InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Finse Lappenhond

Hondenras: Finse Lappenhond

De Finse lappenhond, ofwel de Suomenlapinkoira is een nog vrijwel onbekend hondenras binnen Nederland. De Finse lappenhond behoort tot de rasgroep ‘Keesachtigen en Poolhonden’ en is een zelfstandige hond met een werklustig karakter, maar daarnaast ook zeker geschikt als gezinshond.

Herkomst

De Finse lappenhond, komt oorspronkelijk uit Finland en ingezet als herders-, waakhond bij rendierhouders. Daarnaast als als gezelschapshond en ook om de kinderen warm te houden.

Karakter

Het karakter van de Finse lappenhond kan omschreven worden als zelfstandig, kalm, werklustig, intelligent, vriendelijk en trouw. De hond is waaks, maar nimmer agressief. De hond leert snel en graag, maar kan zich daardoor ook snel vervelen als de hond de oefening goed beheerst. Het werken voor de baas vinden de meeste honden erg leuk en vaak en het zijn dan ook erg gehoorzame honden.

De Finse lappenhond is oorspronkelijk een herdershond en beschikt daardoor over een werklustig karakter. Hierdoor heeft de hond veel (vrije) beweging nodig en is daardoor ook uitermate geschikt voor behendigheid spellen. De hond kan, mits correct aangeleerd, goed voor een langere periode alleen zijn, maar is voornamelijk graag bij je en loyaal richting het gezin. Doordat de hond beschikt over een lange vacht, houden de meeste honden minder van zwemmen en zoeken ze graag de koelere plekjes op in huis.

De Finse lappenhond is tevens een sociale hond richting andere honden en (kleine) kinderen. De hond blaft graag bij opwinding, zoals spelen, als ze iets interessants ontdekken, of om te waken.

Levensverwachting

De leeftijdsverwachting ligt rond de 14 jaar.

Hoogte

Ideale hoogte voor reuen 49 en voor teven 44 cm met een afwijking van ongeveer 3 cm, ofwel:
  • Reuen: 46 tot 52 cm.
  • Teven: 40 tot 46 cm.

Opvoeding

De zelfstandigheid (en herdersinstinct) van de hond zorgt ervoor dat hij gemakkelijk op ontdekkingstocht gaat en zich hier prettig bij voelt. Door juiste en consequente opvoeding zal de hond altijd terug komen als u hem roept. Gehoorzaamheidcursus is daarom aan te raden.

Het jachtinstinct kan vanuit het verleden nog in het karakter van de hond zitten. Correcte opvoeding en gewenning zorgt dat het gedrag binnen de perken blijft.

Verzorging

Door een lange bovenvacht heeft de hond regelmatig vachtverzorging nodig door te borstelen en kammen. Tijdens de verharingsperiode dient de vacht dagelijks verzorgd te worden. De vacht van de Finse laphond bestaat uit twee lagen, een ondervacht met relatief korte haren en een boven vacht met lange haren. Hierdoor kunnen ze goed overleven in extreme kou.

Kleur

De vachtkleur van de Finse laphond is vrij, zolang maar één kleur (de basiskleur) domineert. Één van de kenmerken van de Finse laphond is de 'bril' rond de ogen. Vaak wordt de vacht hier gekenmerkt door een zwarte of juist lichte lijn rondom de ogen.

Aanschaf

De aanschaf van de Finse lappenhond verloopt via de Nederlandse Vereniging van Finse Lappenhond (http://www.finselappenhonden.nl). Deze vereniging beheert de aanmeldingen en brengt toekomstige eigenaren in contact met fokkers. Door de beperkte populatie van Finse Lappenhonden binnen Nederland bestaat op dit moment een wachtlijst voor de pups. De vereniging kan u eventueel ook verder helpen met het importeren van een pup uit Finland.
Gerelateerde artikelen
Vlag van FinlandVlag van FinlandEen wit vak met een blauw Scandinavisch kruis. Zo ziet de Finse vlag eruit. De Finnen hebben deze vlag zelfs een eigen n…
Studeren in FinlandFinland is een prachtig land in het noorden van Europa. Het is land een land waar je erg goed kunt studeren. Waarom zou…
recensieFinse Film: beste Finse films top 5 en introductieFinse Film. De beste Finse films top 5. Net zoals Noorwegen, heeft Finland te lijden onder de Scandinavische buren Denem…
Finland van 1200 tot 1800 onder heerschappij van ZwedenZweden is lange tijd de baas geweest over Finland. Het land hoorde van 1200 tot 1800 tot het land Zweden. Opvallend is d…
Sanoma Media NVSanoma Media NV is onderdeel van Sanoma Media Group, een in 1904 opgerichte en van origine Finse uitgeverij. Het bedrijf…
Bronnen en referenties
  • http://www.finselappenhonden.nl/
  • http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/rasgroepen-erkende-hondenrassen/rasinfo/finse-lappenhond/hash/8434eb98eb16b959e069ea2237b665c6/back/1466/

Reageer op het artikel "Hondenras: Finse Lappenhond"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 13-03-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!