InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Ziekte van het centrale zenuwstelsel bij onze huisdieren

Ziekte van het centrale zenuwstelsel bij onze huisdieren

Ziekte van het centrale zenuwstelsel bij onze huisdieren Er volgt nu een aantal belangrijke aandoeningen van het centrale zenuwstelsel die in de meeste gevallen een juiste diergeneeskundige behandeling behoeven, maar waar de natuurgeneeskunde, zoals de homeopathie, ook in veel gevallen een grote rol kan spelen bij de behandeling.

Hersenontsteking

Hersenontsteking (encefalitis, cerebritis) is een ontsteking van het hersenweefsel. Bloedstuwing naar het hoofd (cerebrale congestie) is de eerste stap in de richting van een hersen- (en ruggenmerg) ontsteking (encephalomyelitis). Deze toestand komt voor bij een sterke inwerking van warmte, bijvoorbeeld door de felle zon (zonnesteek), als voorstadium van hondenziekte, hondsdolheid of als complicatie van een middenoor- of neusontsteking, maar ook als gevolg van een virale of bacteriële infectie. Tijdens de periode van overgevoeligheid kunnen opgewondenheid, neiging om te bijten of weglopen waargenomen worden, waarbij geluiden en lichtinvloeden tot krampen en beven kunnen leiden.

Vervolgens kunnen symptomen waargenomen worden als duizeligheid, bewustzijnsstoornissen, koorts, zeer veel slapen (slaapzucht), gezichts- en gehoorstoornissen, onrust, ongecoördineerd lopen en hollen, afnemen van de gevoeligheid, beven en het dier kan ook verward lijken. Het wit van de ogen kan zeer rood lijken. De tong is gezwollen en de mondholte bevat veel speeksel, waardoor het dier kwijlt. In sommige gevallen kan het gebeuren dat er een hersenontsteking optreedt na het doormaken van een infectieziekte.

Een andere factor die eveneens een hersenontsteking kan veroorzaken, is een vaccinatie. In een dergelijk geval spreekt men van een postvaccinale encefalitis.

Het verloop van een hersenontsteking is per geval verschillend. Sommige dieren die lijden aan hersenontsteking genezen zonder dat er restverschijnselen achterblijven. In het ene geval kan de ziekte wekenlang aanhouden, terwijl een ander dier binnen enkele dagen overlijdt. Hersenontsteking is beslist een heel gevaarlijke ziekte, waarbij zich verschillende restverschijnselen kunnen voordoen. De behandeling richt men op de oorzaak van de ontsteking. Soms worden corticosteroïden gegeven en bij een bacteriële infectie penicillinepreparaten.

Doorbloedingsstoornissen in de hersenen

Als gevolg van een verstoorde bloedsomloop in de hersenen (cerebrovasculair accident, CVA) kan er hersenweefsel beschadigd raken, waardoor min of meer ernstige stoornissen in het zenuwstelsel kunnen optreden. De meest voorkomende cerebrovasculaire accidenten zijn de hersenbloeding en de afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Hersenbloeding

Een hersenbloeding (haemorrhagia cerebri, apoplexia cerebri) ontstaat doordat een hersenbloedvat lekt of openbarst, waardoor het omliggende hersenweefsel wordt beschadigd. Een dergelijke beroerte treft een dier meestal op latere leeftijd, maar ook jongere dieren kunnen er wel door getroffen worden.

Een hersenbloeding kan door middel van krampen inzetten, waarbij het dier opeens omvalt en bewusteloos raakt. Het wit van de ogen wordt rood en de tong donker. Het kan een lange of korte aanval zijn, maar als het dier is bijgekomen zijn er tekenen van min of meer ernstige verlammingsverschijnselen waar te nemen. Het dier dient in een donkere kamer gelegd en volkomen met rust gelaten te worden.

Er kunnen zelfs stoornissen van de ademhaling optreden, waardoor het dier vrij acuut kan overlijden. De kleinere bloedingen ontstaan meestal acuut, terwijl de overige symptomen veel minder hevig zijn dan bij een grote bloeding. Bij ernstige bloedingen treedt meestal binnen enkele uren of dagen de dood in. Overleeft een dier een dergelijke hersenbloeding, dan ontstaan er vaak restverschijnselen waarbij de bewegingen van het dier in meerdere of mindere mate gestoord zijn. Er worden ook nog wel eens psychische veranderingen geconstateerd, die al dan niet blijvend zijn. In bepaalde gevallen komt het voor, dat de bloeding in de hersenen als het ware wordt ingekapseld, waardoor een soort tumor ontstaat (intracerebraal hematoom). Deze tumor oefent druk uit op het omliggende hersenweefsel en veroorzaakt daardoor functiestoornissen.

De behandeling van een hersenbloeding zal vooral bestaan uit het afwachten van de verdere ontwikkeling. In ernstige gevallen, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van het intracerebraal hematoom, kan een chirurgische ingreep noodzakelijk zijn om hersenweefsel te redden.De verlammingsklachten die optreden na een hersenbloeding, doen zich altijd voor aan de gespiegelde lichaamszijde van de hersenen. Zo zal een bloeding in de linkerhersenhelft uitvalverschijnselen veroorzaken in het rechtergedeelte van het lichaam en omgekeerd.
© 2007 - 2019 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het zenuwstelsel bij onze huisdierenHet zenuwstelsel bij onze huisdierenBij de gewervelde dieren is het zenuwstelsel vóór in het lichaam geconcentreerd, waar het de hersenen vormt. Het zenuwst…
Kind of huisdier? Is er emotioneel een verschil?Kind of huisdier? Is er emotioneel een verschil?Wetenschappelijke studies bevestigen dat de liefde van een mens voor een huisdier in wezen niet zo veel verschilt van de…
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Huisdieren geboren onder het sterrenbeeld Vissen zijn de ideale huisdieren voor een gezin, want ze houden van huiselijkh…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ziekte van het centrale zenuwstelsel bij onze huisdieren"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 29-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!