InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Chihuahua, kleinste hond ter wereld

Chihuahua, kleinste hond ter wereld

Chihuahua, kleinste hond ter wereld Het kleinste hondje ter wereld: de Chihuahua. Met zijn appelvormig kopje en grote bolle oogjes is het een hondje om te knuffelen. Hoe kwetsbaar zijn deze kleine moedige hondjes? Over het algemeen valt dat wel mee: deze dappere hond kan goed voor zichzelf opkomen. Ze zijn sociaal en kunnen goed overweg met andere dieren. De verzorging van de vacht neemt niet veel tijd in beslag bij de kortharige hondjes. De langharigen moet wat meer geborsteld worden. Ook kan hiermee naar de trimsalon gegaan worden. Veel mensen dragen deze hondjes op de arm of in speciale tasjes.

Chihuahua

Een moeilijk uit te spreken naam, dat heeft deze kleine rakker zeker. Sjiehuwaawaa, het klinkt als een naam uit een tekenfilm. Toch is het zeker geen tekenfilm-hondje! Het zijn niet alleen kinderen die met deze hond weglopen: vooral volwassenen zijn dol op deze kleine knuffelhond. Ze worden vaak in speciale tasjes gedragen. De chihuahua is dan ook onderhevig aan het modebeeld voor vrouwen.

Uiterlijk

Het kleinste hondje ter wereld heeft een appelvormig hoofd met vlakke wangen en kaken, dat direct herkenbaar is. Wanneer de chihuahua alert is, staan de oren recht overeind, bij ontspanning zakken de oortjes tot in een hoek van 45 graden omlaag. Zijn rug is recht en zijn lengte is iets langer dan zijn hoogte. Er komen twee vachttypen bij dit ras voor: gladharig en langharig. Bij de gladharigen liggen de zachte haren dicht tegen het lichaam aan, bij de langharigen is de vacht stijl of lichtgolvend, zacht en heeft bij voorkeur ook een ondervacht. Iedere kleur en tekening komt voor bij de Chihuahua. De schofthoogte ligt rond de 20 cm en het gewicht bedraagt 0.5 tot 3 kilo.

Ontwikkeling

De Chihuahua is vernoemd naar een staat in Mexico. Volgens sommigen komt het ras uit Zuid-Amerika, waar een hond die op de Chihuahua lijkt, door de Azteken vereerd zou worden als heilige hond. Anderen denken dat hij afkomstig is van de tolteken uit de 9e eeuw, of door de Inca's werd gehouden en gefokt. De Chinezen zouden er ook iets mee te maken hebben, maar zeer waarschijnlijk kwamen de Chinezen pas later in beeld, toen er met de Chinese Crested werd gekruist.

Karakter

Chihuahua's zijn zeer sociale dieren en kunnen in principe met iedere andere hond of katten samen gehouden worden. Door hun kleine formaat worden ze makkelijk onder de voet gelopen en kinderen zullen ze eerder zien als speelgoed. Ze zijn moedig, soms een beetje te overmoedig en kunnen zich erg hechten aan bepaalde personen. Hij is sportief en heeft voldoende energie. Vaak wordt dit hondje niet of te weinig opgevoed omdat hij toch weinig schade kan aanrichten, Dat is zeer jammer, want dit kleine ras is heel intelligent en leergierig. Ze kunnen soms wel luidruchtig zijn, vooral wanneer het aan opvoeding ontbreekt. Deze kleine hond kan zich dan goed laten horen. Hun gekef kan door anderen als hinderlijk worden ervaren.

Verzorging

Het kortharig ras volstaat met een wekelijkse borstelbeurt met een rubberen borstel, waarbij loszittende haren worden verwijderd. De langharige hebben iets meer verzorging nodig omdat ze iets sneller in de klit raken. De Chihuahua is makkelijk vatbaar voor kou, nattigheid en tocht, bij regenachtig weer is een waterafstotend jasje geen overbodige luxe. Indien nodig of gewenst kan de hond naar de trimsalon. Hier wordt het model van de chihuahua in orde gebracht. Klitten worden door de hondentrimster verwijderd. Wassen hoort daar ook bij.

Deze hondjes worden nogal veel op de arm gedragen, in de jas of in een speciaal tasje. Dit is vaak onderhevig aan de mode. Jammer, want deze kleine hondjes hebben vier pootjes waar ze uitstekend op kunnen lopen en rennen. Het veelvuldig dragen van een hond zorgt ervoor dat het vaak een angst ontwikkelt: de mens waar het tegenop kijkt draagt hem of haar immers niet voor niks. Er moet vast gevaar dreigen. De hond vertoont dan later gedrag waardoor de eigenaar er niet meer mee kan omgaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chihuahua, kleinste hond ter wereld"

Reacties

Bibiana (infoteur), 12-06-2009 19:36 #2
Beste JP, via de email heb ik je een uitgebreide uitleg hierover toegestuurd, hopende dat je hier wat aan hebt. Bibiana

Jp van Limbeek, 11-06-2009 11:19 #1
Hoe kan ik bij een betrouwbaren adres komen om een raszuiver CHihuahua kunnen komen. Ik zou er graag een willen kopen maar ben bang dat ik de verkeerde krijg.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!