Muizen: Europese dwergmuis (micromys minutus)

Muizen: Europese dwergmuis (micromys minutus) De Europese dwergmuis komt van oorsprong niet alleen in Europa voor, maar wordt ook gezien in delen van Rusland. De Europese dwergmuis is het kleinste muisje ter wereld en weegt als het dier volwassen is ongeveer 7 gram. Het zijn typische groepsdieren die zelfs kunnen overlijden als ze in hun eentje zonder soortgenoten worden gehouden. Door hun kleine formaat moet de kooi of het hok waar ze in verblijven aan bijzondere eisen voldoen: ze kunnen door de kleinste gaatjes ontsnappen. Maar ook moet de kooi voldoende ventilatiemogelijkheden bieden om de gezondheid van de diertjes in stand te houden.

Inhoud

Land van herkomst

De Europese dwergmuis (micromys minutus) komt oorspronkelijk voor in (bijna) heel Europa en in bepaalde delen van Rusland.

Herkomst

De Europese dwergmuis is een kleine muis van de onderfamilie van de echte muizen (murinae). Kenmerkend is dat de Europese dwergmuis de kleinste muizensoort ter wereld is. Van nature komt de Europese dwergmuis voor in vrijwel heel Europa en in delen van Rusland. Ook wordt de Europese dwergmuis steeds vaker als huisdier gehouden door liefhebbers van dit kleine muisje.

Uiterlijke kenmerken

In gevangenschap wordt de Europese dwergmuis ongeveer twee jaar oud. In het wild worden ze meestal niet zo oud, omdat er veel roofdieren zijn die het op dit kleine muisje voorzien hebben.

De diertjes zijn de kleinste muizen ter wereld, met een gewicht van ongeveer 7 gram. De lengte van hun lichaam is ongeveer 6 centimeter. De beharing is normaal, en op de rug en flanken is de vacht vaak iets donkerder van kleur, de buik is in de meeste gevallen juist iets lichter van kleur.

Gedrag

De Europese dwergmuis is een leuk en interessant diertje. Zowel overdag als s nachts zijn deze muisjes, met tussenpozen, actief. Ze slapen meerdere keren verspreid over de dag. Europese dwergmuizen houden ervan om te klimmen. Wetenschappers die Europese dwergmuizen in het wild hebben onderzocht, hebben aangetoond dat Europese dwergmuizen soms dagenlang niet op de grond staan met hun pootjes, maar dat ze die tijd doorbrengen in bomen, struiken en planten.

Naar mensen toe is de Europese dwergmuis erg nieuwsgierig en vriendelijk. Het komt zelden voor dat de diertjes hun verzorger bijten. Zowel in de vrije natuur als in gevangenschap is de Europese dwergmuis een typisch groepsdier. Dit houdt in dat ze de nabijheid van soortgenoten wensen, wanneer zij geen soortgenoot in de buurt hebben, kan het dier ernstige gedragsproblemen ontwikkelen of zelfs overlijden. Wanneer je Europese dwergmuizen wilt gaan houden, is het dan ook het beste om minstens drie muisjes aan te schaffen. Ook een nieuweling die in de groep wordt gezet, wordt vaak redelijk snel geaccepteerd door de reeds aanwezige dwergmuizen.

De Europese dwergmuis wordt in de natuur zeer veel voor. Toch wordt het niet aangeraden om in het wild levende dwergmuizen te vangen en deze in gevangenschap te houden. De wilde dieren kunnen zich maar zeer moeilijk en soms zelfs helemaal niet, aanpassen aan een leven in gevangenschap. Wanneer je dus een Europese dwergmuis wilt aanschaffen, ga dan naar een erkende fokker van deze prachtige dwergmuisjes.

Huisvesting

Als je Europese dwergmuizen wilt gaan houden, moet je ze huisvesten in een grote, ruime, glazen bak. Deze bak dient aan de bovenkant goed afgesloten te zijn, maar er moet wel voldoende ventilatie in de kooi aanwezig zijn. De muizen zijn erg klein en kunnen zich door de kleinste gaatjes wringen dit is iets wat je niet moet vergeten.

Op de bodem van de kooi of het hok leg je het beste een flinke laag zand. De Europese dwergmuis is een dier dat graag klimt en erg actief is. Om ze mogelijkheden tot klimmen te geven, kan je het verblijf het beste grillig gevormde takken van fruitbomen en wilgen in de kooi plaatsen. Ook kan je graspollen, stenen en wortelhout in het verblijf plaatsen. Door hun kleine formaat is een loopradje iets minder geschikt.

