InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Labrador retriever - Een betrouwbare rashond

Labrador retriever - Een betrouwbare rashond

Labrador retriever - Een betrouwbare rashond Het zijn populaire rashonden vanwege hun betrouwbaarheid en werklust. Vroeger veel gebruikt voor de jacht, tegenwoordig houden we ze liever als huisdier of worden ze ingezet als blindengeleidehond.

Geschiedenis

De Labrador komt oorspronkelijk uit Labrador en New Foundland. Het is vooral de afkomst uit het tweede gebied waardoor de Labrador zowel mentaal als fysiek goede eigenschappen heeft ontwikkeld. Dit komt door het wilde, ruwe water waar de voorvaderen van de labrador, de St. John's-hond, in het begin van de 16e eeuw in sprongen om hun baasjes te voorzien van een rijke visvangst.

Ongeveer rond 1800 begon de handel tussen Canada en Engeland op te komen en werden honden van Labrador en New Foundland naar Engeland gebracht. Ze werden door de Engelse edelen voornamelijk gebruikt in de jacht, omdat ze zowel in het apporteren als in zwemmen erg goed waren. Diezelfde Engelse edelen begonnen ook met het fokken van kruisingen om zo een goed mogelijk ras te laten ontstaan.

Het was in 1890 dat de Labrador werd gefokt zoals hij er tegenwoordig uit ziet, hertog van Buccleuch was hiervoor verantwoordelijk.

Uiterlijk

De Labrador kan zowel blond- en bruinharig als zwartharig zijn. De blonde kleur kan variëren, want ook roomwit en vossenrood kan de kleur zijn van een Labrador. Het is een sterk gebouwde hond, heeft brede lendenen en ook de schedel en de achterhand zijn vrij breed. De staart heeft een ronde vorm en loopt geleidelijk spits toe naar de punt. De vacht van deze hond is kort en dik en hoeft nauwelijks verzorgd te worden. Het gewicht varieert van 25 tot 35 kilo en de schofthoogte kan 54 tot 57 centimeter zijn.
De ogen zijn middelgroot, zijn bruin of hazelnoot van kleur en hebben een intelligente en vriendelijke uitdrukking.

Gezondheid en ziekte

Bij de Labrador kan heupdysplasie, elleboogdysplasie, oogproblemen en myopathie voorkomen. Bij geteste ouders is de kans dat deze ziekten gaan voorkomen kleiner dan bij niet geteste ouders. Het is daarom belangrijk bij de aankoop van een pup om testresultaten te vragen. Een Labrador kan in gezonde conditie 11 tot 12 jaar worden.

Gebruik

Omdat Labradors in het verleden hebben laten blijken dat ze gedreven en enthousiast zijn, worden ze vaak gebruikt voor de jacht. Ze hebben een zachte, maar krachtige mond waarmee ze de vangst zonder beschadigingen terug kunnen brengen naar hun baas. Tegenwoordig zijn Labradors veel te zien als blindengeleidehond, maar ook als assistentie- of hulphond doen zij het erg goed. Daarnaast blijkt de hond ook uitstekend geschikt als gezinshond.
© 2011 - 2019 Eve-lijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NeelShakilov, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Labrador_retriever
  • https://ronaldruby.nl/geschiedenis.html

Reageer op het artikel "Labrador retriever - Een betrouwbare rashond"

Infoteur: Eve-lijn
Laatste update: 01-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!