InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Engelse Cocker Spaniël

Engelse Cocker Spaniël

Engelse Cocker Spaniël De Engelse cocker spaniël: geliefd in gezinnen en tijdens de jacht. Wat maakt deze hond zo bijzonder? Engelse of Amerikaanse: de cocker verovert vele harten.

Engelse cocker spaniël

De Engelse cocker spaniël, een jachthond die afkomstig is uit Engeland. Een levendige en vriendelijke hond die het goed doet binnen het gezin. De Engelse cocker lijkt veel op de Amerikaanse cocker spaniël, maar toch zijn er wat verschillen.

Uiterlijk

De Engelse cocker spaniël is een jachthond die fors gebouwd is. Zijn uiterlijk is compact en vierkant. De snuit is vierkant en de neus is breed genoeg om mee te kunnen speuren. De donker gekleurde ogen zien er vriendelijk en intelligent uit, ze zijn vrolijk en helder. De vacht is zacht en voelt zijdeachtig aan, mag niet krullend zijn en vooral niet overvloedig. Boven de benen en hielen is de vacht goed bevederd. Er komen verschillende kleuren voor: tankleurig of bont, bruin of iedere andere effen kleur. De schofthoogte is 38 tot 41 cm en het gewicht bedraagt 12 tot 16 kilo.

Ontwikkeling

De Engelse cocker spaniël is verwant aan de Amerikaanse cocker spaniël. De Amerikaanse cocker spaniëls in Amerika hebben zeer waarschijnlijk een langere geschiedenis dan Amerika zelf, de Engelse cocker spaniël gaat nog 400 jaar verder. In de jaren '40 werden de twee rassen apart erkend. De Engelse cocker spaniël was en is vooral geliefd om zijn uitstekende jachtinstinct en zintuigen.

Karakter

De Engelse cocker spaniël wordt nog steeds veel voor de jacht gebruikt. De cocker is een vrolijke en zachtaardige hond. Hij is meegaand, intelligent en aanhankelijk. Het zijn levendige honden. Hij moet consequent opgevoed worden, wanneer U alles door hem laat doen, zal de cocker spaniël een loopje met de baas gaan nemen. Verkeerd gedrag afleren is altijd moeilijker dan goed gedrag aanleren. De meeste cockers zijn dol op apporteren en zwemmen.

Verzorging

De vacht van de Engelse cocker spaniël raakt snel in de klit als deze niet regelmatig doorgeborsteld wordt. Het haar tussen de poten en op en achter de oren moet hierbij extra gecontroleerd worden op klitten. Twee tot vier keer per jaar moet de Engelse cocker spaniël naar de trimsalon, waar de vacht geplukt en geëffileerd wordt. De oren moeten regelmatig nagekeken worden, bij honden met hangende oren komt nogal vaak oorontsteking voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fototxo0, Pixabay
  • http://www.spanielclub.nl/engelse-cocker/engelse-cocker

Reageer op het artikel "Engelse Cocker Spaniël"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Schrijf mee!