InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vers vlees voeding of brokken?

Vers vlees voeding of brokken?

Wat is nou eigenlijk vers vlees voer en wat zou er mis zijn met brokken? Veel mensen stappen tegenwoordig over op vers vlees voer omdat ze erachter komen dat dit betere voeding is voor de hond. En vers vlees hoeft niet eens duurder te zijn. Waarschijnlijk voert u uw hond ook honden brokken, net als de meeste mensen in Nederland doen. Misschien is dit u aangeprezen door de dierenarts of dieren speciaal zaken. Maar weet u eigenlijk wel wat u uw hond precies voert? En welke schadelijke stoffen in de brokken zitten?

Het "vlees" in brokken

Een hond is een carnivoor dus dat hij vlees nodig heeft is vrijwel iedereen het over eens.
In honden brokken zit vlees van slachtdieren die ziek waren en dus niet voor de menselijke consumptie geschikt zijn. Verder zitten er vaak stukken karkassen in die ziekte vertonen, zoals tumoren. Vaak zitten er ook honden en katten in verwerkt die in Amerika een spuitje hebben gehad.
Dit vlees moet verwerkt worden tot vleesmeel. Alle karkassen en stukken ziek vlees worden in een grote bak gedaan, zonder het te ontdoen van vacht, hoeven en zelfs vlooienbanden. Dan wordt het vermalen en aan de kook gebracht waardoor er een laag op deze brij ontstaat, dit word eraf gehaald en gebruikt als dierlijk vet. Hierna gaat het door enorme persen waardoor het vocht er dus uit gaat en je het vleesmeel overhoud.

Verdere ingrediënten van brokken

In brokken zit relatief weinig vlees, gemiddeld niet veel hoger al 20% en bij veel brokken nog veel minder. Maar waar bestaat de rest dan uit?
Voornamelijk uit dingen die honden als carnivoor niet nodig hebben.

Dierlijke bijproducten

In de meeste gevallen is dit simpelweg afval. Hersens, hoeven, hoorns, poten van kippen, uitwerpsels en ga zo nog even door.
Dit wordt op dezelfde manier verwerkt als het vlees.

Granen

De meeste brokken bestaan voor het grootste deel uit granen. Waarom zult u denken, het antwoord is simpel. Het is een goedkope grondstof die beschikt over eiwitten en koolhydraten. Alleen honden zijn helemaal niet gemaakt om grote hoeveelheden graan te verwerken. Doordat de granen niet opgenomen worden maar zo uit worden gepoept krijgt de hond meestal heel grote hoeveelheden ontlasting.

Anti-oxydanten

In haast alle brokken zit de stof BHA en BHT Dit zijn stoffen die verboden zijn voor de menselijke consumptie alleen helaas mogen ze nog gebruikt worden in honden voeding.
Na onderzoek is aangetoond dat de stoffen kankerverwekkend zijn en het zelfs tot onvruchtbaarheid kan leiden. Er is zelfs bewezen dat de stoffen leiden tot aantasting van het zenuwstelsel.
En de reden dat deze giftige stoffen gebruikt worden is simpel, namelijk geld. Het is goedkoop.

Maar wat nu?!

U zult wel geschrokken zijn na hier achter te komen, en als je altijd gedacht hebt het beste dure voer te hebben is dat zeker schrikken. Maar geen paniek, er zijn honden die hier nooit last van krijgen, maar ook honden die hier overgevoelig op reageren dit is per hond heel verschillend. Als u er toch aan twijfelt of u wel door wilt gaan met dit voer maar niet weet wat u anders moet geven lees dan gerust even door.

Vers voer

Dit is in verschillende vormen te voeren en is over het algemeen veel beter voor de hond. Zo krijgen ze de voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben zonder de giftige stoffen BHA en BHT en alle overtollige granen.
Laten we beginnen met de varianten onder vers voer op een rijtje te zetten.

Kompleet vers vlees (KVV)

De naam zegt het eigenlijk al. Hierin zitten vaak nog wel granen en groenten alleen dan met veel mindere maten, de basis van dit voer blijft vlees en de ingrediënten zijn zo afgewogen dat de hond van alles genoeg binnen krijgt.
U kunt dit makkelijk voeren door te ontdooien, de juiste hoeveelheid te nemen en het de hond te geven.

NRV en BARF

Natuurlijk rauw vlees en bones and raw food zijn stukken vlees bot dit is dus eigenlijk het perfecte voer alleen is het wat lastiger te voeren. U zult namelijk moeten kijken wat de hond precies nodig heeft en welke hoeveel heden en bovendien vinden veel mensen het simpelweg vies om te zien hoe hun lieve schoothondje een stuk rauw vlees of pens aan het verscheuren is.