Voedsel

De Europese dwergmuis eet veel zaden. Naast zaden heeft het dier ook behoefte aan dierlijke eiwitten zoals insecten en larven. Het beste kan je de Europese dwergmuis een mengsel voorzetten van knaagdiervoer, vogelzaad en insectenvoer. De insecten kan je zowel vers als in gedroogde vorm (bijvoorbeeld insectenvoer voor vogels) geven.

De dwergmuis drinkt niet veel, zeker niet als er al veel vocht in hun voeding zit. Toch moet de Europese dwergmuis altijd de beschikking hebben over vers drinkwater, waarvan ze kunnen drinken als ze daar behoefte aan hebben.

Verzorging en omgang

Hoe vaak je de kooi van Europese dwergmuizen moet verschonen, hangt af van de grootte van het verblijf en hoeveel muizen er gehouden worden. Vaak is het voldoende om eens per twee weken het hele verblijf te reinigen en te voorzien van nieuw bodemmateriaal. Wanneer de kooi erg vies oogt of wanneer de kooi begint te ruiken, kan je de bodemlaag het beste eerder al verversen.

De Europese dwergmuis is erg klein en razendsnel, waardoor de dieren niet makkelijk te pakken zijn door de verzorgen. Als het echter nodig is om één of meer muisjes uit het verblijf te halen, kan je ze het beste onderscheppen met de kom van je hand, terwijl je met de andere hand een dakje vormt, zodat het dier niet kan ontsnappen.

Voortplanting van de Europese dwergmuis

Je kan heel makkelijk zien of het gaat om een mannetje of vrouwtje, wanneer je naar de afstand tussen de geslachtsopening en de anus kijkt. De afstand is bij mannetjes groter dan bij de vrouwtjes.

De Europese dwergmuis is geslachtsrijp met een leeftijd van 1,5 tot 2 maanden. Ze kunnen dan, wanneer de omstandigheden ideaal zijn, 4 tot 7 nesten per jaar grootbrengen. De draagtijd bedraagt ongeveer 21 dagen en gemiddeld bestaat een nest uit 4 of 5 jongen. Europese dwergmuizen bouwen een klein holletje op hoogte in een stevige grashalm. Om het holletje te maken, hebben ze veel kleine stukjes plantaardig materiaal nodig. In het zelfgemaakte nestje worden de jongen geboren en ze worden er ook grootgebracht. Als de jongen worden geboren, zijn ze naakt, blind en volkomen hulpeloos. Als de dieren ongeveer 2 weken oud zijn, komen ze al hun nest uit, zijn ze volledig behaard en hebben ze goed zicht. Ook kunnen ze dan al aardig meekomen met de volwassen dieren en eten ze ook al een deel vast voedsel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Europese DwergmuisDe Europese Dwergmuis is een van de kleinste knager op de wereld, deze soort komt veel voor in Europa en Rusland. Maar w…
De bedreigde dwergmuisDe bedreigde dwergmuisDe Europese dwergmuis (oogstmuis) is klein. Héél klein. Bijna zo klein als een grote tor. De oogstmuis leeft in bermen m…
Afrikaanse DwergmuisHet kleinste knaagdier ter wereld is de Afrikaanse Dwergmuis. Deze actieve nachtdieren leven in groepen en eten voorname…
Degoe als huisdier: de verzorgingDegoe als huisdier: de verzorgingDegoes zijn erg interessante dieren. Wat is eigenlijk de geschiedenis van degoes? En hoe kun je ze het beste verzorgen?

Otimectin gebruiken tegen oormijt bij kattenOtimectin gebruiken tegen oormijt bij kattenOormijt is voor katten een vervelend probleem. Wanneer er sprake is van een oormijtinfestatie dan zorgt dit voor veel je…
Hamster: Chinese dwerghamster (Cricetulus griseus)Hamster: Chinese dwerghamster (Cricetulus griseus)De Chinese dwerghamster behoort tot de zogenaamde langstaart-dwerghamsters. Het dier komt oorspronkelijk uit het noorden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bj.schoenmakers, Wikimedia Commons (CC0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://www.kleineknaagdieren.nl/artikelen/overigeknaagdieren/20090330-europesedwergmuis/index.php
  • https://www.wellediertotaal.nl/a-47710607/bijzondere-zoogdieren/europese-dwergmuis-v-a-15/#description
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwergmuis
  • https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogdiersoorten/dwergmuis
  • http://www.knaagdieren.net/categories/200.html
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/knaagdieren/post/europese-dwergmuis/

Reageer op het artikel "Muizen: Europese dwergmuis (micromys minutus)"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 09-03-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!