InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Katten: Abessijn

Katten: Abessijn

De kat,die wij gemeenzaam kennen als de huiskat (Felis catus of Felis domesticus) is een huisdier dat al sinds 2000 voor Christus (bij de Egyptenaren) als huisdier gehouden werd. Er bestaan vele rassen van katten. In dit artikel nemen we de Abessijn onder de loupe.

De abessijn in een notendop

  • Land van herkomst: Vermoedelijk Ethiopië
  • Karakter: Actief,extrovert,speels,zeer gehecht aan zijn eigenaar.
  • Hoofd: Breed en gematigd wigvormig. De neusrug vertoont een lichte welving,stevige kin
  • Oren: Groot en zetten lijnen voort over de wig, staan wijd uit elkaar,sterk behaarde binnenrand,kleine oorpluimpjes.
  • Ogen: Groot en wijd uit elkaar staand,amandelvormig,schuin geplaatst. Geel,groen of barnsteenkleurig.
  • Hals: Vrij lang en sierlijk gebogen over het algemeen.
  • Poten: Lang,recht en fijngebouwd. Kleine en ovaalvormige voetjes.
  • Staart: Vrij lange veerkrachtige staart. Aan de basis breed doch wordt smaller naar de punt toe.
  • Kleuren: Zwart en sorrel (cinnamon) zijn de klassieke kleuren. Bestaat ook in blauwe en fawn versies. Op beperkte schaal worden ze gefokt in rood,crème,schildpad,chocolate en lilac. Deze worden ook allemaal in zilverversies gefokt.
  • Vacht: Zacht en zijdeachtig aanvoelend. Fijn van structuur.
  • Gewicht: 2½ tot 5 kg.
  • Gemiddelde leeftijd: 12 tot 15 jaar.

Herkomst en geschiedenis van de abessijn

De abessijn is één van de oudste kattenrassen. De exacte afkomst is twijfelachtig. Men vermoed Ethiopië maar in het oude Egypte zijn er beeldjes gevonden en afbeeldingen die zeer sterk lijken op dit ras. De naam van het ras verwijst niet naar het land van herkomst Abessinië (wat de oude naam was van Ethiopië),maar naar een kat die Zula noemde en in 1868 door een Engelse legerkapitein werd meegenomen uit Abessinië. Dit dier is echter niet de stammoeder van het ras geworden. De abessijn zou eerder afstammen van een mix van katten die er op lijken doch van onduidelijke herkomst. Er zijn uit die tijd echter geen geregistreerde fokverslagen zodat het raden blijft naar de echte roots van het ras. Rond 1900 dook het ras voor het eerst op in Amerika en vandaag de dag is dat ook land waar dit ras het meeste gefokt wordt. Reeds in de jaren 30 waren er in België en Nederland Abessijnen maar de dieren die je vandaag in ons land vindt stammen voornamelijk af van importdieren uit Engeland,Amerika en Scandinavië uit de jaren 50.

Karakter van de abessijn

Abessijnen zijn extroverte,eigenzinnige maar intelligente katten. Ze zijn niet zo opdringerig maar ze beschikken wel over een zeer elegante manier om hun bedoelingen duidelijk te maken. Abessijnen zijn echte persoonlijkheden met een sterk en eigen karakter. Ze hebben absoluut veel contact met gezinsleden nodig om zich op hun gemak te voelen en ze zullen zeker wegkwijnen of vormen van protest tonen als ze de ganse dag aan hun lot worden overgelaten. Abessinnen kunnen goed overweg met andere katten en zelfs met de meeste hondenrassen kunnen ze een vriendschap voor het leven sluiten. Abessijnen staan verder bekend om hun intelligentie en nieuwsgierigheid. Als er iets nieuws in huis komt dan zal dat zeker zeer uitgebreid aan onderzoek onderworpen worden en gekeurd. Dat kan gaan van een nieuwe zetel tot de boodschappentas waar je net met van de winkel komt. Abessijnen zijn verder zeer speels en ondernemend. Ze liggen graag op de schoot om uitgebreid gestreeld en geknuffeld te worden.

Extra voor kattenliefhebbers

Er zijn massa's boeken geschreven over katten en Ghostwriter zocht er een aantal uit die volgens hem absoluut de moeite waard zijn voor iedere kattenliefhebber.

Katten voor dummies

In de gekende 'for dummies' reeks die oorspronkelijk in het Engels is bestaat er ook een boek Cats For Dummies. Er is van dit boek dat maar liefst 384 pagina's telt met alle mogelijke weetjes over katten ook een vertaling in het Nederlands beschikbaar. In Katten voor Dummies krijg je vakkundig advies maar op een eenvoudige manier gebracht over het kiezen van katten,trainen,het begrijpen van kattengedrag,medische informatie en veel meer. Een boek dat elke kattenliefhebber in huis moet hebben gewoon.

De kattenfluisteraar

Iedereen heeft wel eens van paardenfluisteraars gehoord,maar je kan zelf ook een kattenfluisteraar worden. Daarvoor dien je de kat natuurlijk optimaal te doorgronden. Het boek De Kattenfluisteraar dat 168 pagina's telt is een goed begin om te leren communiceren met je kat. Het werd geschreven door kattenexpert Claire Bessant.

Wat uw kat u vertelt

Een boek van de Engelse gedragstherapeute Vicky Halls dat focust op mensen die problemen hebben met hun kat. 256 pagina's met analyses van kattenproblemen en het vinden van oplossingen voor die problemen. Zeker en vast de moeite waard als je een probleemkat in huis hebt,want als een kat iets doet dat voor ons vreemd lijkt is dat meestal een signaal waar de kat iets met wil zeggen,dat wij mensen niet altijd begrijpen.
© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rasbeschrijving: De abessijnRasbeschrijving: De abessijnEen van de meer gekende kattenrassen is ongetwijfeld de Abessijn. Denk maar aan het oude Egypte. Afbeeldingen en beeldje…
De raskatten Somali en AbessijnDe raskatten Somali en AbessijnDe Somali is een langharige Abessijn. De Somali en Abessijn zijn bekend om hun vacht die een ticking heeft. Dit betekent…
Rasbeschrijving kat: De Maine CoonRasbeschrijving kat: De Maine CoonEén van de meest bekende en mooiste kattenrassen is de Maine Coon. Zijn lange haren en zachte ogen geven dit ras een hoo…
Kattenrassen: Manx (een staartloze kat)Kattenrassen: Manx (een staartloze kat)Het oude kattenras de Manx is afkomstig van het Britse eiland Man. Al eeuwenlang wordt deze kat als huisdier en als muiz…
Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten worden steeds vaker veroorzaakt door eten wat de huisdieren niet zouden moeten eten…

Reageer op het artikel "Katten: Abessijn"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 18-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!