Tot slot

Als u besluit over te stappen van voer lees u dan van te voren goed in zodat uw hond er geen last van krijgt. En nogmaals, het feit van de stoffen in de brokken wilt niet zeggen dat alle honden die brokken eten op den duur dood ziek zijn.
© 2011 - 2019 Akira, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoopste hondenbrokGoedkoopste hondenbrokOp zoek naar de goedkoopste hondenbrok? Een goede hondenbrok hoeft niet altijd de duurste te zijn. Welk hondenvoer je aa…
Het beste voer voor hondenHet beste voer voor hondenEen goede voeding is van groot belang voor de gezondheid en de vitaliteit van uw hond. Hoewel men bij hondenvoeding mees…
De juiste voeding voor je hondDe juiste voeding voor je hondNet als voor de mens, is ook voor onze honden een natuurlijke dieet één van de belangrijkste stappen op weg naar een lan…
Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond!Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond!Heeft uw hond last van huid- of darmproblemen? Dit hoeft niet opgelost te worden door speciaal duur voer, dit kan ook op…
Welke voeding is goed voor een hond?Welke voeding is goed voor een hond?De voeding van een hond kan bestaan uit droogvoer, vers voer, diepvriesvoer of blikvoer. Goede voeding moet voldoende vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.barfplaats.nl/

Reageer op het artikel "Vers vlees voeding of brokken?"

Reacties

M. Bult, 13-03-2015 15:35 #2
Op basis waarvan u dit verhaal heeft gebaseerd weet ik niet, maar onjuiste informatie is het absoluut. Een hond is een opportunist en eet in principe alles. Van nature eten ze ook planten, vruchten en zaden en vergeet niet dat de maag-/darminhoud van hun prooien uit plantaardig voedsel bestaat. Dat honden enkel op vlees leven klopt niet. Ze kunnen zelfs vegetarisch leven, mocht de eigenaar hierop staan. Voor katten daarentegen geldt wel dat zij niet zonder vlees kunnen.

Daarnaast weet ik niet naar welke diervoeders u heeft gekeken of naar welke fabels u heeft geluisterd, maar de normale gerenommeerde voeders bevatten enkel stoffen (zelfs de E-nummers) die ook voor humane consumptie goedgekeurd zijn. Het vlees dat er in verwerkt wordt is echter meestal een deel van het dier dat de mens niet prefereert. Dat er karkassen of zieke dieren in zitten is volledig onzin. Bovendien gaat uw argument niet op, omdat er wel bot en karkassen gevoerd worden bij KVV en BARF. Daarnaast zit in dierlijke bijproducten geen hoef, hoorn of uitwerpselen. Dit is enkel gedroogd en gemalen vlees/merg dat overblijft nadat alle vleesproducten voor de menselijke consument van het slachtdier zijn afgehaald. Wederom goedgekeurde delen.

Veel granen zijn inderdaad niet makkelijk verteerbaar voor honden. Maar niet gevaarlijk of onschadelijk. Het wordt als vulmiddel in brokken gedaan, maar absoluut niet in de verhouding die u schetst. Nogmaals, ik weet niet van welke diervoeder u die informatie haalt, maar voor de gangbare goede merken gaat dit echt niet op.

Wat wel waarheid is, is dat er wel degelijk kwaliteitsverschil zit tussen goedkope supermarktbrok en de merken die de dierenarts verkoopt. De goedkope merken bevatten vaak veel meer zout en laagwaardige eiwitbronnen en meer vet, smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Daarnaast zijn de gebruikte producten eenvoudigweg van lagere kwaliteit.

Waarom zouden dierenartsen voeding aanraden en verkopen die slecht en schadelijk is voor een dier? Die vlieger gaat niet op. Dierenartsen en assistentes hebben vaak extra voedingscursussen gevolgd hebben juist veel kennis over wat goed is voor een dier. Er is niets mis met brokken voeren, en er is niets mis met vers vlees voeren. Brokken zijn echter al compleet uitgebalanceerd op de voedingsbehoeften van een hond. Vers vlees bevat niet alle essentiële nutriënten en moet dus erg aandachtig, gecompenseerd en gevarieerd gevoerd worden. Dit is niet voor iedereen weggelegd.

Imke, 27-07-2012 15:22 #1
Wij zijn met pensioen, en reizen 5 tot 6 maanden per jaar met de caravan
door europa nu is vers vlees voor onze hond in nederland geen probleem
maar in het buitenland wel mag je ook half om half voeren.

Infoteur: Akira
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!