InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De juiste hond kiezen

De juiste hond kiezen

De juiste hond kiezen U moet goed nadenken voor u besluit een hond in huis te halen. "weet waar u aan begint". Bedenk goed wat u van een hond verwacht en welke zorg u hem moet geven.

Wat voor een gezin hebt u?

U moet goed nadenken voor u besluit een hond in huis te halen. Kijk in de eerste plaats eens naar uw gezinssituatie. Bent u alleen? Heeft u kinderen? zo ja, zijn uw kinderen kleuters, schoolkinderen of ouder? Is iemand in uw gezin allergisch voor hondenhaar? Hebt u misschien al een hond of misschien een kat? misschien hebt u nog geen kinderen of nog geen kat, maar u moet proberen te bedenken hoe uw gezin er over tien tot vijftien jaar zal uitzien, want zolang zult uw ongeveer voor een hond moeten zorgen. Elk gezin heeft zijn eigen behoeften, persoonlijkheden, medische eisen, ruimtebeperkingen en activiteiten. Als u hier eerlijk en goed naar kijkt, kunt u beter beslissen wat voor soort hond bij uw past.

De omgeving

De meeste honden blijven alleen gezond en vrolijk als ze flink wat beweging krijgen. Sommige rassen passen zich gemakkelijk aan het leven in een flat aan, maar andere hebben een huis met een tuin nodig. Aan de grote van een hond kunt u niet afmeten hoeveel leefruimte hij nodig heeft. Dat een Beagle bijvoorbeeld klein is, wil niet zeggen dat hij goed in een flat kan wonen.

Denk aan de kosten

Het bezitten en verzorgen van een hond kost geld. U hebt niet alleen de kosten van voeding, maar er komt zoveel meer bij kijken. U moet ook een mand, speelgoed, kam en borstel en een etens- en drinkbak aanschaffen. Verder zijn er vaccinaties, bezoeken aan de dierenarts, hondenbelasting en mischien gehoorzaamheidscursussen. Dit zijn dagelijks en jaarlijks terugkerende kosten. Natuurlijk kost ook de aanschaf van een hond geld. Als u kiest voor een asielhond in plaats van een rashond, dan zijn de kosten minimaal. Maar wilt u beslist een rashond, dan bent u al gauw E 400 kwijt.

Een mannetje of vrouwtje?

U moet goed overwegen of u een mannetje of vrouwtje wilt. Een mannetje wordt groter dan een vrouwtje.
Als u bijvoorbeeld overweegt een Newfoundlander te nemen, moet u bedenken dat een reu wel 70 kg kan wegen, terwijl het gewicht van een vrouwtje tussen de 50 en 55 kg ligt. Er zijn ook wat verschillen in gedrag tussen een mannetje of vrouwtje.
Mannetjes kunnen bijvoorbeeld veel dominanter, agressiever en waakser zijn dan vrouwtjes, maar ook wat speelser en actiever. Een vrouwtje is misschien wat sneller zindelijk, maar kan ook meer aandacht en liefde vragen. Vrouwtjes zijn daarentegen weer makkelijker op te voeden, schoner en passen zich meer aan hun baasje.

Een pup of volwassen hond?

Er is niets schatigger dan een puppy, maar is schattig wel wat u zoekt, of staan de dingen die daarbij horen, zoals een plasje op de vloer of kapot gebeten schoenen, niet bovenaan uw lijstje? Als u een puppy neemt dan begint u met een schone lei "u kunt van een puppy maken wat u wilt". Het nadeel is dat u hem nog helemaal moet opvoeden en zindelijk moet maken.
Een puppy is een baby en heeft veel meer tijd en geduld nodig dan een oudere hond. Als u kiest voor een wat oudere hond heeft u vaak het voordeel dat hij al zindelijk is en zichzelf beter bezig kan houden en weet waar u het over hebt als u eenvoudige commando's gebruikt.
© 2008 - 2019 Hanny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kweken van guppenHet kweken van guppenNuttige tips en adviezen over het kweken van guppen. Het is niet moeilijk om dit zelf te doen daar guppen graag zichzelf…
De organisatie van gedragGedrag is natuurlijk een vrij complex geheel. Toch kan je het versimpelen door er een degelijke structuur in aan te bren…
Paringsritueel van spinnenZeer merkwaardig, eigenlijk uniek, is de wijze waarop spinnen paren. Bij zowel het mannetje als bij het vrouwtje liggen…
Colisa lalia - DwerggoeramiDe Colisa lalia is een zeer populaire aquariumvis, onder andere door de interessante kweek. Op de foto zie je het mannet…
Iriatherina werneri - Werners RegenboogvisDe Iriatherina werneri is een van de kleinere regenboogvissen, en daarom zeer populair onder aquarianen. Met zijn lange…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De juiste hond kiezen"

Reactie

Petra, 21-04-2010 09:25 #1
Ik heb een vraagje:
Ik heb reeds een 4 jaar oude miniature pincher, een mannetje. Hij is niet gecastreerd en dat gaan we ook nooit meer laten doen. Nu zou ik graag een tweede hondje willen aanschaffen, een vrouwtjes chihuahua.
Ik wil absoluut niet dat mijn pincher het vrouwtje gaat berijden of hele tijd gaat lastigvallen. Hoe kan ik dit voorkomen?

Infoteur: Hanny
Gepubliceerd: 28-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!