Kippenras: Dorkingkriel

Kippenras: Dorkingkriel De dorkingkriel is de verdwergde (=kleine) variant van de dorking. De dieren zijn precies hetzelfde, alleen is de dorkingkriel kleiner. Het zijn levendige en vertrouwelijke dieren die prima de vrije uitloop kunnen genieten, maar ook zeker in een buitenren gehouden kunnen worden. Ze komen voor in een paar mooie kleurslagen en de hennen staan bekend als goede legsters. Ook als vleesras kan de dorkingkriel prima dienstdoen. Toch wordt de dorkingkriel voornamelijk gehouden als sierras dat veel wordt ingezonden op tentoonstellingen.

Andere benamingen

De dorkingkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kriel dorking
  • Dorking bantam
  • Dorking kriel

Land van herkomst

De dorkingkriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De geschiedenis van de dorkingkriel is vrij onbekend. Men neemt aan dat dit mooie kippenras is ontwikkeld uit te klein gebleven grote dorkings en krielkippen of dwerghoenders die veel overeenkomsten vertoonden met de grote dorking. Dit gebeurde aan het eind van de negentiende eeuw.

De dorkingkriel is een kippenras dat in de eenentwintigste eeuw over de gehele wereld een geliefd kippenras is en op bijna elke tentoonstelling te bezichtigen is en in vele tuinen als leuk sierkipje wordt gehouden.

Uiterlijk

Als je naar de dorkingkriel kijkt, zie je een redelijk forse dwerghoender. De hanen wegen tussen de 1,0 en 1,2 kilogram, hennen wegen ongeveer 0,9 tot 1,0 kilogram. De dieren zijn laaggesteld en witbenig. Aan elke poot zijn vijftenen, waarvan de vijfde teen licht omhoog groeit.

De dieren hebben een rechthoekige bouw en een romp die vrij fors, lang en diep is. De kop is eveneens vrij groot met een rode gezichtshuid. De enkele kam is vrij groot en heeft zes kampunten. De ogen hebben een oranjerode kleur. De oorlellen zijn vrij klein, terwijl kinlellen juist wat aan de grote kant zijn.

De rug moet volgens de rasbeschrijving lang en breed zijn waarbij het richting de staart iets afhelt. Het zadel is breed en hanen hebben overvloedig zadelbehang. De borst is breed, diep en vol. De vleugels zijn groot en worden tegen het lichaam aangetrokken gedragen. De staart is bij de dorkingkriel goed ontwikkeld, wordt iets gespreid en halfhoog gedragen. Hanen hebben brede stuurveren en de sikkels en bijsikkels horen goed gebogen te zijn.

De bevedering is rijk en goed aansluitend. Het dons is bij dit ras in mindere mate ontwikkeld.

Kleuren

De dorkingkriel komt voor in de volgende kleurslagen:
  • donkerzilverpatrijs
  • zilverpatrijs
  • wit
  • koekoek
  • rood

Niet alle kleurslagen worden in alle landen erkend. In de meeste landen waar de dorkingkriel wordt gehouden, zijn alleen de kleurslagen donkerzilverpatrijs en zilverpatrijs erkend.

Karakter

De dorkingkriel staat bekend om zijn vertrouwelijke en levendige karakter. Wanneer de verzorger rustig is en er wat de tijd voor neemt, is de dorkingkriel goed tam te krijgen.

Broedsheid en eieren van de kriel dorking

De dorkingkriel legt ongeveer 150 eieren per jaar, met een gewicht van 40 gram per stuk en de eieren hebben een witte eischaal. Broedsheid komt bij dit kippenras minder voor, maar als de hen broeds wordt, doet zij dit prima en broedt zij de eieren vaak zonder problemen uit. Als moederkloek doet de dorkingkriel het ook goed.

