Sugarglider: het nieuwe exotische huisdier van 2008

Oorsprong

De Sugarglider, letterlijk vertaald naar 'suikerglijder', is een Australische Suikereekhoorn. In het wild komen ze voor in Tasmanie en in New Guinea. De Sugarglider is van origine geen eekoorn, maar een buideldier. Het meest opvallende aan het beestje is de huidplooi tussen de voor- en achterpoten. Wanneer het diertje uit een boom springt, strekt het de ledematen en zweeft als het ware als een vel papier veilig naar de overkant. De afstanden varieren van enkele meters tot recordafstanden van 60 meter!

Uiterlijk

De Suikereekhoorn kenmerkt zich door zijn grijze, gladde vacht en grote, ronde zwarte ogen. Van de neus tot de rug loopt een zwarte streep en om de ogen zit een zwarte cirkel. De borst en buik van de Sugarglider zijn voornamelijk wit tot geelkleurig. De meest voorkomende kleur is wordt ook wel 'whiteface' (witgezicht) genoemd. De voorkant van de Suikereekhoorn zit het buideltje waarin in de draagperiode de jongen worden warm gehouden. Aan de smalle pootjes van het dier zitten vijf tenen met nageltjes en 1 'duimpje' zonder nagel waarmee ze vastgrijpen.

Cijfers

De totale lengte (lichaam en staartlengte) van de Suikereekhoorn varieert van 25 cm tot 40 cm en ze wegen ongeveer 125 tot 160 gram. Ze zijn vanaf 7 maanden geslachtsrijp en werpen ongeveer 1 tot 3 jongen. De draagtijd is opmerkelijk kort: tussen de 15 en 17 dagen. De leeftijd van de Suikereekhoorn in gevangenschap kan variëren van 12 tot 15 jaar. Het is van te voren dus aan te raden om daarbij bij de aanschaf rekening mee te houden.

Karakter

De Sugarglider oogt als een reuzeknuffel met een hoog aaibaarheidsgehalte, maar daarentegen kan het diertje een behoorlijke herrie maken. Met zijn luidruchtigheid weet hij vele verschillende geluiden te produceren, vooral 's nachts. Het is per slot van rekening een nachtdier. Daarnaast bakent de Suikereenhoorn zijn territorium af met urine, waardoor een vieze geur ontstaat.

Huisvesting

De Sugarglider heeft veel ruimte nodig, dus een grote, verticale volière waar het droog en warm is, is in principe al een vereiste. Het liefst met een warmtelamp in de voliere, zodat de diertjes niet verkouden raken. Beweging voor een goede conditie is ook noodzakelijk. Een molentje in het hok voldoet in principe, maar als de Sugarglider elke dag een paar uurtjes lekker vrij kan bewegen in de woonkamer is het best. Speeltjes in het hok zijn ook een must, zodat de eekhoorn zich niet kan vervelen. Voor de slaapplek is een warm vogelnestkastje ideaal maar een slaapzakje wat je op kunt hangen is natuurlijk ook niet mis.

Verzorging

Het beestje moet iedere dag gevarieerd voedsel eten, van brood tot stukjes vers fruit. Sugargliders zijn omnivoren: alleseters dus. Ook insecten, eieren, kuikentjes en hagedissen vinden ze heerlijk. Door regelmatig het water verschonen, kun je vervelende ziekten voorkomen. De Sugarglider heeft naast de verzorging ook veel persoonlijk aandacht nodig, want uit verveling kunnen ze zichzelf gaan aanvreten waardoor er nare gevolgen zoals ziekte en zelfs dood kunnen gebeuren.

Gezondheid

Door calciumtekort kan de Sugarglider te maken krijgen met een heupafwijking. Het heeft ook gritendeels te maken met de leeftijd van het diertje. Een calciumrijk dieet, zoals in de vorm van zuivelproducten, kan dit voorkomen. Rachitis is een motorische disfunctie, waardoor de Suikereekhoorn vaak moeite heeft met klimmen. Uit onderzoek blijkt dat deze aandoening te maken heeft met botontkalking. als er niets aan gedaan wordt, sterft de Sugarglider aan de gevolgen. Schimmelinfecties of parasieten kunnen ook voor problemen zorgen. De beestjes gaan hierdoor aan zichzelf knagen, met alle gevolgen van dien. het is daarom een voorzorg om het diet gezond te houden en te controleren op eventuele wondjes of parasieten. Buidonsteking kenmerkt zich door een rode bult op de onderbuik. Vaak trekt het vanzefl weg, mits je er niet aan komt en er Vasaline of iets anders zachts op smeert.

Fokkerij & Handel

De Sugarglider wordt inmiddels in grote getale gefokt voor en door menig liefhebber. Daardoor zijn de aangeschafte Sugargliders in de woonkamer, niet meer afkomstig uit het wild, maar zijn ze opgegroeid tussen mensen en gewend aan het leven in gevangenschap. Of de Sugarglider in Nederland verkocht gaat worden, is een vraag. In veel landen is het diertje verboden. De belangstelling voor de Suikereekhoorn wordt in Nederland wel steeds groter, waardoor het menig bedenkingen kan oproepen.

Belangenvereniging

Terwijl de Sugarglider nog niet eens te koop in ons land, is er wel al een vereniging in het leven geblazen dat op komt voor de rechten van het dier. De Belangenvereniging Sugargliders Nederland (BSN) waarschuwt voor mensen die een Sugarglider aanschaffen in de vorm van een impulsaankoop. Voor de Sugarglider in huis te halen, moet je ongeveer rekening houden met een forse aanschafprijs van 150 tot 200 euro. Ook de verzorging/onderhoud zal veel geld en tijd kosten. Bedenk daarom eerst goed of je misschien niet beter een hamster kunt aaschaffen dan een vliegende eekhoorn.

Geen knuffeldier

© 2008 - 2020 Jeldau, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www. gliderbelangen.nl, www.telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Sugarglider: het nieuwe exotische huisdier van 2008"

Infoteur: Jeldau
Laatste update: 15-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!