Kippenras: Vlaanderse koekoek of Vlaamse koekoek

Kippenras: Vlaanderse koekoek of Vlaamse koekoek De Vlaanderse koekoek - ook wel Vlaamse koekoek genoemd - is een zeer zeldzaam Belgisch en Frans kippenras dat alleen in de kleurslag koekoek voorkomt. Het ras heeft een grote invloed gehad in de ontwikkeling van de Mechelse koekoek. Van oorsprong gefokt als vlees- en legras, maar tegenwoordig ziet men de Vlaanderse koekoek eigenlijk alleen maar als sierras. Ze hebben een vriendelijk en rustig karakter en vliegen niet tot nauwelijks, waardoor de dieren prima de vrije uitloop kunnen genieten. Hennen zijn goede broedsters en moederkloeken.

Inhoud

Andere benamingen

De Vlaanderse koekoek staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Vlaamse koekoek
  • Coucoudes Flandres
  • Flämischer Sperber
  • Cuclillo de Flanders
  • Hoen van de Dender

Land van herkomst

De Vlaanderse koekoek komt oorspronkelijk uit België, maar aangezien het ras voornamelijk ontwikkeld is in Frankrijk, wordt ook Frankrijk wel als land van oorsprong genoemd.

Geschiedenis

De Vlaanderse koekoek is in Vlaanderen ontstaan en is, helaas, zeer zeldzaam te noemen. Dit in tegenstelling tot de Mechelse koekoek, waarvan de Vlaanderse koekoek de belangrijkste voorouder is. Vlaanderse koekoeken bestaan al behoorlijk lang maar zijn nooit echt populair geweest. Na de Tweede Wereldoorlog was de Vlaanderse koekoek bijna uitgestorven. Een handvol fokkers en liefhebbers uit België en Frankrijk heeft de handen toen ineengeslagen om de Vlaanderse koekoek van de ondergang te behoeden. Omdat de populatie fokdieren erg klein was, wilden de fokkers inteelt voorkomen. Daarom gebruikten ze enkele fokdieren van de nauw verwante Mechelse koekoek en ook Poule de Rennes-kippen zijn gebruikt voor de instandhouding van de Vlaanderse koekoek. Anno 2020 is de populatie enigszins hersteld, maar het ras is nog steeds te bestempelen als zeer zeldzaam. Naar schatting zijn er in België en Frankrijk samen hooguit dertig fokkers die zich bezig houden met de fok van dit prachtige ras.

Uiterlijke kenmerken

De Vlaanderse koekoek is een vrij fors hoen met een hoge staartdracht, enkele kam en rode oren. De looppoten zijn onbevederd en zijn vleeskleurig van kleur. Hanen wegen tussen de 3 en 3,5 kilogram, hennen wegen iets lichter met een gewicht van 2,5 tot 3 kilogram.

Als je naar de Vlaanderse koekoek kijkt, zie je een kip met een middelgroot formaat. Ze zijn middelhoog gesteld, vrij fors van bouw en hebben een horizontale houding. De borst moet volgens de rasbeschrijving diep en breed zijn, de rug vlak en vrij kort. De staart moet bovendien vrij hoog gedragen worden. De kam staat rechtop de kop bij de haan, bij de leggende hen valt de kam aan de achterzijde wat om. Vlaanderse koekoeken hebben rode oren en oranjerode ogen.

Kleuren

De Vlaanderse koekoek komt alleen in de kleurslag koekoek voor. Andere kleuren zijn niet toegestaan.

Karakter

De Vlaanderse koekoek is een levendig dier dat vertrouwelijk van aard is. Met een beetje moeite zijn ze goed tam te krijgen. De dieren zijn gehard en prima in staat hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen als ze de vrije uitloop krijgen. Naar elkaar toe zijn ze vredelievend en de hanen staan erom bekend, wanneer zij voldoende ruimte hebben, naast elkaar te kunnen leven zonder zware gevechten.

