InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alaskan malamute

Alaskan malamute

Alaskan malamute Aanhankelijk, intelligent, vriendelijk en trouw, waardig, soms wat eigenzinnig en dominant, nooit slaafs. Dit is een korte karakterbeschrijving van de sledehond Alaskan Malamute.
  • Land van herkomst: Alaska
  • Aanleg: Sledehond en gezinshond
  • Grootte: Reuen hebben een schouderhoogte van ongeveer 64 cm, bij de teven is deze ongeveer 58 cm.

Vacht

De Alaskan Malamute heeft een dikke, grove bovenvacht met een vettige, wollige ondervacht. Toegestane kleuren zijn wolfsgrijs of zwart en wit, altijd met wit op de buik en een masker of kap. Andere kleuren zijn toegestaan, maar wit is de enige uniforme kleur die wordt geaccepteerd.

Verzorging

De vacht van deze hond heeft niet erg veel verzorging nodig. In de ruiperiode kunt u het beste een grove kam met een dubbele rij metalen tanden gebruiken om de losse haren uit de ondervacht t verwijderen.

Opvoeding

Ondanks zijn vriendelijke aard moet deze hond toch met een vaste hand worden opgevoed. De Malamute heeft dus een baas nodig die stevig in zijn schoenen staat en die het karakter van de Malamute goed begrijpt. Onder leiding van zo´n baas kan dit ras erg veel leren- zelfs behendigheid behoort dan tot de mogelijkheden, al zal de Malamute op wedstrijdniveau voorbijgestreefd worden door honden uit de herdershondengroep.

Sociale aanleg

De Alaskan Malamute is een heel sociaal lid van de Poolhondenfamilie. Hij is genoemd naar de Eskimostam van de Mahlemuts, die langs de baai van Kotzebue leven, een bergachtig gebied in de Noordpoolcirkel. Volgens de overlevering stamt de Alaska Malamute, net als nog een paar Poolhonden, deels af van de wolven. Of dit waar is of niet, feit is dat de Malamute een enorm uithoudingsvermogen heeft en zeer snel kan zijn. Hij wordt geroemd als sledehond, omdat hij in staat is in Noordpooltemperaturen te overleven en omdat hij zware lasten over ruw terrein kan trekken. Alaskan Malamutes gaan in het algemeen erg goed om met kinderen-eigenlijk zijn ze vriendelijk tegen iedereen, wat er de reden van is dat ze nu niet bepaald geschikt zijn als waakhond. Ten opzichte van andere honden van hetzelfde geslacht kunnen ze wat dominant gedrag vertonen. Katten zijn niet de geschiktste huisgenoten voor dit ras, tenzij u de hond al op jonge leeftijd aan katten gewend hebt. In dat geval zal de omgang met deze dieren weinig problemen opleveren.

Beweging

Beweging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de opvoeding van een Alaska Malamute. De hond heeft namelijk veel, heel veel beweging nodig. Wanneer u van te voren al weet dat u geen zin hebt om dagelijks minimaal een uur met de hond te gaan fietsen, kunt u beter niet aan dit ras beginnen. In een aantal landen zijn er wel verenigingen actief die sledehondenwedstrijden organiseren, of, bij gebrek aan sneeuw, wedstrijden met karren. Malamutes voelen zich zowel binnens- als- buitenshuis op hun plaats, maar ze zijn niet graag alleen. Laat deze hond alleen aangelijnd uit of zorg ervoor dat hij goed onder appel staat- hij wil nog wel eens de benen nemen.
© 2007 - 2019 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Paulscf, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Alaskan malamute"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 28-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!