InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenweetjes: vieze gewoonten

Hondenweetjes: vieze gewoonten

Hondenweetjes: vieze gewoonten Onze honden zijn onze vrienden maar soms hebben ze toch rare manieren. Waarom drinkt onze hond uit het toilet en waarom eet hij zijn eigen uitwerpselen op? Waarom rolt hij zichzelf door allerlei vieze dingen? Waarom knabbelt hij op vuil ondergoed? Waarom krabt hij aan kussens of zetels alvorens zich neer te leggen? Rare gewoonten begrijpen en doorbreken.

Hond drinkt uit toilet

Waarom drinkt mijn hond toch steeds uit het toilet? Simpel, het water uit het toilet is zuiver. Immers, telkens u naar het toilet gaat, trekt u door. Het verse water zit vol zuurstof, is lekker fris en helder. Het blijft ook langer koel door het porselein van de WC. Dus verkiest uw hond dit water boven het lauwe, kleffe water dat al de hele dag in zijn drinkbakje staat. Is het gezond? Neen, niet echt, want in het WC-water zitten vaak restjes van chemicaliën die u gebruikt hebt om uw toilet te reinigen. Om maar te zwijgen van WC-blokjes. Toch mee uitkijken dus en voor de veiligheid van uw hond het WC-deksel iedere keer toeklappen!

Hond eet uitwerpselen

Coprofagie of het eten van uitwerpselen kan vele oorzaken hebben. Hieronder vindt u de voornaamste.

Nestgedrag

Teefjes likken de poep van hun puppy's om plas-en poepgedrag aan te leren. Vaak eten ze de uitwerpselen daarna ook op. Puppy's nemen dat gedrag soms over. Worden ze te vroeg uit het nest gehaald, dan heeft de teef nog niet de kans gehad om hen dit gedrag terug af te leren. Uw pupje zal het dus blijven doen tot u hem op andere gedachten brengt.

Aandacht trekken

Wanneer honden zich vervelen of niet genoeg aandacht krijgen van het baasje, kunnen ze ook dit gedrag ontwikkelen. Baasje vindt dit immers heel vies en komt dan wel aangerend. En de hond is tevreden, want de baas houdt zich met hem bezig. Ook negatieve aandacht is aandacht, schijnt de hond wel te denken.

Netheid

Wanneer honden zich in een kleine ruimte bevinden of wanneer hun terrein niet netjes wordt gehouden, gaan honden over tot het zelf opruimen van de troep. En daarbij eten ze dus ook de uitwerpselen op die ze tegenkomen.

Zindelijkheidstraining

De drang om poep op te eten kan ook ontstaan tijdens de zindelijkheidstraining. Immers, er zijn mensen die hun pup met hun neus door de poep halen wanneer deze weer eens een pakje in huis heeft laten vallen. Meestal met veel gedonder er bij. De pup gaat dan de gewoonte aannemen om snel zijn poep op te eten, zodanig dat baasje niet gaat roepen en tieren en dat hij er niet met zijn neusje door moet.

Eetpatroon

Ook door het eetpatroon kan deze gewoonte ontstaan. Ofwel bij honden die te weinig eten krijgen en die dan hun voedingsstoffen elders proberen te zoeken. Ofwel bij honden die maar één maaltijd per dag krijgen of teveel ineens krijgen. In dat geval gaan honden poep opeten uit verveling of om iets te hebben om op te sabbelen.

Hoe kan u uw hond die vervelende gewoonte afleren? Ook hier zijn verschillende remedies mogelijk.

Afleiding

Wanneer u gaat wandelen en uw hond wil zijn poep opeten, leidt u hem af door het gooien van een stok of bal bvb. U kan dan ondertussen de poep opruimen.

Belonen

Wanneer de hond zijn behoefte heeft gedaan, geeft u hem een hondensnoepje of wat lekkers. Zo hebt u ondertussen ook weer tijd om de poep op te ruimen.

Voederen

De hond meerdere keren per dag kleine hoeveelheden hondenvoer geven, zodanig dat hij geen poep gaat zoeken uit verveling of om zijn dieet aan te vullen.

Poep vies maken

Vaak helpt het ook wanneer u de poep gaat besprenkelen of bestrooien met iets dat onschadelijk is voor de gezondheid van de hond, maar dat erg vies smaakt voor hem. Citroensap of peper bvb.

Supplementen

U kan ook bepaalde voedingsstoffen aan de voeding toevoegen. Biergist of ijzertabletten zouden wel eens willen helpen. Ook ananas schijnt effect te hebben. Verse ananas zou een bepaalde stof bevatten die honden het opeten van poep zou afleren. Deze stof wordt vernietigd wanneer de ananas wordt warmgemaakt. Ananas uit blik is dus niet geschikt. Iedere dag een paar kleine stukjes verse ananas geven zou dus ook een oplossing kunnen zijn.

Hond rolt door vieze dingen

De gustibus et coloribus non disputandum. Over smaken en kleuren wordt niet gediscussieerd. Dit geld ook hier. Wat voor ons lekker ruikt, ruikt helemaal niet lekker voor onze hond en vice versa. Dus vindt uw hond een dode vogel of andere troep, dan zal hij daar met alle plezier zijn neus eens goed induwen of nog beter eens lekker door gaan rollen. Ook het overlevingsaspect van de hond speelt hierin een rol. Wanneer hij door viezigheid rollebolt, gaat de hond niet meer naar roofdier ruiken en kan hij zijn prooi op die manier in verwarring brengen. Hoewel onze honden niet zelf meer achter voedsel moeten zoeken, blijft hun instinct zijn werk toch nog doen.

Hond snuffelt en knabbelt graag aan vuile was

Het antwoord hierop is eenvoudig. De vuile was draagt uw geur. En honden vinden het nu eenmaal zalig om zich met de geur van baasje te omringen. Dus een nestje maken met vuil ondergoed of er eens flink op sabbelen. Wat dan meteen ook hun behoefte tot kauwen bevredigt. Meestal geeft het daarna ook nog aanleiding tot een spelletje. Immers, baasje vindt dit helemaal niet leuk en zal het kledingstuk proberen af te pakken. Leuk! Baasje wil spelen! De oplossing voor dit probleem is heel simpel: let er op dat de hond niet bij de vuile was kan. En geef hem een speeltje waar hij op kan knabbelen en waarmee u ook eens kan gooien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Worminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderenWorminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderenZodra de letter R weer uit de maand is, krijgt onze gezondheid vaak een goede impuls. Maar het mooie zomerweer kent ook…
Chemisch toilet huren en kopenChemisch toilet huren en kopenEr zijn verschillende situaties denkbaar waarin het handig kan zijn om een chemisch toilet te kopen of huren. Een chemis…
Bittere smaak in de mond door pijnboompittenBittere smaak in de mond door pijnboompittenPijnboompitten zijn een lekkere toevoeging aan salades, soepen en andere gerechten. Echter kunnen mensen na het eten van…
Toiletpapier (wc-papier)Toiletpapier is zoals de naam al zegt, een stuk papier waarmee men zijn billen en de anus afveegt op het toilet. Dat pap…
Maak zo uw hond of puppy zindelijkMaak zo uw hond of puppy zindelijkUw jonge hond zindelijk maken, een zindelijkheidstraining? Een hond of puppy die nog niet zindelijk is, kan immers zeer…

Reageer op het artikel "Hondenweetjes: vieze gewoonten"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!