InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Schotse Terrier

De Schotse Terrier

De Schotse Terrier oftewel het Whisky Hondje is niet een hond die veel in het Nederlandse straatbeeld voorkomt. Toch is de Schotse Terrier met zijn guitige uiterlijk en zijn eerlijke karakter een goede vriend om in huis te halen. De Scottie is leuk eigenwijs, maar toch ook heel sociaal.

De herkomst van de Schotse Terrier

De Schotse Terrier is afkomstig uit de Schotse Hooglanden. Oorspronkelijk heette dit ras Aberdeen Terrier naar de stad Aberdeen, waar dit ras veel gefokt werd. Rond 1880 werd de officiële naam Schotse Terrier. Van oudsher is de Schotse Terrier een jachthond, met name voor de jacht onder de grond op bijvoorbeeld dassen en vossen.

Whisky Hondje

De Schotse Terrier wordt ook wel Whisky Hondje genoemd. Dit is een verwijzing naar het Schotse Whiskymerk Black & White. De eigenaar James Buchanan was een fervent dierenliefhebber. Hij was degene die in 1890 het idee opvatte om de zwarte Schotse Terrier en de West Highland White Terrier als motief voor het label van de Black & White whisky aan te nemen. Deze whisky is het populairst in Frankrijk, Brazilë en Venezuela, maar de memorabilia zoals bijvoorbeeld waterkruiken, asbakken en spiegels zijn mondiaal erg in trek.

Uiterlijke Kenmerken

  • dichte draadharige vacht met zachte ondervacht
  • trimmen 2 tot 3 keer per jaar; borst, poten en baard worden bijgeknipt
  • kort op de poten
  • gespierd
  • heeft rechtopstaand staartje en oortjes en indien goed getrimd, een rokje
  • gewicht: reu 9-11 kg, teef 8-10kg
  • leeftijd: tussen de 12 en 15 jaar
  • blaft zelden
  • heeft voldoende beweging nodig, want is vol energie

Karakter

  • dapper en onbevreesd
  • goede waker
  • speelt graag met kinderen (een vroege socialisatie is belangrijk)
  • toont aanhankelijkheid binnenshuis
  • voor onbekenden kan hij afstandelijk en hooghartig zijn
  • eigenzinnig
  • eerlijke vriend

De Schotse Terrier als ikoon

De Schotse Terrier wordt ook wel Scottie genoemd en vanwege zijn karakteristieke uiterlijk is hij een dankbaar object in de commercie, niet zozeer in Nederland alswel in Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In het Britse warenhuis Harrods zijn items (bijv. t-shirts en tassen) te koop met zijn beeltenis. Het Amerikaanse modemerk Juicy Couture voert het logo met Scottie. Er is een site www.scottieconnection.com , waarop allerlei items met afbeeldingen van Scottie worden aangeboden in de vorm van boeken, kaarten, accessoires etc.
De Carnegie Mellon University te Pittsburgh heeft de Scottie als mascotte en bij een naburige Public Library kun je zelfs een als Scottie verklede grappenmaker inhuren voor een party.
Tenslotte lijkt de hond Takkie uit Jip en Janneke geïnspireerd te zijn op het profiel van een Schotse Terrier.

Beroemde Schotse Terriers

De Amerikaanse presidenten George Bush en Franklin Roosevelt houden/hielden er Schotse Terriers op na.
Ook Eva Braun, de minnares van Adolf Hitler, had twee Schotse terriers.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Foto Schotse terriër is eigen foto

Reageer op het artikel "De Schotse Terrier"

Infoteur: Plato
Laatste update: 21-04-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!