InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Aïdi – Algerijnse Herdershond

Aïdi – Algerijnse Herdershond

De Aïdi is een Berghond vol energie, het is een gevoelig ras, dat met zachte maar strakke hand moet worden opgevoed.

Het ontstaan

De Aïdi is de nationale herdershond uit Marokko en valt onder de rassengroep berghonden. Het ras is onder verschillende andere namen bekend zoals: Douarhond (Douar is de nederzetting van Noordarfikaanse veehoudende nomaden), Algerijnse Herdershond, Kabylenhond (Kabylie is het berggebied langs de kusten van het noorden van West-Afrika, ook wel Tell genoemd), Herdershond van de Atlas of Berghond van de Atlas. De Atlas is het verspreidingsgebied van de Aïdi en is een gebergteketen die van West-Marokko tot in Tunesië loopt en aansluit op de bergketens van Sicilië en het vaste land van Italië. In 1963 werd het ras ook officieel onder de naam Berghond van de Atlas erkend, maar in 1969 vonden er ingrijpende veranderingen in de rassenstandaard plaats en werd het ras officieel Aïdi genoemd. In het begin van de vorige eeuw werd de Aïdi door de bekende kynoloog August Le Gras, waarschijnlijk in Nederland ingevoerd. Deze kynoloog bestempelde de Aïdi als waakhond en noemde hem Kelb, wat in het Arabisch hond betekent. Het werk van de Aïdi bestond dan ook uit het bewaken van de kuddes en de nomaden zelf. Zij moesten de geiten en schapen beschermen tegen de jakhals en voor de 19de eeuw was dat de atlasleeuw (deze is inmiddels uitgestorven) en de panter maar niet tegen de wolf. De Aïdi hoefden op een gegeven moment niet meer tegen de leeuw en panter op te nemen en dit zou de selectie op een kleiner slag hond hebben bevorderd Door het wegvallen van de leeuw en de panter is het fokken van de Aïdi negatief beïnvloed, omdat naast deze berghond de Sloughi in het gebied werd gebruikt. De Sloughi is namelijk zeer geschikt voor de jacht op jakhalzen. Tegenwoordig wordt de Aïdi weer gefokt op een wat groter en zwaarder hondetype, het type dat oorspronkelijk ook werd aangetroffen in het gebergte van de Midden-Atlas. De Aïdi is daar het meest ras echt gebleven door het isolement en de zware leefomstandigheden.

Het ras

De Aïdi staat in de rassengroep Doggen, waar de berghonden onder vallen. De Aïdi is waakzaam, sterk en moedig. De Aïdi kan prima als huishond worden gehouden als hij maar goed gesocialiseerd wordt (wat uiteindelijk geld voor alle honden) De Aïdi is speels, vriendelijk en heeft een vrolijk karakter. Het ras staat nog dicht bij de natuur, dat zie je aan zijn onafhankelijkheid. Deze hond weet prima hoe hij voor zichzelf moet zorgen. De Aïdi kan tegen extreme kou en warmte door zijn dichte halflange (ongeveer 6 cm) stokharige vacht de kleuren lopen uiteen. Op zijn het hoofd en de oren is het haar kort. De vacht moet af en toe geborsteld en gekamd worden, voor de rest heeft de vacht weinig onderhoud nodig. De Aïdi is zeer actief en besluitvaardig van aard. Hij heeft halflhangende oren. De Aïdi weegt tussen de 25 en 30 kg. Hij heeft een schouderhoogte tussen de 52-62 cm, wat voor Berghonden erg klein is. Kortom een kleine moedige sterke hond die ten alle tijde klaarstaat om zijn baas en familieleden te beschermen tegen roofdieren en vreemden.
© 2009 - 2017 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aïdi – Algerijnse Herdershond"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 21-07-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!