InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kat uit een asiel

Kat uit een asiel

Kat uit een asiel In Nederland hebben we honderden dierenasiels met daarin duizenden katten. Elk jaar komen daar weer duizenden bij. Toch willen mensen die van plan zijn een kat aan te schaffen liever een kitten uit een nest. “Dan weet je tenminste wat je hebt”. De vraag is ”is dat wel zo” en is een “onbekende” kat uit een asiel niet veel spannender?

Stress

Katten zijn dol op mensen. Veel buitenkatten hebben alle mogelijkheden van de wereld om weg te lopen en komen toch graag terug naar hun baasje en hun vertrouwde omgeving. Waar katten een hekel aan hebben, zijn andere katten, vooral als het er veel zijn. En dat is precies het drama in een asiel: honderden katten dicht opeen gepakt, weinig privacy en veel onderlinge stress. Met op de achtergrond het permanente geblaf van honden, waar ze doorgaans ook een hekel aan hebben.

Oplossing

De asiels kunnen daar niets aan doen, die doen wat ze kunnen, met de vaak schaarse middelen die ze hebben. Katten horen niet in een asiel, geen enkel dier trouwens, maar katten al helemaal niet. Katten komen niet alleen in een asiel terecht omdat ze door baasjes zijn afgedankt (omdat die baasjes eigenlijk niet wisten waar ze aan begonnen), maar ook door sterfgevallen, waardoor het dier overbleef en niemand er voor kon of wilde zorgen. Katten raken ook wel eens de weg kwijt en gaan zwerven. Een niet-gechipte kat wordt dan naar een asiel gebracht. Mensen kunnen een allergie opbouwen tegen katten (en dat schijnt geen pretje te zijn), of er verandert iets in een gezin waardoor de kat niet meer te handhaven is. Het asiel is dan vaak nog de meest beschaafde laatste redding voor het dier. Over de onbeschaafde “oplossingen” zullen we het maar niet hebben.

Kosten

Als een kat in een asiel terecht komt. wordt deze eerst medisch onderzocht, ingeënt, ontwomt, ontvlooit, gechipt en gecastreerd of gesteriliseerd. In totaal is een asiel dan al zo’n 200 euro aan medische kosten kwijt. Asiels drijven hoofdzakelijk op giften en inspanningen van vrijwilligers. Voor een asielkat betaal je meestal tussen de 70 en 90 euro, inclusief medische verklaring. Natuurlijk is dat iets meer dan wanneer je een kitten uit een nestje haalt, maar je neemt toch geen kat om er voordelig mee uit te zijn?! Een kat kost je sowieso ongeveer 400 euro per jaar. Als je dat er niet voor over hebt, moet je er niet eens aan beginnen. Als een asiel de indruk krijgt dat een dier bij jou niet in goede handen is, geven ze hem overigens niet eens mee, hoe vol ze ook zitten.

Voordelen

Met een kat uit een asiel snijdt het mes aan drie kanten: het asiel is een kostganger “kwijt”, jij bent blij met je nieuwe huisgenoot en (het allerbelangrijkste) de kat kan weer een normaal leven gaan lijden. Bovendien ontmoedig je broodfokkers en malafide internetaanbieders om lekker door te fokken. Maar pas op: een bezoek aan een asiel is geen lolletje. Het is hartverscheurend wat je daar ziet, en je moet sterk in je schoenen staan om niet direct de eerste kat, die op je af komt mee naar huis te nemen.

Internet

Op www.dierenasiels.com en www.dierenasiel.nl hebben de meeste asiels hun dieren geplaatst, vaak de meest schrijnende gevallen. Bij de foto's staat wat basisinformatie (voor zover bekend), hun voorgeschiedenis. En daar stokt het vaak bij potentiële baasjes: als de voorgeschiedenis ontbreekt, “weet je niet wat je in huis haalt”. Toch heeft het asiel meestal al een aardig beeld van zo’n dier en kan samen met jouw informatie (hoe je woont, werkt en leeft) een advies geven of een dier bij jouw past. En bij een bezoek aan het asiel merk je al gauw welke katten spontaan op je af komen lopen en welke schuw weg duiken. Realiseer je dat het schuwe katje weinig kans heeft om ooit uit het asiel te komen. Die kunnen vaak de leukste verrassingen opleveren. Toegegeven: het is een gok, je gaat er niet mee experimenteren. Eenmaal gekozen is er eigenlijk geen weg meer terug (naar het asiel).

Verleden ontdekken

Zelf zijn we voor de maximale uitdaging gegaan: een schuw poesje van 5 jaar, dat al 3 jaar in het asiel zat, samen met een lobbes van 12, die maar liefst 5 en een half jaar in het asiel verbleef. Twee maanden later is er nog een derde bijgekomen, een 6 jaar oude kater, zonder tanden en kiezen en met een beroerde voorgeschiedenis. Met de nodige aandacht en geduld bleek het bange poesje een lief, speels en aanhalig knuffeltje te zijn. Wel moet ze nog voorzichtig benaderd worden, want dan wil ze nog wel eens uithalen. Als ze naar buiten gaat, kijkt ze altijd even om of de deur wel open blijft, kennelijk is ze in een vroeger leven het huis uit gegooid, en is ze gaan zwerven. Aan dit soort gedragingen ontdek je langzaam het verleden. Dat gold ook voor de 2 andere katten. Bij ons ging dat heel gemoedelijk, maar het kan voorkomen een kat plotseling ongewenst gedrag gaat vertonen, wat met het verleden te maken heeft, en zo onhoudbaar wordt. In dat geval zal het asiel het dier terugnemen. Maar dat komt eigenlijk maar zelden voor, een kat past zich vrij gemakkelijk aan de nieuwe situatie en omgeving aan.

Tot slot

Een kat uit een asiel is een kat met een verleden, en daar hebben we collectief een verantwoording voor. Een echte dierenliefhebber geeft een asielkat een 2e kans. Maar dat geldt natuurlijk ook voor honden, knaagdieren en vogels, die in dezelfde omstandigheden verkeren.
© 2012 - 2019 Huna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www. dierenasiels.com
  • www. dierenasiel.nl
  • www.dierenbescherming.nl

Reageer op het artikel "Kat uit een asiel"

Infoteur: Huna
Gepubliceerd: 30-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!