Het zijn dieren die goed in een afgesloten ren gehouden kunnen worden, maar ze vinden het fijner als ze de vrije uitloop krijgen. Mede door hun gewicht vliegen de dieren niet of nauwelijks.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras leggen zon 170 eieren per jaar met een gewicht van ongeveer 60 gram per ei. De eischaal is crèmekleurig. De Vlaanderse koekoek-hen staat bekend als een goede broedster en ook als moederkloek voert zij haar taken naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

De Vlaanderse koekoek is van oorsprong gefokt met als doel een dubbeldoelras te ontwikkelen, dat gebruikt kon worden voor zowel het vlees als de eieren. Commercieel gezien is de Vlaanderse koekoek in dat opzicht echter niet interessant, omdat het ras daar te weinig eieren voor legt en bovendien niet snel genoeg groeit voor het vlees. Het ras wordt daarom vooral als sierras gehouden, waarbij de opbrengst van de eieren als een mooi extraatje wordt gezien.

Bijzonderheden

De Vlaanderse koekoek is gebruikt om de Mechelse koekoek te ontwikkelen. Daarnaast is de Mechelse koekoek weer ingezet om de Vlaanderse koekoek voor uitsterven te behoeden.

Overige informatie

De Vlaanderse koekoek is autosexend. Dit houdt in dat bij jonge kuikens al goed te zien is welke kuikens hennen zijn en welke kuikens een haantje zijn. Dit komt omdat deze kleurslag geslachtsgebonden is. Omdat hanen 2 dezelfde geslachtschromosomen hebben (waar hennen verschillende chromosomen hebben), is de kleur bij hen beter verdeeld over de veren: de veren hebben evenveel witte als zwarte banden. Bij de hennen is het echter zo dat er twee keer zoveel zwarte banden zijn als witte. Hennenkuikens zijn dan ook veel donkerder van kleur dan de mannelijke dieren. Ook bij volwassen dieren is dit goed zichtbaar: hennen ogen veel donkerder dan de hanen.

Vergelijkbare rassen

Naast overeenkomsten met de Mechelse koekoek, toont de Vlaanderse koekoek ook veel overeenkomsten met de uit Nederland afkomstige Noord-Hollandse blauwe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koekoek legt haar eieren in andermans nestKoekoek legt haar eieren in andermans nestDe koekoek wil wel nageslacht, maar iemand anders moet er maar voor zorgen dat de door haar gelegde eieren uitkomen. Zek…
Het leven van de koekoek in NederlandHet leven van de koekoek in NederlandDe koekoek legt haar eieren in de nesten van andere vogelsoorten, de zogenaamde waardvogels. Deze vogels broeden het ei…
Vogels: de koekoekVogels: de koekoekVanaf half april mogen de we koekoek verwachten. De koekoek is een zomergast die de winters doorbrengt in Afrika, ten zu…

Chinchilla: de chinchilla langierChinchilla: de chinchilla langierDe chinchilla is een knaagdiersoort die nog maar relatief kort als huisdier wordt gehouden. Waar de dieren voorheen in h…
Kippenras: Waasse krielKippenras: Waasse krielDe Waasse kriel is een zeer klein krielkipje uit België, met een gewicht van 500 tot 650 gram. Het ras is erg zeldzaam e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bearbeiter: Rudolf Kramer (1844-1904), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/16N01A03.pdf
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_koekoek
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Vlaanderse_koekoek
  • https://sle.be/wat-levend-erfgoed/rassen/vlaanderse-koekoek
  • https://kippetjes.wordpress.com/geschiedenis-en-herkomst-van-de-vlaanderse-koekoek/
  • https://eigenwijzetuin.be/tuinsafari/huisdieren/vlaanderse-koekoek-hoen-van-de-dender/

Reageer op het artikel "Kippenras: Vlaanderse koekoek of Vlaamse koekoek"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 23-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!