InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Karnemelk tegen vlooien en teken

Karnemelk tegen vlooien en teken

Vlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de hond zelf is dit ook geen pretje. Vaak werken de reguliere bestrijdingsmiddelen niet voldoende meer, doordat de vlooien er resistent voor zijn geworden of de hond is zelf allergisch. Gelukkig zijn er ook nog huis, tuin en keukenmiddeltjes beschikbaar.

De alom bekende middelen

Er zijn een hoop natuurlijke middeltjes beschikbaar om onder andere huidproblemen bij de hond te doen verminderen. Een aantal bekende middelen voor huidproblemen zijn bijvoorbeeld de hond een ei te geven om de vacht te doen glanzen of wat olie door het voer mengen voor een glanzende vacht. Het probleem vlooien en teken kan vaak verminderd worden door het geven van knoflook aan uw hond. Pas echter op met de hoeveelheid. Te veel knoflook kan namelijk een heel ander effect hebben, aangezien dit giftig kan zijn voor uw hond.

Karnemelk tegen vlooien en teken

Een huismiddeltje dat een stuk minder bekend is bij veel mensen is karnemelk. Het dagelijks geven van een kopje karnemelk aan uw hond zorgt ervoor dat deze een stuk minder aantrekkelijk wordt voor deze nare beestjes. Door dagelijks een hoeveelheid karnemelk te geven, veranderd de zuurtegraad van de huid en ook de zuurtegraad van het bloed. het gevolg hiervan is dat de hond minder aantrekkelijk wordt voor vlooien en teken. De vlo zoekt nu liever een andere hond op.

Hoeveelheid en misverstanden

De hoeveelheid karnemelk bij uw hond ligt aan de grootte van de hond. Een kleine hond kan aan een scheutje al genoeg hebben, terwijl een grote hond misschien wel een heel pak nodig heeft. Als u net begint met het geven van karnemelk is het verstandig dit de eerste paar dagen aan te lengen met water. Zo kan de hond rustig wennen. Een misverstand is dat honden van karnemelk aan de diarree gaan. dit komt omdat karnemelk vaak verward wordt met normale melk. Van normale melk kunnen honden wel aan de diarree gaan. dit komt door de lactose in de melk. in karnemelk zit zeer weinig lactose en hierdoor kunnen honden hier veel beter tegen.

Tot slot

Karnemelk is een natuurlijke optie bij het tegengaan van vlooien en teken. Karnemelk is goed voor uw hond, dus geldt de regel baat het niet, dan schaadt het niet. Bij dagelijks gebruik, zal uw hond minder aantrekkelijk worden voor vlooien en teken. Prettig voor de baasjes, die geen plaag meer in huis hebben en natuurlijk nog prettiger voor de hond, die iedere dag een heerlijke traktatie krijgt en nog eens een vlovrij leven heeft!
© 2010 - 2017 Deb42, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Karnemelk tegen vlooien en teken"

Reacties

Wil Kuiper, 02-06-2017 15:16 #9
Mijn honden hebben geen vlooien omdat ze elke dag rauw vlees krijgen. Ik heb al jaren 4 honden en geen last van vlooien, ik kijk ze altijd goed na door met een stofkam op hun achterhand te kammen, als er strontjes in zitten hebben ze vlooien. Helaas hebben ze wel eens een teek. Maar karnemelk is ook een goeie optie, zal zeker gezond zijn. Ik had laatst ook een teek dus zal voor mij misschien ook werken.

Winny, 07-03-2017 00:39 #8
Ben heel benieuwd naar dit resultaat.

Joke, 14-02-2017 15:27 #7
Geldt dit verhaal ook voor katten? En hoeveel knoflook is teveel? Of met andere woorden, hoeveel mag ik wel geven aan een middelgrote hond? Bedankt voor dit artikel. Ik ga de karnemelk zeker proberen voor mijn hond.

Ans, 22-10-2016 19:24 #6
Of het echt werkt geen idee, maar onze honden (leonbergers) krijgen elke avond een "kopje" karnemelk, om ongeveer half 10, ze weten dat precies, als ze vinden dat we iets te laat zijn staan ze al "te springen", en vinden het heerlijk.

Wat betreft de karnemelk wij gaan er in ieder geval mee door, en als dat als positieve bijwerking heeft dat de vlooien en teken niet voorkomen is dat mooi meegenomen

succes allemaal

Hartelijke groeten Ans

Jill de Boot, 05-08-2016 23:49 #5
Ik geef mijn hond nu dagelijks karnemelk na echt een enorme plaag gehad te hebben. Hij vind t heerlijk en is vlo-vrij. Het enige probleem is dat ze hem zo vreselijk te pakken hebben gehad dat hij vergaat van de jeuk en zelfs kale plekke. Boven z'n staart heeft en op z'n hoofd. Ik wil m graag helpen maar vrees dat douchen door de droge huid nu geen optie is en hij heeft meerdere behandelingen tegen de bestrijding gehad dat dit ook geen optie is. Zijn "bed" wordt iedere dag verschoond en heeft ook een wormenkuur gehad. Injectie tegen jeuk helpt niet. Wat kan ik doen om mijn hond te helpen van de jeuk af te komen? Gewoon olie op m smeren of zal dit niet werken? Ik vind t zo zielig!

Martine, 21-06-2015 20:33 #4
Graag had ik geweten, dat je ook karnemelk mag geven aan de kat, tegen vlooien en teken!

J. van Heukelen, 15-06-2015 23:57 #3
Onze honden krijgen elke avond na hun brokken een scheut karnemelk ik doe dit al 3 jaar het hele jaar door, en ze hebben nog nooit vlooien of teken gehad, dat is onze ervaring.

Jacqueline, 11-06-2014 11:39 #2
Onze Willem kreeg dit al vanuit de fokker, had er zelf nog nooit van gehoord. Zijn hier mee door gegaan en hij is er helemaal wilt van, hij krijgt dit iedere ochtend samen met brood… hij is 50 kg en drinkt 3 ltr per week. Ook goed voor darmflora!

Diana van der Sijde van Herk, 19-09-2012 21:27 #1
Goedendag, daar heb ik een vraag over. interessant artikel hier.
karnemelk? 1 kopje per dag? en voor een Duitse dog dan? ook 1 kopje genoeg?

Infoteur: Deb42
Gepubliceerd: 06-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 9
Schrijf mee!