Kippenras: Sumatrakriel

Kippenras: Sumatrakriel De sumatrakriel is een krielkipje dat rond 1930 gefokt is in Nederland uit de grote sumatra en enkele onbekend gebleven krielrassen. De krielkipjes worden vanaf het begin gehouden als sierras, alhoewel ze wel nog wat karaktereigenschappen hebben van vechthoenders, alleen niet zo erg als bij de grote sumatra het geval is. De hennen leggen zo'n 80 witte eitjes per jaar en staan bekend als redelijk goede broedsters. Naar soortgenoten toe kunnen ze agressief reageren, maar naar mensen toe is de sumatrakriel een lief en vriendelijk kippenras dat zich makkelijk tam laat maken.

Inhoud

Andere benamingen

De sumatrakriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Sumatra kriel
  • Kriel sumatra
  • Sumatra bantam

Land van herkomst

De sumatrakriel komt oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis

De sumatrakriel is rond 1930 ontwikkeld in Nederland. Het ras is ontwikkeld uit te klein gebleven grote sumatra’s, gekruist met enkele krielrassen waarvan de oorsprong onbekend is.

Uiterlijk van de sumatrakriel

Het uiterlijk van de sumatrakriel is gelijk aan dat van zijn grote broer, de sumatra, alleen in een kleiner formaat. Hanen van dit ras wegen tussen de 900 en 1000 gram, terwijl hennen nog wat lichter zijn met een gewicht tussen de 700 en 800 gram. De dieren staan bekend om hun sierlijke bouw.

Ze hebben vrij donker vlees, de staart is erg lang en op de kop staat een erwtenkam of drierijige kam.

Als je naar de sumatrakriel kijkt, zie je een dier met een zeer gestrekte bouw en een fazantachtige houding. Zoals een echt langstaartras toebehoort, vallen de staartveren van de haan niet uit, maar blijven ze doorgroeien. Ze kunnen zo lang worden dat de staartveren voor een groot deel over de grond slepen.

De veren van dit ras hebben een sterke glans, en bij de hanen wordt het liefst meersporigheid waargenomen. De romp is bovendien gestrekt, goed gespierd en stevig. De kop moet kort en breed zijn, de gezichtshuid zwartachtig purperrood. De snavel is kort en ietwat gebogen, de snavel heeft bovendien een zwartachtige kleur, maar is vaak niet volledig diepzwart. De kinlellen zijn klein evenals de ogen. De ogen zijn bovendien donker purperrood van kleur.

De hals van de sumatrakriel is middellang en bij de hanen is het halsbehang rijkelijk ontwikkeld. De rug is vrij lang en tussen de schouders aan de brede kant. Dit geeft de sumatrakriel de uitstraling van een vechthoender, wat ook terug te vinden is in zijn oorsprong: de grote sumatra is namelijk gefokt als vechthoen.

De staart van een sumatrakriel is zeer rijk bevederd en de staart wordt horizontaal gedragen. De sikkels van de haan zijn lang en slechts in de tweede helft gebogen. De sikkels hebben een sterke schacht en brede vaan en behoren tot aan de grond te reiken. De staartdekveren zijn bovendien talrijk en sterk ontwikkeld, terwijl de staartstuurveren breed en lang zijn, weinig gebogen en iets gespreid gedragen worden.

Sumatrakrielen hebben middellange dijen en loopbenen. De loopbenen zijn daarnaast fijn gebouwd en de tenen zijn sterk en lang met sterke nagels. De looppoten hebben een donker olijfgroene tot zwartachtige kleur. De voetzolen daarentegen zijn eerder geelachtig van kleur.

Kleuren van de sumatrakriel

De sumatrakriel komt in een paar kleurslagen voor, namelijk:
  • Zwart
  • Zwartkoperhalzig
  • Blauw
  • Wildkleur
  • Wit

Karakter

De sumatrakriel is een levendig kippenras. De sumatrakriel wordt als sierras gefokt, waardoor er niet specifiek op vechthoenkarakter gefokt wordt. Toch is de sumatrakriel een naar soortgenoten toe redelijk fel ras, gevechten kunnen dan ook nog wel uitlopen op de dood van één of meer dieren. Toch wordt agressiviteit bij de sumatrakriel minder vaak waargenomen dan bij zijn grote broer het geval is. Wanneer de dieren genoeg ruimte tot hun beschikking hebben en genoeg mogelijkheden om zich af te zonderen van de rest, kunnen sumatrakrielen redelijk goed met elkaar overweg. Naar mensen toe is de sumatrakriel echter altijd vriendelijk en zal hij al snel vertrouwelijk worden.

Broedsheid en eieren

Hennetjes van dit ras leggen ongeveer 80 witte eieren per jaar, met een gewicht van ongeveer 30 gram per ei. Als broedster voert de hen haar taak naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

Al vanaf de beginperiode van dit ras wordt de sumatrakriel vooral gefokt als sierras, maar ook kan het ras worden onderverdeeld in de categorie langstaartrassen. De eitjes die de hen legt zijn een leuke bijkomstigheid. Voor een legras komt de sumatrakriel echter niet in aanmerking, omdat de legcapaciteit van het ras daar veel te laag voor is.

Grote broer: sumatra

De sumatrakriel heeft ook een grote broer, de sumatra. Deze grotere variant van de sumatrakriel is een typisch vechtras. De sumatrakriel wordt echter nooit ingezet voor hanengevechten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Oud-Engelse vechtkrielKippenras: Oud-Engelse vechtkrielOud-Engelse vechtkrielen zijn in feite geen vechtkrielen, maar sierkipjes met de bouw van een vechtras. De dieren zijn v…
Kippenras: Waasse krielKippenras: Waasse krielDe Waasse kriel is een zeer klein krielkipje uit België, met een gewicht van 500 tot 650 gram. Het ras is erg zeldzaam e…
Supervulkaan Toba, Sumatra, IndonesiëDe laatste vulkaanuitbarsting van de supervulkaan Toba op Sumatra (Indonesië) gebeurde zo´n 74.000 jaar geleden en was e…
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…

Rashond: papillonRashond: papillonEpagneul nain continental papillon is de officiële naam van dit kleine hondje. De meest gebruikte naam is papillon. De o…
Kattenhangmat: laat je kat helemaal tot rust komen in huisKattenhangmat: laat je kat helemaal tot rust komen in huisEen kattenhangmat kun je bevestigen aan de radiator, het raam, de vier poten van een stoel of tafel of aan de muur of he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dimas Pramuditha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Sumatra
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/sumatrakrielen.html
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/17N03A03.pdf
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/sumatra/
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/o-p-r-s/sumatra-krielen/

Reageer op het artikel "Kippenras: Sumatrakriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 04-05-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!