InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat kost een hond?

Wat kost een hond?

Wat kost een hond? Indien u iedere dubbeltje om moet draaien, doet u er niet verstandig aan om een hond te kopen. De kosten voor het aanschaffen van een hond vallen vaak nog wel mee, maar de kosten van het verzorgen kunnen hoog oplopen. Maandelijks moet u minimaal een bedrag van €100 rekenen voor de verzorging van de hond. Een hond aanschaffen kan kostbaar zijn, maar dat hoeft niet. De aanschafkosten van een rashond kunnen oplopen tot zo’n €1000. In levensonderhoud maakte het in principe niet uit. Toch heeft een Britse dierenverzekeraar uitgezocht welke honden het duurst zijn in levensonderhoud. Uit dit onderzoek is gebleken dat de Chihuahua het duurste hondenras is. Uiteraard is dit een onzinnig onderzoek geweest omdat hierbij ervan uit is gegaan de deze hond vooral populair is bij celebrities, en deze geven er veel geld aan uit.

Kosten om een hond aan te schaffen

Neemt u een rashond, dan moet u er tot €1000 voor betalen, maar neemt u een hond uit het asiel dan bent u klaar met een paar tientjes. U moet ze namelijk laten inenten en soms moet u een kleine vergoeding betalen aan het asiel.

Spullen voor de hond

De eerste aanschaf van spulletjes kan toch nog veel geld gaan kosten. U moet namelijk beschikken over bijvoorbeeld een hondenmand, etensbakken, riem en ketting, verzorgingsproducten. Voor deze zaken moet u rekening houden met kosten rond de €200. Hierbij geldt natuurlijk dat u ook zo goedkoop mogelijk kunt inkopen door voor tweedehandse spullen te gaan.

Dierenarts

Met een dierenarts moet u niet te veel te maken krijgen. Dit vooral vanuit het belang van de hond, maar het kan ook grote kosten met zich meebrengen. Een eerste consult gaat u al tot €30 euro kosten. Dit zijn de kosten zonder dat er iets gaat gebeuren. Gaat u naar de dierenarts voor vaccinaties dan kost het u al gauw €18 extra. Een castratie gaat u bijvoorbeeld meer dan €130 kosten, is uw hond een teef, dan moet u er nog ruim honderd euro bij optellen. Geregeld zult u bij de dierenarts komen voor het ontwormen, wat u ook een paar tientjes per keer gaat kosten.

Kosten van voer

De kosten van het voer heeft u zelf in de hand. U kunt kiezen tussen verschillende merken en soorten voer. U kunt kiezen tussen blikvoer of voor de goedkopere droge brokken. Blikvoer heeft als groot nadeel dat het veel duurder is dan droge brokken. Daarnaast hebben droge brokken nog als extra voordeel dat het ook nog eens reinigend werkt voor het gebit. Blikvoer voor een middelgrote hond gaat u ongeveer €60 kosten, met droogvoer moet u voor de helft klaar kunnen zijn. Een hond met de pot mee laten eten wordt veelal afgeraden. Sommige etenswaren voor mensen zijn minder geschikt voor honden.

Opvang voor de vakantie

Gaat u jaarlijks op een vakantie waarbij de hond niet meekan, dan moet u opvang regelen. Dit kan gedaan worden door familie of vrienden, maar als u ze daar niet mee wil opzadelen, kunt u terecht hij hondenhotels of pensions. U moet ongeveer rekening houden met €12,50 aan opvangkosten per dag.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een hond?"

Reactie

Demiryurek Cihat, 27-06-2013 21:59 #1
Bedankt voor de info maar bij het tekst van KOSTEN OM EEN HOND AAN TE SCHAFFEN:staat er dit ''neemt u een hond uit het asiel dan bent u klaar met een paar tientjes.'' hoeveel bedoelt u met een paar tientjes?
grtjs cihat

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!