InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een kitten in huis nemen: waar op te letten

Een kitten in huis nemen: waar op te letten

Een kitten in huis nemen: waar op te letten U heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op letten? Een helpende hand.

Wat is beter, kater of poes?

De keuze tussen kater of poes is niet gemakkelijk. Katers sproeien over het algemeen om hun territorium af te zetten. Dit doen ze ook binnenshuis. Kattenurine ruikt sterk en is erg doordringend, het is ook zeer moeilijk te verwijderen. Poezen worden op zijn tijd krols: de aandrang om naar buiten te gaan is dan zeer groot en ze zullen luidkeels miauwen om naar buiten te kunnen. De kans op een nestje bij een ongesteriliseerde poes is groot. Ook een ongecastreerde kater geeft vaak problemen: ze sproeien veelvuldig en zorgen voor ongewilde nestjes. Wanneer U van plan bent de kater of poes te laten steriliseren, dan maakt het niet zoveel uit wat U in huis neemt.

Huiskatten

De grootste groep katten vormen de huiskatten: dit zijn bijna alle katten die men in huis, tuin en keuken tegenkomt. Ze worden ook vaak Europese korthaar genoemd: dit is een ras dat ontstaan is uit verschillende huiskatten. Verder zijn er de speciale rassen: de Perzische kat is vaak bekend onder de liefhebbers, maar ook de Siamees. Aparte rassen zoals de Spynx komt minder voor, qua uiterlijk zijn ze ook zeer apart. Het ras hangt af van wat men wilt gaan doen met de kat: als huiskat volstaat de gewone of Europese korthaar prima. Wilt U fokken of tentoonstellingen lopen, dan komt U er niet met een huiskat. Ook hangt het ervan af waar Uw voorkeur naar uitgaat. Bij raskatten gaan mensen vooral om het uiterlijk. Karakter speelt ook mee, maar minder. Katten zijn over het algemeen genomen onafhankelijk en zelfstandig. Raskatten kunnen aardig in prijs oplopen: huiskatten daarentegen zijn vaak goedkoop of zelfs gratis.

Bij een cattery of uit het krantje?

Voor een goede raskat met stamboom, bent U bij de cattery aan het juiste adres. De kittens zijn gechipt en in het bezit van een paspoort en stamboom. Ze zijn ook volledig ingeënt en ontwormt. Bij broodfokkers vindt U ook raskatten, echter kan het voorkomen dat deze geen stamboom hebben of een vervalste. Broodfokkers proberen zoveel mogelijk kittens te verkopen, waardoor moederpoes vrij snel nesten achter elkaar krijgt. Dit komt niet ten goede van de kittens én de moederpoes. De prijs bij een broodfokker ligt vaak lager dan bij een erkende fokker. Bij de particulier vindt U meestal de huiskatten: de poes krijgt eenmalig of gematigd een nestje, de kittens zijn vaak goedkoop of gratis. De kittens zijn meestal wel gezond en goed verzorgd. Ze bezitten geen papieren. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, zowel bij de cattery's, de broodfokkers als die uit de krantjes. U kunt ook eens in het asiel gaan kijken: vaak hebben ze daar ook jonge katjes zitten. U helpt zo een jong katje aan een nieuwe toekomst.

Hoe herken ik een gezonde kitten

Een gezonde kitten is alert, speels en vrolijk. De oogjes zien er helder uit en er komt geen vocht uit. Zijn tandvlees en tongetje zijn mooi roze van kleur en bloeden niet. De vacht van de kitten is glanzend en stinkt niet, er zitten ook geen klitten in. De staart is niet afgestorven of ingekort. Over de hele huid komen geen wondjes of korstjes voor. De oortjes stinken niet en zijn mooi heel.

Leeftijd kitten

Te jonge kittens moeten best veel van hun moeder en van elkaar missen: dit komt hun ontwikkeling niet ten goede. De beste leeftijd is rond de acht weken. Soms worden kittens al met 6 weken meegegeven: dit is echter veel te vroeg. Kittens zijn meestal al zindelijk, U moet wel voor een kattenbak zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een kitten in huis nemen: waar op te letten"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Schrijf mee!