InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vuurwerk: huisdieren en vuurwerk

Vuurwerk: huisdieren en vuurwerk

Vuurwerk: huisdieren en vuurwerk Ieder jaar steken we tijdens oud en nieuw massaal vuurwerk af. Dit prachtige vuurwerk zorgt voor veel fel licht en harde geluiden. Er zijn knallen en piepen die van het vuurwerk afkomen. Voor veel dieren is de jaarwisseling een bron voor veel angst en paniek. Hoe zorg je ervoor dat jouw dieren rustiger worden? Wat doe je bij honden, katten, paarden, knaagdieren en vogels die bang voor vuurwerk zijn?

Wat is vuurwerk?

Vuurwerk is al ontzettend oud. We weten nog steeds niet precies wanneer het ontdekt is. Wel weten we dat de Bengalen er al gebruik van maakten. Ook in China was vuurwerk al vroeg zeer populair. Het vuurwerk werd gebruikt om geesten weg te jagen. Tegenwoordig wordt vuurwerk voor verschillende redenen gebruikt. Eén van de meest bekende redenen is toch wel oud en nieuw. Klokslag twaalf gaan we allemaal naar buiten om het vuurwerk af te steken en te kijken naar al die schitterende kleuren in de lucht. Dat niet iedereen blij is met deze jaarlijkse traditie, blijkt wel uit de reacties van veel dieren. Zij worden bang van het geknal en de vele felle lichten.

Meer over vuurwerk:

Vuurwerk: verschillende soorten vuurwerk
Vuurwerk: kopen van vuurwerk

Honden en vuurwerk

Veel mensen hebben een hond in huis. Veel van die honden zijn bang voor vuurwerk, onweer en andere soortgelijke geluiden. De angst voor vuurwerk kan ontstaan omdat de dieren hebben geleerd dat er iets ergs gaat gebeuren. Misschien is een hond een keer heel erg geschrokken van een knal. De angst voor vuurwerk kan bij honden op zowel een jongere als latere leeftijd ontstaan. Gelukkig zijn er veel verschillende manieren om een hond te laten wennen aan het geluid van vuurwerk, zodat de laatste dagen van het jaar minder zwaar worden.

Oefenen met vuurwerkgeluid

Een hond zal moeten begrijpen dat vuurwerkgeluid niet eng is en dat hij zich geen zorgen hoeft te maken. Hier kun je goed mee oefenen door een speciale cd te kopen met vuurwerkgeluiden erop, of geluiden te downloaden. Zorg ervoor dat je het favoriete speeltje van de hond bij de hand hebt en zet de cd aan. Let erop dat de geluiden niet te hard worden afgespeeld, maar houd het volume laag. Probeer er nu voor te zorgen dat de hond met je gaat spelen en zich beter gaat ontspannen. Richt de hond de aandacht op het spelen en niet op de geluiden van het vuurwerk, dan beloon je hem met iets lekkers. Houd de oefening kort, een paar minuten is meer dan voldoende. Als de oefening is afgelopen, berg je het speeltje weer op. Op deze manier zal de hond de geluiden van het vuurwerk associëren met een leuk spelletje met het baasje. Herhaal de oefening meerdere keren per dag, maar niet direct achter elkaar. Pas als de hond geen angstig gedrag meer vertoont bij de vuurwerkgeluiden op een bepaald geluidsniveau, kun je de radio wat harder zetten. Deze oefening kan wel zeker enkele weken tijd in beslag nemen, dus zorg ervoor dat je er op tijd mee begint.

Met de hond naar buiten tijdens het vuurwerk

Het is verstandig om de hond niet mee naar buiten te nemen als het klokslag twaalf is geweest. Veel mensen denken dat de angst dan minder wordt, omdat het dier kan zien wat het vuurwerk is, maar dit hoeft absoluut niet het geval te zijn. Zodra er een pijl of ander vuurwerk op de hond afkomt, kan dit als zeer angstig worden ervaren. Neem de hond daarom zo min mogelijk mee naar buiten om traumatische ervaringen te voorkomen.

Dagen voordat het oudjaarsavond is, wordt er vaak al flink wat vuurwerk afgestoken. Op die momenten zul je toch met de hond naar buiten moeten om hem uit te laten. Zorg er op die momenten voor dat je de hond altijd aan de lijn hebt, zodat hij niet weg kan rennen als hij te bang is.

Kalmerende middelen voor de hond

Er zijn veel verschillende kalmeringsmiddelen op de markt voor honden. Er zijn tabletten zoals Calmivet en Vetranquil te verkrijgen bij de dierenarts. Wil je deze middelen bij je hond gebruiken? Zorg er dan voor dat je op tijd bij de dierenarts komt, omdat anders de kans erin zit dat het medicijn niet meer op voorraad is.

Angstig gedrag bij de hond

Het angstige gedrag van een hond vinden veel mensen zielig. Ze hebben de neiging om een hond extra te knuffelen tijdens het vuurwerk en ze extra aan te halen als het dier bang is. Dit kan echter averechts werken. Een hond begrijpt niet dat je hem troost, maar denken dat het bange gedrag iets goeds is. De kans dat hij het gedrag vaker zal vertonen is hierdoor veel groter. Het is beter om de hond te negeren als hij in een donker hoekje kruipt. Ook is het niet de bedoeling het dier te straffen. Het beste kun je als doen alsof de knallen en het geflits zeer normaal zijn.

