Puppies moeten in 2012 gechipt worden

Puppies moeten in 2012 gechipt worden Alle honden moeten in 2012 worden gechipt. Dit heeft de overheid besloten. Maar waarom moeten jonge hondjes een chip dragen en geldt dat voor alle pups? Alles over het chippen van puppies in 2012.

De reden waarom jonge honden in 2012 moeten worden gechipt

Er zijn twee redenen waarom puppies in 2012 moeten worden voorzien van een chip. De eerste is bedoeld om hondenfokkers met slechte bedoelingen een halt toe te roepen. Zij werken nu zo dat ze niet gecontroleerd kunnen worden. Met de chip kan dat niet meer. Als jonge honden bovendien een chip krijgen, dan zijn ze sneller terug te brengen naar hun baasje als ze weggelopen zijn. Maar ook bazen die hun huisdier slecht behandelen zijn dan snel te traceren. Hondeneigenaren die hun beestje verwaarlozen, mishandelen of zomaar ergens dumpen zijn dan namelijk zo op te sporen.

Welke honden moeten worden gechipt?

Het chippen van honden wordt in het voorjaar van 2012 verplicht. Dat betekent echter niet dat iedereen dan met zijn hond naar de dierenarts moet. Het gaat alleen om pups die na de ingangsdatum zijn geboren. Zij moeten binnen 7 weken na hun geboorte worden gechipt. De chip zelf is een klein instrumentje dat onder de huid wordt ingebracht. Heel veel honden hebben trouwens al lang een chip, zo’n 70 procent van de honden hebben al zo’n merkje. Rashonden met een stamboom worden zelfs al in het nest voorzien van een chip.

Hoe ziet een chip voor honden eruit?

Een chip waarmee honden worden voorzien is eigenlijk een klein buisje met een microchip. Het is heel klein en heeft de afmetingen van een rijstkorrel. De hond hoeft niet geopereerd te worden om gechipt te worden. Hij wordt gewoon met een injectienaald ingespoten. Dit gebeurt meestal ter hoogte van het schouderblad. Een hond chippen kost tussen de 30 en de 50 euro.

Boete voor niet chippen van een pup

Als een baas zijn hond niet chipt op het moment dat dit wel moet, kan een boete krijgen. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat mensen geen honden meer kopen bij malafide hondenfokkers. Wel is het moeilijk om te zien of een hond al dan niet een chip heeft, dat blijkt pas als wordt gecheckt of die chip er is (als een hond bijvoorbeeld dood wordt aangetroffen of als het dier iemand heeft gebeten).

Waar is de hondenchip af te lezen?

Het aflezen van een chip kan maar bij bepaalde instellingen. Zo hebben dierenartsen en dierenasiels de apparatuur. Op elke chip staat een nummer. Dat nummer is gekoppeld aan de eigenaar en de rest van de informatie van de eigenaar zoals adres, woonplaats en naam. Al die gegevens zijn opgeslagen in een databank, waarvan er meerdere zijn in Nederland. De overheid heeft toegang tot al die databanken. Sommige gemeenten gebruiken de gegevens ook en baseren er de hondenbelasting op.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Puppies moeten in 2012 gechipt worden"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 27-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!