InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Amerikaanse Cocker Spaniel: jacht, trimmen, kennel, fokker

Amerikaanse Cocker Spaniel: jacht, trimmen, kennel, fokker

Amerikaanse Cocker Spaniel: jacht, trimmen, kennel, fokker Wat maakt het verschil tussen de Amerikaanse cocker spaniel en de populaire en meest bekende Engelse cocker spaniel? Is het alleen het uiterlijk? Of het karakter? De Amerikaanse cocker mag dan wat minder populair zijn, maar als men deze hond eenmaal leert kennen, is men zeker verkocht aan dit kleine intelligente ras.

Amerikaanse cocker

De Amerikaanse cocker, een jachthond die vaak wordt verward met de Engelse cocker, die vaker in het straatbeeld te zien is. Qua uiterlijk verschillen ze toch wel wat van elkaar. De Amerikaanse cocker is vooral gefokt op zijn uiterlijk, die duidelijk verschilt met zijn Engelse broer.

Uiterlijk

De Amerikaanse cocker is een kleine jachthond die stevig gebouwd is. Ondanks dat hij klein is, zorgen zijn goed gespierde benen voor veel snelheid en uithoudingsvermogen. De schedel is gewelfd en de kaken mogen niet uitsteken. De ogen zijn mooi rond maar lijken door de oogranden amandelvormig. De oren zijn lobvormig en hebben een goede bevedering oftewel flink wat haar eraan. De vacht is lang en voelt zijdeachtig aan. Bij voorkeur zit er ook veel vacht aan de Amerikaanse cocker. Er komen verschillende kleuren voor, waarbij blond en zwart het meest gezien is. Maar ook tankleurig of bont, bruin of iedere andere effen kleur komt voor. De schofthoogte is 35 tot 38 cm en het gewicht bedraagt 1 tot 12.5 kilo.

Ontwikkeling

De Amerikaanse cocker is verwant aan de Engelse cocker spaniel. De Amerikaanse cockerspaniëls in Amerika hebben zeer waarschijnlijk een langere geschiedenis dan Amerika zelf, de Engelse cocker gaat nog 400 jaar verder. De Amerikaanse cockerspaniëls werden in Amerika gefokt op hun uiterlijk, grootte, lichaamsbouw, hoofd etc, later veranderden zij ten opzichte van de Engelse Cockerspaniël. In de jaren '40 werden de twee rassen apart erkend. Hiermee is de Amerikaanse cockerspaniël het kleinste lid van de sportieve familie.

Karakter

De Amerikaanse Cockerspaniël werd vroeger veel voor de jacht gebruikt. Hierbij werd de staart gecoupeerd, zodat deze niet kon beschadigen in het dichte struikgewas. Later werd de gecoupeerde staart als modebeeld gezien. Sinds 1 september 2001 is het in Nederland verboden om de staart bij een hond te couperen. Vandaar dat er steeds meer cockers met lange staart te zien zijn. De Amerikaan is een vrolijke hond, met zijn lange staart is dit duidelijk te zien aan zijn enthousiaste gekwispel. Hoewel hij nog steeds wordt ingezet bij de jacht, voelt de Amerikaanse cockerspaniël zich toch meer thuis binnen het gezin. De hond moet met zachte hand worden opgevoed omdat hij gevoelig is voor de stem en voor bepaalde stemmingen in het huis. Het zijn zeer sociale honden die prima kunnen opschieten met anderen honden en huisdieren. Let wel op met kleine huisdieren als konijnen, hamsters, ratten etc, het blijven toch jachthonden. Ze laten alles met zich doen, kijk daarom uit met al te ruwe kinderhandjes. De meeste cockers zijn dol op apporteren en zwemmen.

Verzorging

Gezien de lange vacht, heeft de Amerikaanse cockerspaniël meer vachtverzorging nodig dan de Engelse cocker. Zijn vacht raakt al snel in de klit, een dagelijkse borstel/kambeurt is dan ook aan te raden. Om de vacht rastypisch te houden, zal de Amerikaan om de vier tot acht weken naar de trimsalon moeten. De oren moeten regelmatig nagekeken worden, bij honden met hangende oren komt nogal vaak oorontsteking voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Amerikaanse Cocker Spaniel: jacht, trimmen, kennel, fokker"

Reactie

P. Heemskerk, 01-06-2011 19:42 #1
Wat moet je doen aan roos bij een cooker spaniel Reactie infoteur, 01-06-2011
Wassen met een antiroosshampoo voor honden. Spoel shampoo altijd heel goed uit. Zorg voor meer vetzuren in de voeding. (visolie is het meest geschikt). Let op dat je hond geen allergie heeft, dit veroorzaakt ook vaak roos. Heeft de hond ook jeuk?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!