Kippenras: Ukkelse baardkriel

Kippenras: Ukkelse baardkriel De ukkelse baardkriel is een zeldzaam kippenras uit België en is gefokt aan het begin van de twintigste eeuw. De diertjes hebben een schitterende, maar harde voetbevedering en een mooie driedelige baard. Ukkelse baardkrielen komen voor in zeer veel kleurslagen en de hennen van dit ras staan bekend als redelijke legsters, goede broedsters en goede moederkloeken die hun kroost prima grootbrengen en beschermen. De kalme en vriendelijke kipjes wegen tussen de 550 en 800 gram, waarbij de haantjes groter en zwaarder zijn dan de hennetjes.

Inhoud

Andere benamingen

De ukkelse baardkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Barbue d’Uccle
  • Barbu d’Uccle
  • Ükkeler Bartzwerge
  • Barbuda Ucle
  • Barbuta D’Uccle
  • Ukkelse Skaeghons
  • Ükkeli szakállas törpe
  • Yukeska bradata bantamka

Land van herkomst

De ukkelse baardkriel komt oorspronkelijk uit België.

Geschiedenis

De ukkelse baardkriel is in België aan het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld door Michel van Gelder in de Belgische plaats Ukkel. Hij wilde graag een krielkip fokken met voetbevedering, die verder dezelfde uitstraling had als de Antwerpse baardkriel. Door verschillende rassen met elkaar te kruisen wist Michel van Gelder een ras te ontwikkelen met een sierlijke voetbevedering en een baardje. Het ras is helaas nooit internationaal goed bekend geworden, zoals bij de Antwerpse baardkriel wel het geval was. Reden hiervoor is hoogstwaarschijnlijk omdat er in het buitenland al verschillende voetbevederde rassen voorkwamen die veel overeenkomsten vertoonden met de ukkelse baardkriel.

Een andere reden waarom Van Gelder de ukkelse baardkriel wilde fokken, is omdat hij wilde dat het ras wat lager gesteld en meer gedrongen was dan dat van de Antwerpse baardkriel. En een volle baard was ook een vereiste. Naast gebruikmaking van de Antwerpse baardkriel gebruikte Van Gelder hoogstwaarschijnlijk Nederlandse sabelpootkrielen om het ras te ontwikkelen.

In 1905 heeft Van Gelder de eerste ukkelse baardkrielen ingezonden op een tentoonstelling. In de beginperiode was dit krielkipje in België nog redelijk populair, in het buitenland was de ukkelse baardkriel helaas nooit populair geworden. Tegenwoordig is de ukkelse baardkriel wereldwijd erg zeldzaam en staat het ras in België op de lijst van bedreigde huisdierrassen. Deze lijst is vergelijkbaar met de Nederlandse lijst van Stichting Zeldzame Huisdierrassen.

Uiterlijke kenmerken

Wanneer we naar het ideaalbeeld van een ukkelse baardkriel kijken, vertoont het ras veel overeenkomsten met het type van de Antwerpse baardkriel. Het grote verschil tussen beide rassen is de volle voetbevedering en een enkele kam bij de Ukkelse baardkriel.

De ukkelse baardkriel moet volgens de rasstandaard laag gesteld zijn, een korte en volle halspartij en een halfopen staartpartij hebben. De staart mag bovendien niet te breed aangezet zijn en moet bij zowel de haan als de hen een soort stompe driehoek vormen. Bij de haan moeten de hoofdsikkels niet te lang zijn, mogen ze niet doorbuigen en ze moeten ietwat in een punt eindigen. Bij de meeste hanen van dit krielras is een rijke sikkelontwikkeling aanwezig.

Hanen van dit ras hebben een gewicht van 700 tot 800 gram, hennen wegen wat lichter met een gewicht van 550 tot 650 gram. Bovenop de kop is een enkele kleine kam aanwezig, welke regelmatig getand moet zijn en de tanden mogen daarbij niet te smal zijn. De baard is vol en driedelig.

