InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rauw vlees voeren aan katten

Rauw vlees voeren aan katten

Brokjes is makkelijk voeren. Je hoeft het alleen maar in een bakje te doen en je lieve poes krijgt alles binnen wat ze nodig heeft. Of in ieder geval is dat wat de commerciële diervoedingsfabrikanten ons proberen te vertellen. Immers: Als het aan de kat lag, kocht ze ... Als je eenmaal hebt gezien wat vers voeren doet voor de gezondheid van een kat, dan weet je beter. Tandjes blinken, vachtjes glimmen en zijn zijdezacht en de kat heeft een veel betere weerstand. Toen ik bijna 3 jaar geleden aan katten begon ben ik me gaan verdiepen in hun verzorging. Hier hoorde natuurlijk ook een goede voeding bij. Maar wat is goede voeding? Voor mensen is het “makkelijk”. We groeien op met een beeld van wat goed voor ons is. Gevarieerd, voldoende groente en fruit, de schijf van vijf; allemaal dingen die voor de meeste mensen heel vanzelfsprekend zijn. Maar hoe zit het dan met een kat?
  • Een kat is een obligate carnivoor. Dat vraagt hele andere voeding dan wij zelf eten. Veel meer dierlijke eiwitten en veel minder koolhydraten bijvoorbeeld. En laten die brokjes nou barsten van de koolhydraten.
  • Een kat heeft een slechte dorstprikkel. Heel veel katten drinken te weinig. Dat komt doordat katten van nature hun vocht uit hun prooi halen. Een prooi bestaat voor ongeveer 80% uit vocht, je kunt je voorstellen dat het dan veel minder noodzakelijk is om veel te drinken. Brokjes daarentegen bestaan voor ongeveer 10% uit vocht. Dan moet je een hoop drinken om dat weer goed te maken.
  • Een kat heeft een schaargebit. Een gebit dat is gemaakt om te scheuren, knagen en knippen. Hoe saai moet het dan zijn om hap, slik, weg is het brokje te eten.

Als je dit weet kom je tot de conclusie dat een kat vers vlees dient te eten. Daar begon ook ons 'vers-avontuur'. Ik had ondertussen een asiel kat van 5 jaar en een Noorse Boskat van 5 maanden oud. Allebei gek op brokken. Maar toen ik ze een lekker stuk rauwe kip voorhield bleek die toch veel beter te zijn dan de brokken in hun bakje. Het was wel wennen. Voor het eerst moesten ze echt kauwen. Brokken waren altijd na één kauwbeweging slik klaar. Ik moest de kip eerst in kleine stukjes snijden voor ze en toen viel het kwartje. Ze hebben gesmuld! Maar als je denkt dat ik toen meteen de brokken kon wegpakken heb je het mis.

De meeste katten moeten leren om vers te eten. Zeker als ze al wat ouder zijn, kan het een hele uitdaging zijn om ze dat te leren. En ze moeten veel leren. Knagen, knippen, scheuren, smaken en texturen: Alles is nieuw voor ze. Ook voor mij was alles nieuw. Waar moet ik op letten? Hoeveel moeten ze eten? Wat mogen ze wel en wat mogen ze niet eten? Waar koop ik dat? Hoe zorg ik dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben? Hoe leer ik ze om dingen te eten die ze nog niet kennen?

Gelukkig zijn er veel goede fora te vinden op het internet. Op bijvoorbeeld www.voernatuurlijk.nl en op www.barfplaats.nl is heel veel informatie te vinden en kun je vragen stellen aan mensen die al jaren vers voeren.

Het lijkt in het begin allemaal ingewikkelder dan het is. Als je deze aandachtspunten in oog houdt kom je er wel:
  1. Weet hoeveel je kat nodig heeft.
  2. Voer compleet, dus in de juiste verhoudingen.
  3. Voer gevarieerd, dus minimaal vijf diersoorten.

Hoeveel heeft je kat nodig?

Een gemiddelde kat eet ongeveer 3% van zijn lichaamsgewicht per dag. Dat komt voor een kat van 5 kilo dus neer op ongeveer 150 gram per dag. Die 3% is een vuistregel en niet meer dan dat. Hele actieve katten en kittens eten meer. Kittens eten soms wel meer dan 10% van hun lichaamsgewicht per dag. Vers voeren doe je met je ogen en met je handen. Hoe doet je kat het op wat je voert? Wordt je kat te dun, dan moet je meer voeren. Wordt je kat te dik, dan moet je minder voeren.

Voer compleet

Het voedingscentrum maakt het ons mensen makkelijk. De schijf van vijf geeft aan wat je ongeveer moet eten. Voor katten is het in wezen net zo makkelijk. Om compleet te voeren moet je de katten drie dingen voeren: spiervlees, bot en orgaanvlees. Er zijn mensen die daarnaast ook nog bijproducten (zoals eieren, zure zuivel en groenten) voeren, maar dat is voor een kat niet noodzakelijk.

NB: Vers voeren voor een kat werkt anders dan voor een hond. Wat hier staat gaat dan ook niet op voor honden.

Ook hier geldt dat er wel vuistregels zijn voor de verhoudingen die je aan moet houden, maar dat dit niet meer zijn dan vuistregels. Zo veel vers voerders, zo veel meningen. Ik hou zelf de principes van NRV (natuurlijk rauw voeren) aan. Dat betekent 10 tot 15% bot, 15% orgaanvlees (hart, lever en nier) en de rest spiervlees, zie het onderstaande figuur. Aangezien je bot nooit kaal mag voeren, reken ik voor mijn menu met een percentage vleesbot (= bot met nog vlees er aan vast). Welk percentage dat is, hangt er vanaf hoe goed bevleesd het vleesbot is (dat is weergegeven met het geblokte vlak in het figuur). De kattenbak vertelt je veel over of je op het goede spoor zit met de verhoudingen. Krijtwitte en harde ontlasting duidt er bijvoorbeeld op dat je te veel bot voert. De meest makkelijke manier om compleet te voeren is natuurlijk door complete prooidiertjes te voeren. Daar zit alles al in de juiste verhoudingen in.

