Konijnenras: Sachsengold - een konijn uit Duitsland

Konijnenras: Sachsengold - een konijn uit Duitsland De sachsengold is een mooi roodgeel konijnenras uit Duitsland. Het ras vertoont veel overeenkomsten met de uit Nederland afkomstige thrianta. De dieren hebben een gewicht van 2 tot 3,5 kilogram, hebben een vriendelijk karakter en zijn nieuwsgierig aangelegd. Door hun handzame formaat is de sachsengold zeer geschikt als huisdier voor zowel kinderen als volwassenen. De sachsengold heeft een wat korte nek en kop, en de lichaamsbouw is licht gedrongen.

Inhoud

Andere benamingen

De sachsengold staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Lapin rouge
  • Goldsilver nyul
  • Sachsengold kaninchen
  • Sachsengold schecke
  • Saxon gold
  • Golden saxon

Land van herkomst

De sachsengold komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis van de sachsengold: een uniek konijnenras

Als je naar de sachsengold kijkt, vertoont het konijnenras veel overeenkomsten met de uit Nederland afkomstige thrianta. En dat verklaart ook de andere naam die wel aan de thrianta wordt gegeven: sachsengoud.

Het meest opvallende verschil tussen de sachsengold en de thrianta is dat de sachsengold een minder warme kleur heeft.

De sachsengold is ontwikkeld door de uit Duitsland afkomstige fokker Nennack uit het plaatsje Röhrsdorf. Om de sachsengold te ontwikkelen heeft hij gebruik gemaakt van rasloze konijnen met een effen gele pels en verder onder andere de volgende rassen:

De sachsengold werd voor het eerst in 1953 in de Duitse plaats Leipzig tentoongesteld op een grote tentoonstelling. De sachsengold wordt voornamelijk in Duitsland en omringende landen gefokt, daarbuiten komt het ras vrij weinig tot helemaal niet voor. In Nederland wordt de sachsengold eigenlijk ook niet gehouden, daar in Nederland de liefhebbers zich voornamelijk bezighouden met het fokken van de thrianta.

Uiterlijk

Als je naar de sachsengold kijkt, zie je een konijntje met een licht gedrongen lichaamsbouw en een mooi afgeronde achterhand. De poten moeten volgens de rasbeschrijving stevig en recht te zijn en de nek is kort. De kop van een sachsengold is ook kort, en daarnaast breed. Een sachsengold heeft oren die relatief kort, breed en goed behaard zijn. Het ras heeft een gewicht van 2 tot 3,5 kilogram.

Vacht en kleuren

De sachsengold heeft een vacht van normale lengte met voldoende onderwol. De vacht behoort altijd zacht aan te voelen. De vachtkleur is een roodgele kleur, waarbij de ondervacht het liefst iets lichter gekleurd moet zijn. De ogen van het ras zijn donkerbruin van kleur.

Karakter

De sachsengold staat bekend om zijn levendige en vriendelijke temperament. Met een beetje inzet van de verzorger is de sachsengold prima tam te krijgen.

Gebruiksmogelijkheden

Hoewel de meeste sachsengold in handen zijn van sportfokkers die met de dieren naar tentoonstellingen gaan, wordt de sachsengold ook zeker gehouden als huisdier en gezelschapsdier voor zowel volwassenen als kinderen.

De Sachsengold heeft veel weg van de thrianta

De thrianta heeft een periode gekend waarin het ras bijna was uitgestorven. Om het ras van de ondergang te behoeden, hebben een aantal Nederlandse fokkers besloten bloed van de sachsengold in te kruisen, om de thrianta weer op de rit te krijgen. De thrianta is nog steeds een zeldzaam huisdierras in Nederland, maar wordt niet meer met uitsterven bedreigd.

Verzorging van de sachsengold

De sachsengold heeft net als ieder andere konijnenras een ruime kooi nodig waar hij vrij kan bewegen. Het dier kan zowel binnen als buiten gehouden worden. Wanneer je ervoor kiest de sachsengold buiten te huisvesten, moet je er wel rekening mee houden dat de vachtkleur in de zon wat kan verbleken.

Omdat konijnen groepsdieren zijn, is het raadzaam twee of meer konijnen te houden, zodat de dieren niet vereenzamen en daardoor ziektes kunnen krijgen of gedragsproblemen ontwikkelen.

Een sachsengold is een echte knager, wat inhoudt dat het dier moet knagen omdat de tanden anders te lang groeien met alle gevolgen van dien. Wanneer de tanden namelijk niet afslijten, kan de sachsengold op den duur niet meer eten en drinken. Mocht je merken dat de tanden van je konijn te lang worden, kan je de tanden door de dierenarts laten knippen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Konijnenras: Blauwe van Sint NiklaasKonijnenras: Blauwe van Sint NiklaasDe blauwe van Sint Niklaas is een zeer zeldzaam konijnenras dat buiten België (het land van oorsprong) en Frankrijk niet…
Konijnenras: AlaskaKonijnenras: AlaskaDe alaska is een van oorsprong Duits konijnenras met een lakzwarte vacht. Hoewel de naam doet vermoeden dat het dier eig…
Konijnenras: DeilenaarKonijnenras: DeilenaarDe Deilenaar is een redelijk jong konijnenras uit Nederland, met een bijzonder diep roodbruine vacht met zware, vlokkeri…

Konijnenras: hangoorrassen - konijnen met hangorenKonijnenras: hangoorrassen - konijnen met hangorenDe konijnenrassen die op de wereld bestaan, kunnen verdeeld worden in verschillende rasgroepen, waaronder vleesrassen en…
Konijnenras: Rijnlander - een konijn met mooie tekeningKonijnenras: Rijnlander - een konijn met mooie tekeningDe rijnlander is een schitterend konijnenras dat bekend staat om zijn mooie tekening. Dit tekeningpatroon komt in grote…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://foobie.nl/dieren/nederlandse-konijnen/
  • https://www.omlet.nl/breeds/konijnen/sachsengold/
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/184103-konijnenras-thrianta-of-sachsengoud.html
  • http://www.thrianta.eu/images/pdf-content/Thrianta_het_Drentse_oranje-konijn.pdf

Reageer op het artikel "Konijnenras: Sachsengold - een konijn uit Duitsland"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 17-06-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!