Hond tijdens het vuurwerk

Tijdens het vuurwerk is het verstandig om de televisie of radio aan te laten staan. Let dan wel op dat er geen geknal op is. Houd ramen en deuren gesloten, zodat de hond er niet opeens vandoor kan gaan in een angstige bui. Doe ook de gordijnen dicht en houd de lampen aan. Zorg ervoor dat de mogelijkheid er is dat de hond op zijn eigen vertrouwde plekje kan liggen.

Katten en vuurwerk

Bij veel huiskatten is het moeilijk om het angstige gedrag op te merken. Toch zijn ook katten in het algemeen erg bang voor vuurwerk. Veel katten verdwijnen dan ook tijdens oud en nieuw. Zorg er daarom voor dat je je kat binnen zijn tijdens de jaarwisseling. Het kan ook verstandig zijn de katten binnen te houden nog voordat oud en nieuw begint. Zo kunnen ze ook niet schrikken van vuurwerk dat al eerder wordt aangestoken en kunnen er geen nare ongelukken gebeuren.

Katten en Feliway

Er is een speciaal middel te verkrijgen dat Feliway heet. Dit medicijn bevat de stof die de kat afgeeft tijdens het geven van kopjes. De kat zal zich beter op zijn gemak voelen door dit middel te gebruiken. Feliway is te verkrijgen bij de dierenarts. Deze kan je ook inlichten over het gebruik en andere nuttige informatie geven.

Katten tijdens vuurwerk

Net als bij honden is het verstandig om tijdens het vuurwerk de radio of televisie aan te laten staan. Zorg er goed voor dat deuren en ramen gesloten zijn en dat de kat niet bepaalde ruimtes in kan waar last kan hebben van het geluid. Eventueel kun je de deurklinken omhoog zetten zodat het dier niet kan springen en de deuren opent.

Vuurwerk en paarden

Let er bij paarden op dat ze tijdens oud en nieuw zichzelf niet kunnen verwonden in de stal. Het is ook belangrijk om licht te laten branden, zodat de paarden niet schrikken van het flitsende licht van het vuurwerk. Het kan ook handig zijn om muziek aan te zetten, zodat de knallen van het vuurwerk minder snel opvallen bij het paard. Indien nodig kun je kiezen voor kalmerende medicijnen die enkele uren kunnen werken. Het beste kun je hierover informeren bij de veearts.

Knaagdieren en vuurwerk

Vooral knaagdieren die een buitenhok hebben, zoals bijvoorbeeld konijnen en cavia’s, kunnen veel hinder hebben met het vuurwerk dat tijdens oud en nieuw wordt afgestoken. Zorg er daarom altijd voor dat er op geen enkele manier vuurwerk in het hok kan komen. Regel ook plekjes waar de dieren kunnen schuilen en veilig weg kunnen kruipen als ze bang worden. Het is ook verstandig om te zorgen dat de dieren de ren tijdelijk niet in kunnen en dus vooral in het nachthok blijven.

Ook knaagdieren die binnen zitten kunnen last hebben van het vuurwerk. Net zoals bij andere huisdieren is het dan verstandig om de gordijnen dicht te houden en muziek aan te zetten.

Vogels en vuurwerk

Vogels worden in het algemeen rustiger wanneer je een doek of deken over de kooi hangt. Dit houdt ook wat geluid tegen. Eventueel kun je vogels ook in een donkere ruimte zetten waar weinig van het vuurwerk te horen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren hebben het in december zwaar. Ze worden geconfronteerd met vuurwerk en met veel eten. Omdat zo de decembermaa…
Vuurwerk en vuurwerkangst - leed voor huisdieren en vogelsVuurwerk en vuurwerkangst - leed voor huisdieren en vogelsLang niet alle mensen houden van de harde knallen rond oud en nieuw en dieren al helemaal niet. Hun oren zijn gevoeliger…
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Schorpioen?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Schorpioen?Huisdieren geboren onder het sterrenbeeld Schorpioen zijn geen gemakkelijke dieren. Ze zijn bezitterig, eisen alle aanda…

Reageer op het artikel "Vuurwerk: huisdieren en vuurwerk"

Reacties

Joyce van Leeuwen, 06-12-2013 13:35 #3
Ik geef mijn hond altijd rescue van Bach remedie tegen het vuurwerklawaai. Nu heb ik rescue voor kinderen, hier zit geen alcohol in maar glycerine. Kan dit kwaad voor mijn hond? Ik heb een bobtail van bijna 10 jaar en hij weegt ca. 45 kg.

Florian, 31-10-2010 20:03 #2
Ik ben zelf ook bang voor vuurwerk ik ben autistis en heb ook mega angt ik denk dat ik me er nu al zorgen om ga maken terwel het 31 oktober 2010 is ik ben dood ik loop al de hele dag met mijn koptelefoon op van -19 dat is zelfs niet goed genoeg ik heb ook een koptelefoon van -30 maar das ook nog niet goed de koptelefoon van -30 is nu stuk ik hoop dat ik snel een niewe krijg maar das nog niet goed genoeg :-(

Thea Hoekstra, 29-12-2009 16:10 #1
Mijn kat is zo geschrokken van het afsteken van vuurwerk van de buren hij trok alles uit de vensterbank en vloog door het huis heen het beestje is duidelijk erg bang voor vuurwerk hoe krijg ik hem rustig hij is ongeveer 8mnd

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-12-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Oudejaarsavond
Reacties: 3
Schrijf mee!