuwe hond op of hij op een van deze twee planten reageert.

Planten die maagproblemen veroorzaken

Hoewel deze planten gewoon te boek staan als een simpel maagprobleem is het wel zaak om ook deze categorie serieus te nemen. Een hond kan door maagproblemen uitdrogen en heeft vaak onmiddellijk medische zorg nodig. Hou je hond in de gaten bij deze planten.
  • Hulst. Het eten van de bessen zal leiden tot misselijkheid en braken.
  • Conifeer. De bessen van deze plant kunnen problemen veroorzaken. Let er wel op dat je deze plant niet verward met een taxus omdat sommige giftig zijn en de conifeer licht giftig is.
  • Valse maretak. De bessen van deze plant kunnen verschillende problemen opleveren.

Lijst met giftige planten

Er zijn natuurlijk ontzettend veel planten die voor een hond echt giftig zijn. Daarom hier de meest voorkomende.

  • Belladona. De hele plant is giftig, maar het meeste gif bevind zich in de bol. De symptomen zijn: braken en diarree.
  • Bitterzoet. De hele plant is giftig, maar de onrijpe bessen zijn het meest gevaarlijk. De symptomen zijn: een droog rood mondslijmvlies, braken, diarree en angstig gedrag.
  • Blauwe regen. De hele plant is giftig. De symptomen zijn: langdurig en heftig braken in combinatie met buikpijn.
  • Dieffenbachia. De hele plant is zeer giftig. De symptomen zijn: Irritatie, zwelling, slikproblemen en trage hartslag.
  • Engelentrompet. De hele plant is giftig maar de zaden het meest. De symptomen zijn: dorst, tranen, braken, problemen met het zien en onrust.
  • Gebroken hartje. Vooral de wortels en bladeren zijn giftig. De symptomen zijn: braken, convulsies diarree en verlamming.
  • Gouden regen. De hele plant is giftig maar de peulvruchten het meest. De symptomen zijn: misselijkheid, heftig braken, wijde pupillen en dorst.
  • Herfststijlloos. De hele plant is giftig. De symptomen zijn: Slikproblemen, dorst, braken, diarree met bloed.
  • hulst-.De besjes zijn giftig. De symptomen zijn: misselijkheid, braken en verlammingen
  • Kastanjeboom. De vruchten zijn meestal giftig. De symptomen zijn: braken, diarree, slaperigheid, dorst en problemen met zien.

Laatste tip

Houdt de planten uit je tuin die kunnen leiden tot een dodelijke afloop. De bloemen en struiken zijn niet het leven van je hond waard. Het is raadzaam om deze onmiddellijk te verwijderen naar een plaats in de tuin waar de hond niet zo snel komt. Nu zal een hond niet snel planten gaan eten maar neem toch maar geen risico.
Gerelateerde artikelen
Lijst van giftige planten voor paardenIedere paardeneigenaar weet dat er planten voorkomen die zeer ongezond zijn voor paarden. Jakobskruiskruid is bijvoorbee…
Gezondheidsproblemen bij honden: vergiftigingVergif kan het lichaam binnendringen door de huid, door inademen, door opeten. Als echte aaseters lopen honden veel geva…
Katten en giftige plantenKatten en giftige plantenEr zijn altijd planten in een tuin of omgeving van een huis. Zelfs op het balkon hebben we planten staan. Daarom een lij…
Giftige planten en struiken in de tuinGiftige planten en struiken in de tuinOm ongelukken met giftige planten te voorkomen is het van belang om te weten welke planten er zoal in de tuin staan. Voo…
Vergiftiging bij hondenVergiftiging bij hondenHonden zijn nieuwsgierige dieren, dit komt hen niet altijd ten goede. Vooral puppy's kauwen maar wat graag op alles wat…
Bronnen en referenties
  • http://www.hondenplaza.nl/infoplanten
  • http://geurtvandijk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=16
  • http://www.puppyopvoeden.nl/giftige-planten-voor-honden/

Reageer op het artikel "Gevaarlijke planten voor honden"

Reactie

Joustra, 07-03-2013 12:05 #1
We willen een heg in de tuin nu dachten we aan Taxis Baccata (giftig). Toen aan Laurier (giftig). Aan Vlier bessen en plant giftig. Nu kunnen we nergens vinden of de conifeer brabantia ook giftig is wie kan mij daar iets van zeggen? Of een goed advies wat voor afscheiding geschikt en hond vriendelijk is.

vrgr,

Dhr.S.Joustra

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 12-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!