InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Ierse Wolfshonden - de zachtaardige reuzen onder de honden

Ierse Wolfshonden - de zachtaardige reuzen onder de honden

Ierse Wolfshonden - de zachtaardige reuzen onder de honden Gentle giants worden ze ook wel genoemd, omdat ze net zo zacht van karakter als reusachtig van formaat zijn. En dat is maar goed ook, want met een flinke hap van hun sterke kaken kunnen ze vrij makkelijk een arm, been of zelfs hoofd van je romp scheiden.

Oorsprong

Ierse Wolfshonden (ze jagen als zichthonden en behoren tot de groep windhonden) werden ooit – hun rasnaam zegt het al – gebruikt als bescherming tegen wolven. Toen er dientengevolge op een gegeven moment geen wolf meer in leven was op het groene eiland, was hun job gedaan en werden ze met uitsterving bedreigd. Captain Graham, een Schot met een grote liefde voor het ras, wist met slechts een paar van de oorspronkelijke exemplaren en oeverloos veel geduld de hedendaagse Ier terug te fokken uit een mix van Deense Dog, Deerhound en Borzoi.

Ierse mythen en legenden

Voordat ze hun functie verloren waren Ierse Wolfshonden een normaal beeld in de hofhouding van menig Ierse vorst, stam- of clanhoofd en andere notabelen. De Ierse mythen en legenden zijn doorspekt met verhalen over deze nobele dieren. Een van de bekendste is die van het 7 jarige jongetje Setanta, die de wolfshond van Culand doodt uit zelfbescherming en daarna de ontroostbare Culand compenseert door de plaats van de waakhond in te nemen tot er een nieuwe pup getraind is om dat over te nemen. Zo komt Setanta aan de naam Cuchullain (Iers voor Culand’s hound).

Overmaats cadeautje

Ierse Wolfshonden werden in die tijd ook wel gebruikt als exportartikel in de vorm van geschenken om potentiële buitenlandse bondgenoten gunstig te stemmen, of te bedanken voor bewezen diensten. Een soort king size souvenir dus.

Ruimte

Ieren (de dieren) zijn behalve zachtaardig ook buitengewoon lief en makkelijk in de omgang, ook voor kinderen. Het zijn primair gezelschapsdieren en ze hebben niet de ruimte nodig die hun formaat doet vermoeden. Zet de achterdeur van je villa open naar een hectare vrije loopruimte en ze zullen buiten naar de deur gaan zitten staren totdat jij ofwel mee gaat lopen ofwel ze weer binnen laat.

Eenmaal binnen zijn ze erg senang op hun hondenbed (er worden nog geen hondenmanden gemaakt van een formaat dat een Ier kan bevatten), of, als je niet oppast, eindig jij op de grond en zij op jouw bank. Waarmee het dan thuisbankieren worden.

Ze zijn niet alleen geweldig met kinderen, maar passen zich ook makkelijk aan aan andere huisdieren (zelfs poezen), hebben niet veel beweging nodig en zijn ongelooflijk aanhankelijk.

Haken en ogen

Maarrrrrr.... voordat u nou enthousiast op het internet gaat zoeken naar een fokker in de buurt, er zitten flink wat haken en ogen aan het ras. Inherent aan alle grote rassen: hoe groter de hond, des te groter ook de problemen. Ierse Wolfshonden worden gemiddeld niet ouder dan 7,5. Er zijn uitschieters naar boven, 10 en soms zelfs 11 jaar, maar ook naar beneden, 5 of zelfs maar 3 jaar. Grootste boosdoeners zijn hartkwalen, botkanker en maagtorsie. Een Ierse pup vraagt ook een andere aanpak dan de gemiddelde hond: hun botten moeten immers in hetzelfde tijdsbestek een veel grotere lengte krijgen, met alle zorg en risico’s van dien.

Kosten

En nu we het toch over hun gezondheid hebben: de dierenpharmaceuten zien u graag komen met uw Ier! De meeste medicijnen worden immers gedoseerd naar lichaamsgewicht. Betaalde u voor uw Westie 8 euro voor een wormenbestrijder, voor uw Ierse Wolfshond mag u er 30 of meer uittellen.

En tussen uw bezoeken aan de dierenarts door, eet uw Ierse Wolfshond zich een gat in uw portemonnee. Voor een beetje gezond en verantwoord voer, een kluifje hier en een koekje daar telt u per maand toch gauw 75 euro neer. Voeg daar de premie voor de hondenverzekering (want zo verstandig bent u wel) aan toe en uw huishoudbudget moet voor deze wandelende hobby toch echt een post van 150 – 200 euro bevatten. En dat is exclusief de aanschafprijs van een pup, die kan variëren van € 800 - € 2.000.

Waarheen voor een Ierse Wolfshondpup

Een echte liefhebber van het ras laat zich door dit alles evenwel niet ontmoedigen (en neemt er gewoon een baantje bij). Mocht u serieus overwegen een Ierse Wolfshond te nemen dan is de Stichting De Ierse Wolfshond uw eerste stap. Zij kunnen u vertellen of en waar er pups beschikbaar zijn (bereidt u voor op een wachtlijst, maar dat geeft u mooi de tijd om te sparen...). Fokkers zullen niet snel een pup plaatsen bij een onbekend adres, hou dus ook rekening met een flinke screening. Intussen kunt u uiteraard op het Internet ongelooflijk veel informatie over de plussen en de minnen van het ras vinden. Als u niet opziet tegen een woordje Engels, kijk dan ook eens op Facebook, waar tenminste 6 'group pages' rondom het thema Irish Wolfhound te vinden zijn.

Maar uiteindelijk is het met Ierse Wolfshonden net als met uw Ferrari: het is niet per se de meest praktische oplossing en het kost een paar centen, maar je hebt er wel ongelooflijk veel plezier van!
© 2010 - 2019 Moda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ierse wolfshond, gentle giantIerse wolfshond, gentle giantDe Ierse wolfshond is ondanks zijn imposante grootte een aangename en zeer vriendelijke viervoeter. Ze staan bekend als…
Barsoi of barzoi, de Russische wolfshondBarsoi of barzoi, de Russische wolfshondDe Barsoi of Barzoi behoort tot de windhonden, is snel en elegant. Een gezin zonder kleine kinderen is wat deze echte he…
De Ierse Wolfshond: het grootste hondenras ter wereldDe Ierse Wolfshond: het grootste hondenras ter wereldDe Ierse Wolfshond is een grote, ruwharige, krachtige hond en hij behoort tot de rasgroep van de windhonden. Het is een…
Tien grootste hondenrassen ter wereldTien grootste hondenrassen ter wereldWat zijn de tien grootste hondenrassen ter wereld? In het volgende lijstje vindt u tien hondenrassen die de schofthoogte…
De Podenco een ras apartDe Podenco is een oud en oorspronkelijk ras dat al honderden jaren voorkomt op de Balearen: de eilanden Mallorca, Menorc…

Reageer op het artikel "Ierse Wolfshonden - de zachtaardige reuzen onder de honden"

Infoteur: Moda
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!