InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Huidaandoeningen bij huisdieren

Huidaandoeningen bij huisdieren

Ringworm(dermatomycose) is een huidinfectie die door bepaalde soorten schinnel wordt veroorzaakt, welke op hond en kat kan worden overgebracht door andere dieren, mensen of via de grond. Jonge honden en katten van nog geen jaar oud worden vaker door ringworm aangetast dan oudere dieren. Het klassieke beeld van een ringwormbesmetting is een vrij snel toenemend rond gebied met haarverlies aan de randen, maar kan zich ook op een andere wijzen manifesteren. We zien namelijk ook wel schubbige plekken, onregelmatig haarverlis, korsten en pusvorming. Een ringworminfectie kan overigens ook aanwezig zijn zonder dat er zich één teken van huidziekte voordoet.

Bepaalde vormen van ringworm kunnn door honden overgebracht worden op mensen. Volwassenen zijn doorgaans vrij resistent tegen ringworm en zullen daarom niet zo gemakkelijk besmet worden als men de normale hygiëne in acht neemt. Kinderen daarentegen kunnenbeter niet met dieren omgaan die besmet zijn met ringworm, aangezien zij hiervoor gevoeliger zijn en minder besef hebben van hygiëne.

Bepaalde soorten ringworm kunnen gediagnosticeerd worden met behulp van ultraviolet licht, maar vaak is er microscopisch onderzoek noodzakelijk van afkrabsels van de huid en/of een schimmelkweek om deze aandoening vast te stellen. De symptomen kunnen namelijk gemakkelijk verward worden met demodex (jongehondenschurft).

Voor de behandeling van ringworm werd lange tijd uitsluitend gebruikgemaakt van griseofulvine. Dit geneesmiddel moet worden ingegeven en in het haar aangebracht, zodat de nieuwe groei van svan natuurlijke reinigingsmiddelen om de leefomgeving intensief f zijn, ook in de vorm chimmels wordt voorkomen. De laatste jaren zijn er nieuwe geneesmiddelen tegen bepaalde soorten ringworm op de markt en van geval tot geval zal bekeken moete worden welke gehandeling ingesteld dient te worden. De homeopathie kent eveneens een aantal remedies tegen ringworminfectie en ook bepaalde etherische oliesoorten kunnen effectief zijn, ook in de vorm van natuurlijke reinigingsmiddelen om de leefomgeving intensief te reinigen van schimmelsporen, wat nodig is om herinfectie te voorkomen.

Wonden

Of hond of kat al of niet door een dierenarts behandeld moet worden voor een wond, hangt af van het type wond. Kleine sneetjes (laceraties) of sneetjes die de huid niet volkomen doorboren alsmede meeste schaafwonden kunnen meestal wel door de eigenaar behandeld worden. Veelal wordt hier een homeopathisch middel voor gebruikt -zoals calendula- om het wondje snel en zonder (overmatig) littekenweefsel te genezen. Grotere sneden vanaf 1 cm of langer en gaatjes die veroorzaakt zijn door bijten, zullen in veel gevallen door een dierenarts behandeld moet worden.

Genezing van een wond

Het genezen van een wond verloopt in principe op dezelfde wijze, of het nu primair of secundair gebeurt. Allereerst vult de wond zich met een stolsel en de wondranden trekken samen, zodat de wond kleiner wordt. De bloedplaatjes zijn hierbij van essentieel belang. De stof fibrogeen wordt omgezet in fibrine, wat op zijn beurt een dradennet vormt waaraan rode en witte bloedcellen als het ware blijven plakken. Hierdoor wordt de wond overspannen en dichtgemaakt. Een aantal stoffen is noodzakelijk voor de vorming van fibrine, onder andere caclium en thrombine. Deze laatste moet eerst gevormd worden uit prothrombine en ook deze omzetting staat onder invloed van calium en stoffen uit bloedplaatjes. Op het moment dat de bloedplaatjes zelf kapot zijn gesprongen onder invloed van lucht en weefselstoffen uit de wondranden, geven ze deze stoffen af. Witte bloedcellen, die macrofagen genoemd worden, gaan de wond binnen en verwijderen dood weefsel en vreem materiaal.

Bloedvaten en bindweefselcellen gaan ook de wond binnen, evenals zenuwvezels en cellen van het lymfstelsel. Terwijl dit gaande is, sluiten de huidcellen het defect in de oppervlakte af en ten slotte is de wond genezen. Wonden die moeten helen zonder dat de wondranden bijeengebracht zijn, doen dit door secundaire wondgenezing, maar genezing door primaire wondgenezing verloopt sneller. Een dierenarts tracht primaire wondgenezing te bereiken door een wond te hechten. Bovendien helpt het hechten van schone wonden ook om infectie te voorkomen tijdens het genezeingsproces.
© 2007 - 2019 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huidaandoeningen bij huisdieren"

Reactie

Erik, 29-05-2008 09:16 #1
Goedendag, ik heb een vraag. Waarschijnlijk heb ik een ringworm op mijn onderbeuk. In het verleden heb ik ook al een ringworm gehad op mijn bovenbeen. Mijn doktor gaf me een creme en het was al vrij snel opgelost. Nu is het geval dat ik voor een langere periode in het buitenland verblijf. Wanneer ik de wond goed schoonhoud gaat het dan vanzelf over? Ik ben een jongeman van 34 jaar in een gezonde conditie.

Bij voorbaat dank voor uw informatie Reactie infoteur, 10-06-2008
Beste Eric,
Ik adviseer om toch naar de huisarts te gaan en daar een kuur te halen. Ik weet niet of je dit al gedaan hebt… in principe hoort het na de kuur (3 maal daags) over te gaan. Het is belangrijk om het inderdaad goed schoon te houden maar let wel dat een ringwormbesmetting overdraagbaar is naar andere mensen en dieren. Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd en succes.

Groetjes Yasmijn

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 29-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!