InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Weloverwogen een hond kopen

Weloverwogen een hond kopen

Weloverwogen een hond kopen Een hond kopen doe je niet zomaar ... althans dat zou het niet moeten zijn. Maar de praktijk is net even anders, want menigeen koopt te impulsief een huisdier (die soms helaas ook weer in de dierenasiels verdwijnen). Beslissingen waarbij de consequenties niet altijd even realistisch bekeken zijn. Wat zijn de overwegingen om wel niet een hond te nemen en zo ja, wat voor hond?

Neem de tijd!

Het geldt voor veel beslissingen en hoewel dat niet in iedere situatie kan, geldt dit wel als je het idee het opgevat eventueel een hond aan te gaan schaffen. Een hond is een levend wezen en dat ligt net even anders als een nieuwe computer of een goed boek. Een hond is geen “ding” en als je een hond koop moet je er voor zorgen en afhankelijk van het soort hond kan dit variëren van 7 / 8 jaar tot wellicht zo’n 15 jaar. 15 jaar gaat bijna zover als een kind wat je opvoedt, daar trekken we ook – meestal bewust – zo’n 20 jaar voor uit. Waarom dan niet met een dier?

En dat maakt dat je er de tijd voor moet nemen en jezelf een aantal vragen moet stellen (en beantwoorden). Een weloverwogen keuze maakt je vervolgens ook rustiger als je eenmaal zover bent om te gaan kijken naar het dier van je keuze.

Wat wil je?

Een niet zo eenvoudige vraag … in ieder geval niet een die je zonder na te denken moet beantwoorden. Maar als je enkele vragen beantwoord hebt, ben je plots een stuk verder. Vragen zoals:
  • Wil je jaren voor een hond zorgen?
  • Wil je tijd voor een hond maken en zo ja, hoeveel?
  • Heb je voldoende geld voor een hond (dierenarts, goede voeding etc.)?
  • Wil je lekker gaan lopen met een hond (wandelen of hardlopen)?
  • Wil je een hond die lekker op schoot komt liggen?
  • Wil je een waakhond?
  • Wil je een hond die lekker wil jagen?
  • Moet een hond langer alleen kunnen zijn?
  • Wil je een hond die goed luistert of meer een eigengereide hond?
  • Welke uiterlijke kenmerken vind je mooi of niet mooi?
  • Hoeveel tijd mag de verzorging kosten?
  • Hoe schoon moet je huis blijven?
  • Moet het een pup zijn of mag het dier ook volwassen zijn?

Zoeken

Als je deze vragen eerlijk hebt beantwoord en er komt nog steeds uit dat je een hond wilt, heb je meteen een aantal vragen beantwoord over wat voor hond het moet worden. Immers, als je geen loper bent dan moet je geen hond nemen waar je dagelijks of minimaal zeer regelmatig stevig mee moet gaan wandelen (en dat zijn geen uitlaat ommetjes). Want vergis je niet, als de hond die bijvoorbeeld wil lopen niet mag lopen, moet hij/zij toch echt zijn/haar energie kwijt … bijvoorbeeld in huis!
Maar ook is lang niet iedere hond is dat dier wat gezellig bij je op de bank of op schoot komt liggen of is die waakzame viervoeter die over je waakt.

Vinden

De rasverenigingen zijn op internet terug te vinden. De rasverenigingen geven aan wat voor hond het is, waar deze behoefte aan heeft etc. Vragen die de goede fokker je ook zal stellen als je naar een pup komt kijken. Als je nog steeds door bomen het bos niet ziet, kan je er ook voor kiezen eerst een test op internet te doen. Een test waar je een deel van bovenstaande vragen ook voorbij ziet komen. Bijvoorbeeld Puppytest.nl is zo’n website.

Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om naar het asiel te gaan, op Dierenasiels.com zijn de adressen terug te vinden. De mensen die hier werken weten meestal voldoende af van het ras of het passend is of niet. Voor wat betreft de kruisingen is het eenvoudiger, want veel van de honden zitten er langer en weet men meer over het karakter van het dier. Als men denkt dat het niet gaat passen, dan zal men dit eerlijk zeggen. Ze hebben er immers niets aan als het dier weer snel terug komt. Het zijn immers dierenvrienden die hier werken als professional of als vrijwilliger.

Tot slot

Dit alles maakt dat het nog niet zo eenvoudig is om een hond “voor het leven” aan te schaffen. Maar als je eenmaal de keuze hebt gemaakt, is het wel leuk om te gaan zoeken naar jouw dier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "Weloverwogen een hond kopen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!