InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kitten versus oudere kat

Kitten versus oudere kat

Kitten versus oudere kat Voor mensen die een kat willen aanschaffen is de verleiding groot om voor een kitten of jonge kat te gaan. Zo地 leuk, extreem speels, rondspringend bolletje zacht haar. Maar, is dat wel zo verstandig? Vaak realiseert men zich niet wat er allemaal komt kijken bij de opvoeding van een kitten. Welke opofferingen, inspanningen, geduld en incasseringsvermogen er bij komen kijken. Met alle (nare) gevolgen van dien.

Complex

Veel kittens komen in een asiel terecht omdat men zich vergist in de complexiteit van het houden van een kitten. Net als bij de opvoeding van kinderen geldt bij jonge dieren: je bent er bijna 24 uur per dag mee bezig. Een kitten moet alles nog leren, een hoop afleren, diëten volgen, medisch gecontroleerd worden, en eisen vooral tijd en aandacht, heel veel aandacht. En daar moet je tijd voor hebben, je huis moet er op ingericht zijn, kinderen moeten goed geïnstrueerd zijn wat wel en wat niet mag met zo地 beestje, etc. Je moet engelen geduld hebben en veel incasseringsvermogen. Ook kan enige voorstudie geen kwaad. Er zijn bibliotheken volgeschreven over de opvoeding van katten, maar helaas leert de praktijk dat slechts weinigen zich goed voorbereiden en weten waar ze aan beginnen.

Huisgenoot

Vrijwel elke gedomesticeerde, wat oudere kat is gewend aan een kattenbak, krabpaal, mand, kattenluik (als het om een buitenkat gaat), medische controles (al vinden ze die vaak niet leuk), etc. Dat hoeft ze allemaal niet meer te worden aangeleerd. Deze katten zijn redelijk op zich zelf, kunnen zichzelf bezig houden en hebben niet zo heel veel aandacht nodig. Wel wat natuurlijk, waar neem je anders een dier voor in huis. Geeft een kitten in huis vaak een hoop herrie, stress en onrust, een oudere kat gaat zijn eigen gang, is rustiger en zorgt vaak voor meer gezelligheid. Een gewaardeerde huisgenoot dus, waar je ook echt je huis mee deelt.

Verleden onbekend

Een oudere kat uit een asiel is gezond, standaard ingeënt, gechipt, ontvlooid, ontwormd, gecastreerd of gesteriliseerd en is voorzien van papieren. Hoef je ook niet meer voor te zorgen, behalve 4x per jaar ontwormen (pilletje) en ontvlooien (pipetje) en 1x per jaar een prikje halen tegen kattenziekte.

Toegegeven: bij een asielkat is de voorgeschiedenis vaak onbekend. Toch mag je van een rustige, stabiele en evenwichtige kat verwachten dat er in het verleden geen echte drama痴 hebben plaatsgevonden. Het is onzin om er vanuit te gaan dat in het asiel alleen kneuzen zitten.

Ongeschikt

Mensen met een drukke baan, tweeverdieners, vaak de gehele dag weg, niemand thuis, voor deze mensen is een kitten volstrekt ongeschikt. Ook voor gezinnen met kleine kinderen is een kitten niet aan te raden. Immers, kinderen kunnen onbedoeld de gekste dingen met zo地 kleintje uithalen, waarmee de opgelopen (psychische) schade voor het dier blijvend is. Alles wat een dier in de inprentings-periode meekrijgt, is blijvend voor de rest van zijn of haar leven, ook alle vervelende ervaringen. Vaak vertonen katten ongewenst gedrag omdat het juist in die vroege periode mis is gegaan. En dan maar hopen dat iemand anders het dier ophaalt uit het asiel en ondanks de littekens er toch voor wil zorgen.

Asiel

Als een kitten te weinig aandacht krijgt, niet op tijd vervelende gewoontes wordt afgeleerd (wat ook tijd kost), is de kans groot dat het projekt als mislukt wordt beschouwd en het dier in een asiel 砺erdwijnt. En dat was te voorkomen geweest als een wat ouder dier uit een asiel was gehaald. Bij een asiel krijg je normaal gesproken een 菟roeftijd van een paar weken. Lukt het echt niet, zal het asiel het dier terug nemen. Natuurlijk zitten in asiels ook veel kittens, maar na een kort gesprekje weet het asiel of jij en jouw woon/werk/leefsituatie wel passen. Zo niet, krijg je het dier niet eens mee, om mislukkingen en weer een vervelende ervaring voor het dier te voorkomen.

Nadelen

Een kat ouder dan een jaar of 10 wordt al gauw bejaard genoemd. Of die term klopt doet niet zo veel ter zake, waar het om gaat is dat een kat in die leeftijdsklasse wat extra aandacht nodig heeft. Zo地 kat heeft seniorenvoeding nodig (om de kans op blaasgruis te verkleinen), de vacht, nagels, oren en ogen vragen om meer verzorging. Het dier kan vaker ziek worden, wat de nodige medische kosten met zich meebrengt. Je moet er rekening mee houden dat een oudere kat binnen afzienbare tijd komt te overlijden, wat altijd een hoop verdriet oplevert. Katten kunnen makkelijk tussen de 16 en 20 jaar oud worden.

Tenslotte

Alles afwegend moeten echt alle seinen op groen staan om een kitten in huis te nemen, wil het geen mislukking worden. De asielen puilen uit met prachtige, gedomesticeerde, goed opgevoede katten, die hunkeren naar een lief en verzorgend baasje. Zoek je een kat, haal hem uit een asiel, neem een wat oudere kat en bereid je goed voor. Lees wat boeken over katten, laat je door asielmedewerkers informeren en denk goed na voor je een besluit neemt. Alleen dan kan het voor jou én de kat een succes worden.
© 2012 - 2019 Huna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dierenasiels.com
  • www.dierenasiel.nl

Reageer op het artikel "Kitten versus oudere kat"

Infoteur: Huna
Laatste update: 12-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!