Kleuren

De ukkelse baardkriel komt voor in veel verschillende kleurslagen. Sommige kleurslagen zijn erg zeldzaam, en niet alle kleurslagen zijn in alle landen erkend.
  • Porselein
  • Isabelporselein
  • Zwartwitgepareld
  • Blauwwitgepareld
  • Zwart
  • Wit
  • Gezoomd blauw
  • Koekoek
  • Parelgrijs
  • Okerwitporselein
  • Zilverparelgrijsporselein
  • Parelgrijswitgepareld
  • Kwartel
  • Zilverkwartel
  • Blauwkwartel
  • Rood
  • Wit-zwartcolumbia
  • Buff-zwartcolumbia
  • Goudberken
  • Duizendkleur
  • Buff
  • Blauwzilverkwartel
  • Okerwitporselein
  • Parelgrijswitgepareld
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Columbia
  • Columbia blauwgetekend
  • Buffcolumbia
  • Buffcolumbia-blauwgetekend
  • Witkwartel
  • Citroenporselein
  • Zilverporselein
  • Duizendkleur blauwgetekend
  • Buffcolumbia-witgetekend

Karakter

De ukkelse baardkriel is een zeer rustig en vriendelijk kipje dat door zijn kleine formaat in een beperkte ruimte gehouden kan worden. Wel moet vermeld worden dat alle dieren het liefst zo veel mogelijk ruimte tot hun beschikking moeten hebben. Ukkelse baardkrieltjes zijn snel handtam en erg aanhankelijk te maken. Ze zijn in staat om vrij los te lopen, en hebben daarbij niet echt de neiging om weg te vliegen.

Haantjes van dit ras kunnen in het fokseizoen wat meer op hun strepen staan en voor conflicten zorgen met andere haantjes, maar de gevechten zullen nooit uit de hand lopen. Buiten het fokseizoen zijn de dieren van dit ras, ook de hanen, vredelievend. Ze hebben een parmantig en uitdagend karakter.

Broedsheid en eieren

De hennetjes van dit mooie ras leggen zo’n 140 eitjes per jaar, met een witte tot crèmekleurige eischaal en een gewicht van ongeveer 38 gram per stuk. De hennen worden goed broeds en zijn in staat om zo’n 8 tot 9 eitjes per keer uit te broeden. Als kloek doet de ukkelse baardkriel het ook erg goed, ze zorgt goed voor haar kroost en zorgt dat ze niets tekortkomen.

Gebruiksmogelijkheden

De ukkelse baardkriel is een typisch sierras dat ook voor dit doel gefokt is.

Bijzonderheden

De ukkelse baardkriel komt ook voor in een bolstaartvariant. De bolstaartvariant staat bekend onder de naam Everbergse baardkriel.

Speciale voer- en waterbakken

Door de driedelige baard heeft de ukkelse baardkriel behoefte aan aangepaste voer- en waterbakken. Deze drink- en voertorens zijn speciaal ontworpen voor hoenders met een baard en/of kuif, en zorgen ervoor dat deze lichaamsversieringen niet vies en nat worden wanneer de dieren drinken of eten.

Vergelijkbare rassen

De ukkelse baardkriel toont de meeste overeenkomsten met Antwerpse baardkrielen, Everbergse baardkrielen en Nederlandse sabelpootkrielen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: krielkippen en dwerghoendersKippenras: krielkippen en dwerghoendersWereldwijd bestaan er honderden kippenrassen. Elk ras verschilt qua karakter, formaat, lichaamsbouw, nut (vleesras, sier…
Kippenras: Antwerpse baardkriel en Grubbe-baardkrielKippenras: Antwerpse baardkriel en Grubbe-baardkrielDe Antwerpse baardkriel en Grubbe-baardkriel zijn twee krielkiprassen welke zeer aan elkaar verwant zijn. De Grubbe-baar…
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenras: Watermaalse baardkrielKippenras: Watermaalse baardkrielDe Watermaalse baardkriel is één van de kleinste krielkipjes ter wereld en komt oorspronkelijk uit de Belgische deelgeme…

Kippenras: Waasse krielKippenras: Waasse krielDe Waasse kriel is een zeer klein krielkipje uit België, met een gewicht van 500 tot 650 gram. Het ras is erg zeldzaam e…
Belangrijke kenmerken van knaagdierenBelangrijke kenmerken van knaagdierenWereldwijd bestaan er vele soorten en varianten knaagdieren. Een groot deel van deze knaagdieren leeft in het wild, maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Abrahami, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Ukkelsebaardkriel
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ukkelse_baardkriel
  • https://www.zobk.nl/clubrassen/ukkelse-baardkriel
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/ukkelse_baardkriel/
  • http://www.bloggen.be/ukkelsebaardkrielen/

Reageer op het artikel "Kippenras: Ukkelse baardkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 21-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!