Gebruiksmogelijkheden

Hoewel de dorkingkriel min of meer als sierras ontwikkeld, maar door de hoeveelheid eieren kan de dorkingkriel ook zeker als legras bestempeld worden. Door de zware bouw van de dorkingkriel is deze dwerghoender bovendien ook te gebruiken als vleesras gehouden worden. De combinatie van legras en vleesras wordt ook wel aangeduid als dubbeldoelras.

Verder wordt de dorkingkriel als sierras ook regelmatig – wereldwijd – op tentoonstellingen gezien.

De grote Dorking

De dorkingkriel heeft ook een grote broer, de dorking. De dieren zijn compleet identiek aan elkaar, met als enige verschil dat de dorkingkriel een stuk kleiner is als de grote dorking.

Huisvesting van de dorkingkriel

Net als alle andere kippenrassen heeft de dorkingkriel goede verzorging nodig. Als eigenaar ben je wettelijk verplicht de dieren op een goede manier te huisvesten, ze te voeren, water te geven en ze medische verzorging te geven wanneer zij dit nodig hebben.

Qua huisvesting heb je natuurlijk een nachthok nodig. Het nachthok wordt gebruikt door de dorkingkriel om te overnachten, waardoor er ook zitstokken in aanwezig moeten zijn. Door het kleine formaat en het relatief grote gewicht van deze dwerghoenders moeten de zitstokken redelijk laag bij de grond geplaatst worden. In het nachthok moeten ook legnesten aanwezig zijn.

Verder moet je erover nadenken of je de dorkingkriel de vrije uitloop wilt geven, zodat ze volledig vrij zijn in waar ze heen willen. Ook kan je ervoor kiezen om de dorkingkriel in een buitenren te houden, zodat de dieren wel buiten zijn, maar in een afgesloten gebied, zodat de dieren niet al te ver weg kunnen. Beide opties hebben voor- en nadelen. De vrije uitloop geeft de dieren natuurlijk meer vrijheid en bewegingsvrijheid, en ze zijn beter in staat om hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen. Maar aan de andere kant geeft de buitenren weer bescherming tegen roofdieren. Wanneer de buitenren ook nog overdekt is, geeft de buitenren ook nog bescherming van roofdieren bovenaf (roofvogels), en zijn de dieren beter beschut tegen weersinvloeden.

Een ander aspect wat niet mag ontbreken bij de huisvesting en verzorging van de dorkingkriel, is het zandbad. Dit is een badje of een bak met zand, waar de kip in kan ‘badderen’. Kippen nemen graag een zandbad. In de zomermaanden geeft het zand vaak wat verkoeling en bovendien wassen ze er op deze manier hun veren mee. Hun verenkleed blijft schoner en eventuele parasieten worden makkelijker uit de veren verwijderd op deze manier.

Een laatste deel wat zeker niet mag ontbreken bij de huisvesting en verzorging van kippen zijn de voerbakken en waterbakken. Doordat de dorkingkriel klein is, is het belangrijk dat de voerbakken en waterbakken niet al te hoog van de grond geplaatst worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: DorkingKippenras: DorkingDe Dorking is een kippenras dat oorspronkelijk uit Engeland komt en wordt gezien als één van de oudste Engelse rassen. O…
Kippenras: OrloffkrielKippenras: OrloffkrielDe orloffkriel is een mooie krielkip die is ontwikkeld uit de grote orloff, maleierkrielen, chabokrielen en Rhode-Island…

Konijnenras: MarterKonijnenras: MarterDe marter is van oorsprong een Engels konijnenras, maar is rond dezelfde periode in meerdere landen tegelijk ontwikkeld.…
Konijnenras: Marburger fehKonijnenras: Marburger fehDe marburger feh is een Duits konijnenras dat is ontwikkeld door de Duitse fokster Sandemann aan het begin van de twinti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tunderaos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://www.nsodc.eu/
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/d-e-f-g/dorking-krielen/
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/179965-kippenras-dorking.html
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/dorkingkrielen.html
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Dorking

Reageer op het artikel "Kippenras: Dorkingkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 15-05-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!