Hamster: de campbelli dwerghamster

Hamster: de campbelli dwerghamster De campbelli dwerghamster, ook wel campbell of Djoengaarse dwerghamster genoemd, is een klein dwerghamstertje dat minder vaak als huisdier gehouden wordt dan de Russische dwerghamster, maar beide soorten tonen wel veel overeenkomsten. Campbelli dwerghamsters leven graag met een soortgenootje samen, en zowel mannetjes als vrouwtjes brengen de jongen groot. Het zijn dwerghamsters die niet zoveel eisen aan hun onderkomen stellen, zolang ze maar een nachthokje hebben, een looprad en ze niet in de volle zon of tocht staan.

Inhoud

Andere benamingen

De campbelli dwerghamster staat ook wel bekend onder de volgende namen:
  • Campbell
  • Djoengaarse dwerghamster

Geschiedenis en herkomst

De campbelli dwerghamster (Latijnse benaming: phodopus sungoris campbelli) komt oorspronkelijk uit Noord-Mongolië, Noord-China, Mantsjoerije, Altai en Tuva. De campbelli dwerghamster werd in 1905 ontdekt door Thomas.

Typerend is dat Campbelli dwerghamsters en Russische dwerghamsters zeer nauw aan elkaar verwant zijn, zelfs zo erg dat men in eerste instantie dacht dat het om één en dezelfde soort ging. Dit kwam vooral doordat de dieren evenveel chromosomen hebben. In de natuur overlappen de leefgebieden van de Russische dwerghamster en Campbelli dwerghamster elkaar echter niet, waardoor er geen sprake kan zijn van eenzelfde soort.

De campbelli dwerghamster werd in eerste instantie in laboratoriums gehouden voor wetenschappelijke doeleinden. Pas daarna werd de campbelli dwerghamster ook bekend onder liefhebbers en vond het zijn weg als huisdier naar de huiskamers van mensen. Hoewel de campbelli dwerghamster vanaf de 21e eeuw steeds meer bekendheid krijgt, is het dier nog lang niet zo populair en bekend als huisdier als bijvoorbeeld voor de Russische dwerghamster geldt.

Uiterlijk

De campbelli dwerghamster verschilt niet veel van de Russische dwerghamster, maar de vacht van een campbell is wat plukkiger en de aalstreep (streep op de rug) is wat dunner bij deze soort. Ook komt de campbelli dwerghamster voor in meer kleurvariëteiten en vachttypen. De diertjes worden tussen de 10 en 12 centimeter lang en worden tussen de 1,5 en 2,5 jaar oud.

In de wintermaanden kan de vacht van een campbelli dwerghamster wit worden, zeker wanneer het buiten langer donker wordt. Heb je echter altijd kunstlicht aan in huis, dan is de kans veel kleiner dat hij een witte wintervacht ontwikkelt.

Gedrag en karakter

Campbelli dwerghamsters zijn schemerdieren, wat inhoudt dat ze vooral in de schemering actief zijn. De diertjes slapen overdag meestal. Het is geen klimmer, de campbelli dwerghamster is een hamstersoort die het liefst op de grond blijft. Het is een typisch groepsdier, ze houden van gezelschap van elkaar. Mocht een campbelli dwerghamster alleen gehouden worden, dan kan het dier depressief worden en gedragsstoornissen ontwikkelen. De dieren herkennen elkaar aan de geur, hun gezichtsvermogen en gehoor zijn minder goed ontwikkeld.

Wanneer twee campbelli dwerghamstertjes op elkaar gesteld zijn geraakt, blijven ze het liefst hun hele leven bij elkaar. Ze zijn vrij monogaam en zullen niet snel een andere partner zoeken. Daarom kan de campbelli dwerghamster ook het beste als paartje gehouden worden, of twee vrouwtjes samen.

Het is een zindelijk knaagdiertje en hij kiest vaak een of twee hoekjes in het verblijf uit als toilet.

Voeding van de campbelli dwerghamster

Een campbelli dwerghamster staat niet bekend als grote eter, hij heeft maar 10 tot 15 gram voer per dag nodig. De campbelli dwerghamster staat wel bekend als overeter, dus als er meer voer in het hok staat dan hij nodig heeft, zal hij dit opeten. Het resultaat is dat hij dan al snel te dik wordt. Naast standaard knaagdiervoer mag de campbelli dwerghamster af en toe kleine beetjes groenvoer krijgen, zoals stukjes wortel of appel. De groenten en fruit mogen echter niet al te vochtig zijn, omdat ze dan snel aan de diarree kunnen raken. Naast voedsel heeft de campbelli dwerghamster ook altijd behoefte aan hooi, dit moet dan ook 24 uur per dag in voldoende hoeveelheid in het hok aanwezig zijn. Hooi is rijk aan vezels en dat is voor deze hamsters van levensbelang voor een goede spijsvertering. Af en toe heeft de campbelli dwerghamster wat dierlijke eiwitten nodig. Dit kan je geven in de vorm van een kattenbrokje, een meelworm of kant-en-klaar insectenvoer dat voor vogels bedoeld is.

Huisvesting van de campbelli dwerghamster

De campbelli dwerghamster kan in een hamsterkooi of een glazen bak gehouden worden. Het voordeel van glas is dat de omgeving van de bak schoon blijft, maar er is weinig ventilatie mogelijk in het hok. Een kooi zorgt vaak voor wat meer rommel rondom de kooi, maar zorgt daarentegen wel weer voor een betere ventilatie van de kooi. Op de bodem van de bak of kooi wordt een flinke laag houtkrullen gelegd. De houtkrullen mogen niet van dennenbomen gemaakt zijn, omdat dit een negatieve invloed heeft op de gezondheid van de campbelli dwerghamster: hij kan hier onder andere luchtwegproblemen door krijgen.

