Kippenras: Waasse kriel

Kippenras: Waasse kriel De Waasse kriel is een zeer klein krielkipje uit België, met een gewicht van 500 tot 650 gram. Het ras is erg zeldzaam en wordt maar weinig waargenomen op tentoonstellingen. Toch zijn het zeer mooie kipjes voor de vrije uitloop, omdat ze het erf of de tuin mooi opfleuren met hun kleine, statige houding en mooie kleurslagen. Waasse krielen vertonen veel overeenkomsten met de Belgische kriel, alleen van kamvorm verschillen de rassen van elkaar. Deze mooie kip kan gehouden worden op relatief weinig grond, maar de vrije uitloop geniet de voorkeur voor deze kipjes.

Inhoud

Andere benamingen

De Waasse kriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Naine de Waes
  • Waasches Zwerghuhn
  • Steens kieksken

Land van herkomst

De Waasse kriel komt oorspronkelijk uit België, uit de regio Land van Waas.

Geschiedenis

De Waasse kriel is bijna een exacte kopie van de Belgische kriel en verschilt alleen qua kamvorm van de Belgische kriel. De Waasse kriel heeft namelijk een rozekam en de Belgische kriel een enkele kam. De Waasse kriel is een oorspronkelijke kriel, wat inhoudt dat er geen grote variant van dit ras bestaat.

Het ras dankt zijn naam aan de regio waar het dier is ontwikkeld, namelijk in het Land van Waas, een regio ten westen van Antwerpen. In de volksmond, en dan met name in en rondom de regio Land van Waas, wordt de Waasse kriel ook wel Steens Kieksken genoemd.

Sinds halverwege de jaren negentig van de twintigste eeuw is de Waasse kriel ook in Nederland erkend. In zowel het land van herkomst als daarbuiten is de Waasse kriel erg zeldzaam en staat het op de lijst van met uitsterven bedreigde huisdierrassen.

Uiterlijke kenmerken

De waasse kriel is een klein krielkipje. Hanen hebben een gewicht van 550 tot 650 gram, hennetjes wegen nog wat minder met een gewicht van 500 550 gram. Ze hebben een ranke bouw, leiblauwe benen en rode oren.

Kleuren

De Waasse kriel komt voor in een paar kleurslagen, namelijk:
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Roodgeschouderdzilverpatrijs
  • Tarwe
  • Roodgeschouderdblauwzilverpatrijs

Karakter

De Waasse kriel staat bekend als een levendig en zeer vertrouwelijk krielkipje. De dieren zijn gehard en kunnen tegen een stootje. Ondanks hun kleine formaat kunnen ze prima in de wintermaanden buiten gehouden worden.

Broedsheid en eieren

Hennetjes van dit ras leggen zon 120 eitjes per jaar. Het gewicht van de eieren is ongeveer 30 gram en de eischaal is crèmebruin van kleur. Broedsheid komt regelmatig voor bij dit ras en als de hen gaat broeden, voert zij haar taak uitstekend uit. Ook als moederkloek functioneert de Waasse kriel uitstekend.

Gebruiksmogelijkheden

De Waasse kriel is van oorsprong een sierras.

Huisvesting

Door zijn kleine formaat is de Waasse kriel op een redelijk klein oppervlak te houden. Wel moet gezegd worden dat het altijd beter is wanneer de Waasse kriel veel ruimte heeft om te bewegen dit is voor elk dier namelijk goed. Ondanks hun kleine en lichte bouw staan Waasse krielen er niet om bekend te vliegen, dus kunnen ze prima in de vrije uitloop gehouden worden. Wel is een goed nachthok gewenst, waar de kippen s nachts gehouden kunnen worden. Zo binden ze zich aan één plek, en ook zijn ze in de nacht veilig voor roofdieren als katten, vossen en roofvogels.

Verzorging

De Waasse kriel heeft elke dag vers water en voer nodig. De hoeveelheid voer die je geeft, hangt af van de grootte van de groep kipjes die je huisvest, hoeveel ruimte ze hebben om te scharrelen en hoeveel beweging ze gedurende dag krijgen. Wanneer je twijfelt over de juiste hoeveelheid voeding, dan kan je makkelijk contact opnemen met een fokker bij jou in de buurt.

Als voeding kan je gewone legkorrel voor krielkippen kopen. Geef je grote legkorrel, dan kan de Waasse kriel hier door het formaat problemen mee krijgen of erin stikken. Daarnaast kan je, als lekkernij, af en toe wat graan geven. Ook groenten kunnen prima gegeven worden, als dit maar af en toe is.

De dieren zijn winterhard en kunnen prima in de winter buiten zijn, als ze maar altijd de mogelijkheid hebben om hun nachthok binnen te gaan. Kippen kunnen slecht tegen tocht, dus zorg ervoor dat het in het nachthok niet tocht.

Overige informatie

De Waasse kriel is anno 2020 nog steeds een zeer zeldzaam kippenras, zowel in het land van oorsprong (België) als in andere landen. Naar schatting zijn er in Nederland en België samen zon 10 tot 20 fokkers die zich bezig houden met het fokken van dit mooie krielkipje.

Vergelijkbare rassen

De Waasse kriel vertoont zeer veel overeenkomsten met de Belgische kriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Twents krielKippenras: Twents krielTwentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein geblev…

Kippenras: Vlaanderse koekoek of Vlaamse koekoekKippenras: Vlaanderse koekoek of Vlaamse koekoekDe Vlaanderse koekoek - ook wel Vlaamse koekoek genoemd - is een zeer zeldzaam Belgisch en Frans kippenras dat alleen in…
Kippenras: Ukkelse baardkrielKippenras: Ukkelse baardkrielDe ukkelse baardkriel is een zeldzaam kippenras uit België en is gefokt aan het begin van de twintigste eeuw. De diertje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stuhlgockel, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Waassekriel
  • https://www.zobk.nl/clubrassen/waasse-kriel
  • https://waasse-kriel.webs.com/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/waassekriel.html
  • https://sle.be/wat-levend-erfgoed/rassen/waasse-kriel
  • http://www.coachrunners.nl/PDF/Cultuur%20Historisch%20Erfgoed%20Waasse%20kriel.pdf

Reageer op het artikel "Kippenras: Waasse kriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 21-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!