InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Katten: Bengaal

Katten: Bengaal

De kat,die wij gemeenzaam kennen als de huiskat (Felis catus of Felis domesticus) is een huisdier dat al sinds 2000 voor Christus (bij de Egyptenaren) als huisdier gehouden werd. Er bestaan vele rassen van katten. In dit artikel nemen we de Bengaal onder de loupe.

De Bengaal in een notendop

  • Land van herkomst: USA
  • Karakter: Vriendelijk,nieuwsgierig en intelligent. Houdt van water.
  • Hoofd: Langer dan breed en meestal klein ten opzichte van het lichaam. Recht neusprofiel,waarbij het voorhoofd vloeiend overgaat in een breed geknepen snuitje met goed ontwikkelde snorhaarkussens.
  • Oren: Breed aan de basis en ze staan redelijk wijd uit elkaar.
  • Ogen: Groot en ovaal,bijna rond en meestal een ietsje schuin geplaatst. De ogen staan relatief wijd uit elkaar.
  • Hals: Lang,dik,gespierd en krachtig.
  • Poten: Stevig en gespierd met grote ronde voeten. Zwarte voetzolen. De poten hebben een stevige botstructuur.
  • Staart: Middelmatige lengte en vrij dik. Aan het uiteinde is hij smaller en heeft ie een ronde top.
  • Kleuren: Geel/oranje met daarbij bruine of zwarte vlekken/strepen.
  • Vacht: Kort en dik. Vol en extreem zacht aanvoelend. Men noemt het daarom meestal pels ipv vacht.
  • Gewicht: 5,5 - 9kg.

Herkomst en geschiedenis van de Bengaal

De Bengaal komt voort uit kruisingen tussen de gedomesticeerde huiskat en de Bengaalse tijgerkat. De eerste kruisingen zijn ontstaan in de USA in 1963. Jean Sugden,een fokster uit Californië kocht een Aziatische luipaardkat. Dit is een soort mini-luipaard. Zij kruiste de kat met een American Shorthair poes om zo een ras van tamme katten te creëren met het kenmerkend uiterlijk van een wilde kat om op die manier de vraag naar wilde katten te stoppen. De poezen die uit deze kruising voortkwamen waren vruchtbaar. Ze werden daarom opnieuw gekruist met hun vader en dit leverde kittens op met een gevlekte vacht. Het ras van de Bengaal was daarmee een feit. Hoe het komt is vrij onduidelijk maar de Bengaal heeft in vele gevallen een natuurlijke immuniteit tegen kattenleukemie. De Bengaal heeft niet veel verzorging nodig. Veel liefde en op tijd genoeg eten volstaan. Vachtverzorging is ook vrijwel niet nodig,meer nog men zal het meestal afraden,aangezien de dieren zichzelf goed schoonmaken. De Bengaal is in tegenstelling tot vele andere katten gek op water. Er zijn verhalen bekend van Bengalen die mee onder de douche komen staan of zelfs met hun baasje mee in bad gaan zitten.

Karakter van de bengaal

De Bengaal is een vriendelijke,nieuwsgierige en intelligente kat. Die laatste twee eigenschappen zijn ongetwijfeld een erfenis van zijn wilde voorvader. Bengalen zijn gek op aandacht en om die reden ook heel erg speels. Ze kunnen zichzelf ook goed bezighouden evenwel. De meeste Bengalen zijn echter geen schootkatten. Kopjes geven en wat spelen dat volstaat in vele gevallen. Bengalen zitten graag op hoge plekken (je schouder wordt als een hoge plek gezien dikwijls) om van daaruit alles te kunnen observeren. Door hun behendige lichaam weten ze iedere hoge plek ook in een wip te bereiken. Ze kunnen niet alleen goed klauteren maar ook heel erg ver springen. Bengalen komen goed overeen met andere katten op voorwaarde dat ze actief genoeg zijn want dat hebben ze graag. Ook met honden hebben ze meestal geen problemen. Een Bengaal past zich ook zeer snel aan,aan nieuwe huisdieren of nieuwe omgeving na b.v. een verhuis. Bengalen worden meestal binnenshuis gehouden en zelden buiten gelaten. Het is nodig dat er in hun leefomgeving voldoende speelmogelijkheden zijn aldus.

Extra voor kattenliefhebbers

Er zijn massa's boeken geschreven over katten en Ghostwriter zocht er een aantal uit die volgens hem absoluut de moeite waard zijn voor iedere kattenliefhebber.

Katten voor dummies

In de gekende 'for dummies' reeks die oorspronkelijk in het Engels is bestaat er ook een boek Cats For Dummies. Er is van dit boek dat maar liefst 384 pagina's telt met alle mogelijke weetjes over katten ook een vertaling in het Nederlands beschikbaar. In Katten voor Dummies krijg je vakkundig advies maar op een eenvoudige manier gebracht over het kiezen van katten,trainen,het begrijpen van kattengedrag,medische informatie en veel meer. Een boek dat elke kattenliefhebber in huis moet hebben gewoon.

De kattenfluisteraar

Iedereen heeft wel eens van paardenfluisteraars gehoord,maar je kan zelf ook een kattenfluisteraar worden. Daarvoor dien je de kat natuurlijk optimaal te doorgronden. Het boek De Kattenfluisteraar dat 168 pagina's telt is een goed begin om te leren communiceren met je kat. Het werd geschreven door kattenexpert Claire Bessant.

Wat uw kat u vertelt

Een boek van de Engelse gedragstherapeute Vicky Halls dat focust op mensen die problemen hebben met hun kat. 256 pagina's met analyses van kattenproblemen en het vinden van oplossingen voor die problemen. Zeker en vast de moeite waard als je een probleemkat in huis hebt,want als een kat iets doet dat voor ons vreemd lijkt is dat meestal een signaal waar de kat iets met wil zeggen,dat wij mensen niet altijd begrijpen.
© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rasbeschrijving van de bengaalRasbeschrijving van de bengaalDit artikel bevat de verkorte versie van de algemene rasbeschrijving van de raskat de bengaal, overgenomen van mijn beng…
De Bengaalse katDe Bengaalse katEen klein tijgertje lijkt het wel, zo'n bengaalse kat. Maar wat voor katten zijn het eigenlijk en wat valt er over het r…
Schijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap komt niet alleen bij mensen voor, maar ook bij dieren! Dit artikel gaat over schijnzwangerschap bij p…
Basisgenetica vachtkleur bij bengalenBasisgenetica vachtkleur bij bengalenHoe krijg je met een marble bengaal toch spotted kittens? Hieronder volgt een zeer versimpelde uitleg wat betreft de vac…
Allergie en toch een kat? Het kanWie allergisch is voor katten doet er uiteraard verstandig aan om uit de buurt te blijven van katten. Dat is niet altijd…

Reageer op het artikel "Katten: Bengaal"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 18-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!