Doordat campbelli dwerghamsters veel beweging nodig hebben, is het geen overbodige luxe om een looprad in het verblijf te zetten. Daarnaast moet er in de kooi minimaal een slaaphokje of hamsterhuisje staan, en een tak (bijvoorbeeld wilgentak) waar hij lekker aan kan knagen. Het slaaphokje kan gekocht worden in een dierenwinkel, maar ze vinden een kartonnen (thee-)doosje met een gaatje erin vaak ook goed als slaapverblijf.

Verzorging

Hoe vaak de kooi verzorgd wordt, is afhankelijk van de grootte van het verblijf en de hoeveelheid campbelli dwerghamsters die er verblijven. Vaak is het wel voldoende als eens in de twee tot drie dagen het toilethoekje verschoond wordt. Ongeveer eens per 1 tot 2 weken dient het hele hok verschoond te worden. Mocht de kooi echter stinken – ook na verversing van de toilethoekjes – moet het hok eerder verschoond worden.

Het hamsterverblijf mag niet in de tocht staan, en ook in de vensterbank kan de kooi beter niet gezet worden. In de winter is het op de vensterbank namelijk te koud voor de campbelli dwerghamster, terwijl het in de zomermaanden juist weer veel te warm is.

Hoewel dit knagertje vrij weinig drinkt, moet het water toch elke dag ververst worden. Het slaaphokje moet elke dag gecontroleerd worden op voedselresten die kunnen bederven. Campbelli dwerghamsters zijn er namelijk goed in om hun eten mee naar hun nest te nemen, zodat ze het daar kunnen bewaren voor tijden van schaarste.

Omgang

De meeste campbelli dwerghamsters houden er niet van om opgepakt te worden en kunnen afwerend reageren en zelfs bijten wanneer je ze toch probeert te pakken. Wanneer het nodig is om de dwerghamster uit de kooi te halen, terwijl hij niet opgepakt wil worden, kan je hem prima lokken door een doosje met wat lekkers in het verblijf te zetten. Wanneer de campbelli in dit doosje zit, kan je hem met doosje en al uit het verblijf halen.

Voortplanting van de campbelli dwerghamster

Het is erg makkelijk om het geslacht van een campbelli dwerghamster te bepalen. Dit doe je door naar de afstand tussen anus en geslachtsopening te kijken: bij mannetjes liggen de anus en geslachtsopening veel verder uit elkaar dan bij de vrouwtjes het geval is.

De campbelli dwerghamster is al geslachtsrijp als het diertje ongeveer 1,5 maand oud is, maar er mag dan nog niet mee gefokt worden. Het beste is om te wachten met fokken tot de vrouwtjes in ieder geval drie maanden oud zijn: hun lichaam is dan voldoende ontwikkeld om de jongen op een goede manier te dragen, baren en zogen.

Vrouwelijke campbelli dwerghamsters zijn ongeveer eens per vier dagen bereid om te paren met een mannetje. Meestal is dit rond de avond of schemer. De draagtijd van een campbelli dwerghamster bedraagt 18 dagen en de jongen worden naakt en blind geboren. Bij de geboorte weegt een campbelli dwerghamster ongeveer 2 gram. Per worp bedraagt de nestgrootte ongeveer 5 jongen.

Jonge campbelli dwerghamstertjes zijn na twee weken behaard en kunnen dan hun ogen openen. Ook beginnen ze op deze leeftijd wat vast voer te knabbelen, maar ze zijn dan nog wel afhankelijk van moedermelk.

Jongen die drie weken oud zijn, worden niet meer gezoogd door hun moeder. Wanneer ze vier weken oud zijn, kunnen ze van hun moeder gescheiden worden. Niet alleen het vrouwtje is bezig met het grootbrengen van de jongen, de mannetjes spelen ook een grote rol bij de opvoeding van de jongen. Het is daarom belangrijk dat het mannetje bij het vrouwtje blijft als ze is bevallen van de jongen.

Bijzonderheden

Typerend is dat de campbelli dwerghamster en de Russische dwerghamster met elkaar gekruist kunnen worden. Een deel van deze nakomelingen is vruchtbaar, een ander deel van de nakomelingen niet. Toch wordt het afgeraden om de soorten te kruisen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Dwerghamster als huisdierDwerghamster als huisdierIn Nederland zijn er vier soorten dwerghamsters die als huisdier worden gehouden. De Russische dwerghamster, de Campbell…
Soorten dwerghamstersSoorten dwerghamstersDwerghamsters worden onderscheiden in vier soorten. De Russische dwerghamster, de Campbelli dwerghamster, de Chinese dwe…
Kleuren van de Russische DwerghamsterKleuren van de Russische DwerghamsterMandarijn, Wildkleur, Blauw wildkleur, Russisch Blauw en nog veel meer. De Russische Dwerghamster komt tegenwoordig in v…

Erfelijkheid en mutaties bij knaagdieren en konijnenErfelijkheid en mutaties bij knaagdieren en konijnenMutaties die bij knaagdieren en konijnen voorkomen zijn vaak erfelijk. In eerste instantie gaat het om een ‘foutje’ in h…
Chinchilla: de chinchilla langierChinchilla: de chinchilla langierDe chinchilla is een knaagdiersoort die nog maar relatief kort als huisdier wordt gehouden. Waar de dieren voorheen in h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Allen Huang, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • http://stichtingbedenk.nl/campbelli-dwerghamster/
  • https://www.dwerghamster.nl/campbelli/algemeen/index.php
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Campbells_dwerghamster
  • https://www.derussischedwerghamster.nl/campbelli-dwerghamster/

Reageer op het artikel "Hamster: de campbelli dwerghamster"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 18-02-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!