InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het aanschaffen van een hond!

Het aanschaffen van een hond!

Je bent er over uit. Je wilt een hond aanschaffen. Maar wat voor hond? Wil je een pup? Wil je een volwassen hond? Wil je een rashond? En wat daarna? Hoe moet je een hond verzorgen?

Voor de aanschaf

Zoals hierboven beschreven kun je voor dat je een hond aanschaft de volgende vragen bij jezelf stellen.
  • Wat voor hond wil je?
  • Waar schaf je de hond aan?
  • Wil je een hond met een lange, of korte vacht?
  • Heeft de hond veel beweging nodig?
  • Wil je een reu of een teef?
  • Ouders van de pup

Als je uiteindelijk een keuze gemaakt hebt dan kan jij je gaan oriënteren op de hond. Denk daarbij dat je ook goed kijkt naar de ouders van de pup. Voornamelijk naar de gezondheid van de ouders. Ook is het van belang dat je kijkt naar het gedrag van de ouders. Vraag van tevoren of je een paar keer mag kijken waar ook de ouders bij zijn. De moeder is vaak bij de pups, maar als het mogelijk is, bezoek dan ook de vader. Bij het aanschaffen van een hond die volwassen is, is het vaak niet mogelijk om de ouders te bezoeken. Kijk dan goed naar het gedrag van de hond. Kijk hoe hij reageert naar jou en naar andere mensen toe. Let uiteraard ook weer goed op de gezondheid van de hond.

Verzorging

Het verzorgen van de hond is niet zomaar iets. Je moet hierbij denken aan de voeding, de vacht, het gebit, de oren, de voeten en de ogen.

De voeding

Een hond is een echte vleeseter. Vlees kan je voor de hond in diverse vormen kopen. Vlees in blik, vlees in de vorm van brokken, vlees wat je aan moet lengen met water, of vers voer. Het belangrijkste bij het kopen en geven van voer is dat het voer kompleet hoort te zijn. De hond heeft alle voedingsstoffen nodig die belangrijk voor hem zijn. Bij een pup is het belangrijk dat je let op het eiwitpercentage in het voer. Deze mag niet te hoog zijn in verband met de groei van de pup.
Natuurlijk mag je de hond af en toe wat lekkers geven, maar geef hem geen botten van dieren. Botten kunnen eenvoudig splinteren en deze kunnen terecht raken in de darmen, keel, maag etc.

Op de verpakkingen van het voer staat vaak hoeveel je de hond mag geven. Dit heb je ook in je eigen hand. Als jij merkt dat je hond vermagert dan geef je hem wat meer dan de voorgeschreven hoeveelheid. Als de hond te dik wordt, dan geef je hem wat minder.

Het is belangrijk om bij een pup de overgang van “ fokkervoer” naar je “ eigen voer”, in stapjes te laten verlopen. Per week kan je de hoeveelheid “ fokkervervoer” verminder, zodat je pup na een maand volledig gewend is aan je eigen voer.
Zet de bakken met voer op een kleine (voer)standaard en niet op grond. Je hond kan dan op de goede hoogte eten, en zo heb je minder kans op schrokken. Schrokken vergroot namelijk de kans op maagklachten.
Een volwassen hond kan je twee keer per dag voeren. Bij pups begin je met 5x per dag. Na 3 maanden 4x per dag. Na 6 maanden 3x per dag en na 9 maanden 2x dag.

De vacht

Het verzorgen van de vacht is erg belangrijk. Een slechte vacht kan ontstekingen, vervilting en klitten veroorzaken. Tevens is het verzorgen en behandelen van de vacht een teken van rangorde. De vacht kan je eenvoudig kammen met speciale borstels. Deze borstels zijn te koop bij de dierenspeciaalzaak. Voor de verschillende soorten vacht zijn speciale borstels te koop. Een hond mag je niet te vaak wassen. Honden hebben vaak een aparte beschermlaag onder hun vacht. Als je de hond wast, gebruik dan speciale hondenshampoo. Andere shampoos kunnen ontstekingen en irritaties veroorzaken. Sommige honden moeten “ geplukt” worden. Dit betekent dat de haartjes van de vacht op een speciale manier getrimd moeten worden. Hiervoor zijn speciale honden trimsalons.

Oren

Ook honden kunnen oorontsteking krijgen door bijvoorbeeld oormijten. Oormijt krijgt een hond vaak door chronische oorontsteking en is besmettelijk voor andere honden.

Voeten

De voeten zijn erg belangrijk voor de hond. Je kunt de voet(kussens) vergelijken met onze voetzolen. Het is dus belangrijk om enigszins rekening te houden met waar de hond loopt. Denk aan hete stoeptegels, bevroren gras e.d. Overtollig haar tussen de voetkussens en tenen kan je makkelijk wegknippen. Ook de nagels kan je knippen, maar let er op dat je ze niet te kort knipt. Bij veel honden hoef je weinig de nagels te knippen, want vaak slijten de nagels met lopen.

Gebit

Net als bij een mens gaat een hond ook wisselen van tanden. De pup gaat dat doen bij ongeveer 4 maanden oud. Dit wisselen kan ook pijnlijk zijn voor de hond. Je kunt de hond het beste een kauwbot geven. Deze kauwbotten zijn tevens goed voor de reiniging en verzorging van het gebit. Je kunt de hond als pup ook aanleren om zijn tanden te poetsen. Dit zal dan als gewenning zijn en de pup weet meteen waar hij aan toe is. Natuurlijk kan het voorkomen dat de “ volwassen” tanden van de pup niet helemaal recht terug komen. Als u twijfelt over de stand van de tanden en het gebit, raadpleeg dan een dierenarts.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afghaanse windhondAfghaanse windhondAls je ze over straat ziet lopen, moet je gewoon even stil blijven staan en kijken: de Afghaanse windhond. Wat een trots…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
Hondenrassen, afghaanse hondEen uitleg over de kenmerkende eigenschappen van de afghaanse hond en de uiterlijke kenmerken. Dit is erg belangrijk om…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Alles over de Duitse HerderAlles over de Duitse HerderDe Duitse Herder is een hond die, zoals de naam al implicieerd, uit Duitsland komt. Het is wereldwijd een erg populaire…

Reageer op het artikel "Het aanschaffen van een hond!"

Reacties

Frederik, 05-05-2009 07:54 #3
Dat je een hond geen botten mag voeren is de grootste onzin natuurlijk. Je mag hem alleen geen GEKOOKTE botten voeren, die gaan namelijk splinteren.

Arjanne26 (infoteur), 17-01-2009 13:39 #2
Wassen is geen probleem, maar vooral bij pups is het van belang dat je hondenshampoo gebruikt. Te vaak wassen is ook niet goed. Dan "verstoor" je het vetlaagje wat een pup onder zijn vacht heeft.

Nieke, 30-12-2008 21:21 #1
Ik heb pas een nieuw hondje maar ik weet niet van hoeveel maanden ik hem mag wassenn?

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 17-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!