Wat kun je zoal voeren:

  • Spiervlees: kip, eend, kalkoen, konijn, rund, haas, paard, lam, geit, koolvis en zalm
  • Vleesbot: nekken, karkas en vleugels van kip, eend, kwartel, parelhoen en karkas van konijn
  • Hart: kip, eend, rund en lam
  • Lever: kip, eend en konijn
  • Nier: konijn en lam
  • Prooi: muis, rat, hamster, duif, kwartel, parelhoen en vis

Voer gevarieerd

Om compleet te voeren is het niet alleen nodig dat je op de verhoudingen van spiervlees, vleesbot en orgaanvlees let, maar ook dat je voldoende verschillende diersoorten voert. Vuistregel daarbij is dat je minimaal 5 diersoorten moet voeren.

Wat kan je voeren?
In principe alle diersoorten. Maar:
  • Geen varkensvlees
  • Geen gekruid, gezouten of gerookt vlees
  • Geen bot dat verhit is geweest
  • Geen bot van diersoorten groter dan een dikke kip (te hard)
  • Geen kaal bot

Als je vers wilt voeren, laat je dan niet afschrikken door verhalen over splinterend bot en bacteriën. Zolang je bot niet verhit en geen bot voert van grote dieren, is het niet gevaarlijk. Let wel op of ze goed kauwen en knip vleugeltjes in het hoekje in. Bot krijgen ze hier alleen als ik er zelf bij ben. Bacteriën zijn voor een gezonde kat ook geen probleem. Katten hebben een veel korter darm stelsel dan wij en bovendien gaat bij vers voeren gaat de zuurgraad in de maag omhoog. Bacteriën krijgen daardoor geen kans. Rauwe kip of rauw ei zijn voor een kat dus geen enkel probleem.

Met dank aan: Eva Goedvolk voor alle informatie.
© 2012 - 2019 Paolab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het beste voer voor hondenHet beste voer voor hondenEen goede voeding is van groot belang voor de gezondheid en de vitaliteit van uw hond. Hoewel men bij hondenvoeding mees…
Welke voeding is goed voor een hond?Welke voeding is goed voor een hond?De voeding van een hond kan bestaan uit droogvoer, vers voer, diepvriesvoer of blikvoer. Goede voeding moet voldoende vo…
Natuurlijk Rauw Vlees voeren HondNatuurlijk Rauw Vlees voeren HondTegenwoordig zien we steeds meer problemen bij de hond die men kan afleiden aan het verkeerd voeden. Het is zo verleidel…
Salmonella bij hond en kat in relatie tot rauwe vleesvoedingSalmonella bij hond en kat in relatie tot rauwe vleesvoedingTussen voor- en tegenstanders van de rauwe voermethoden voor honden en katten op basis van BARF, NRV of KVV ontstaan ger…
Uw hond voeden: KVVUw hond voeden: KVVTegenwoordig stappen steeds meer baasjes over op KVV. Het natuurlijk voeden van de hond begint steeds meer een gewoonte…
Bronnen en referenties
  • Eva Goedvolk

Reageer op het artikel "Rauw vlees voeren aan katten"

Reacties

Monica, 26-05-2016 19:10 #4
Toch even tegengas! Ik lees o.a. dat Lulo schrijft "Ik ben opgevoed met katten die bijna alles aten, vooral resten die overbleven tijdens het bereiden van eten: vis en geitenvlees, rundermaag, kippenvlees met kraakbeen (geen bot)… De katten zagen er gezond uit en de oudste werd 16 jaar". Ik heb al ruim 40 jaar katten en die krijgen af en toe runderhart en/of vis, maar verder alleen maar brokjes en de oudste is 23 jaar geworden, de rest tussen de 17 en 20 jaar! Dus niets mis met brokjes! Daarnaast heb ik 1 gruiskater gehad, die dus constant op dieet moest, en navraag leerde dat het niet verstandig is dan vers te voeren. Deze kater is 18 geworden!

Lulo, 16-09-2015 09:07 #3
Ik ben opgevoed met katten die bijna alles aten, vooral resten die overbleven tijdens het bereiden van eten: vis en -geitenvlees, rundermaag, kippenvlees met kraakbeen (geen bot)… De katten zagen er gezond uit en de oudste werd 16 jaar.

Aranyo Ditvoorst, 23-08-2015 15:40 #2
Hartelijk dank voor dit artikel, ik ben er erg blij mee. Was erg leerzaam. Ik gaf mijn poes alleen tot nu toe rauwe lever, en begreep van de dieren arts dat je dit niet te vaak moet doen. Nu kan ze meer gevarieerd eten. En ik weet zeker dat mijn kat u ook erg dankbaar is!

Met hartelijke groet,
Aranyo

Karin, 21-06-2013 08:28 #1
Correctie: Hoeveelheid voeding moet zijn 3% van het oorspronkelijke gewicht van een kat. Is jouw kat te zwaar dan eerst navragen wat het daadwerkelijke gewicht moet zijn en dan daar 3% van nemen anders word je kat nog dikker.

Infoteur: Paolab
Gepubliceerd: 07-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!