InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Paardenras: American saddlebred (Kentucky Saddler)

Paardenras: American saddlebred (Kentucky Saddler)

Paardenras: American saddlebred (Kentucky Saddler) De American Saddlebred, ook Kentucky Saddler, American Saddle Horse of kortweg Saddlebred genoemd, is een van oorsprong Amerikaans paardenras dat is ontwikkeld om zijn soepele en comfortabele gangen waarmee hij de eigenaar de hele dag moest vervoeren. De dieren hebben een elegant en sierlijk uiterlijk en hebben een prachtige hoge knie-actie waarmee ze vaak prijzen winnen op shows en wedstrijden. Om de knie-actie te verbeteren zijn een aantal trainingsmethoden, maar er zijn ook methoden die door alle overkoepelende sportorganisaties verboden zijn omdat deze veel pijn en hinder opleveren voor het paard.

Inhoud

Andere benamingen

De American Saddlebred staat ook bekend onder de namen:
  • Kentucky Saddler
  • American Saddle Horse
  • Saddlebred

Land van herkomst

De American Saddlebred komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten.

Geschiedenis

De American Saddlebred is in de Verenigde Staten ontwikkeld door eigenaren van plantages. Zij wilden graag een paard hebben dat hen comfortabel en sierlijk langs de plantages kon leiden, zodat de eigenaren de gehele dag controles konden uitvoeren bij hun plantages. Doordat ze hele dagen in het zadel zaten, was het fijn een dier te hebben met soepele gangen en die de eigenaar zo comfortabel mogelijk van A naar B kon brengen. Bovendien moesten de dieren een vriendelijk en rustig karakter hebben.

Om tot de American Saddlebred te komen, is onder andere gebruik gemaakt van de Narragansett Pacer, de Morgan en de Thoroughbred (Engels volbloed). Omdat de American Saddlebred ook veel gelijkenissen vertoont met de Tennessee Walking Horse, bestaat het vermoeden dat de Saddlebred ook bloed van genoemd ras in de aderen heeft stromen, of dat beide rassen dezelfde voorouders hebben. Wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit of de American Saddlebred en de Tennessee Walking Horse broertjes van elkaar zijn (met gemeenschappelijke voorouders) of dat de Tennessee Walking Horse aan de wieg heeft gestaan van de American Saddlebred.

Stokmaat

American Saddlebreds hebben een schofthoogte van ongeveer 1,55 meter. De officiële rasbeschrijving geeft aan dat de American Saddlebred een schofthoogte van 1,53 tot 1,65 meter moet hebben.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de American Saddlebred kijkt, zie je een paard met een edel hoofd en een recht profiel. De ogen zijn erg sprekend en de neusgaten groot en gevoelig, de oren behoren altijd alert te staan. Het hoofd is geplaatst op een sierlijk gebogen hals. In het algemeen straalt de American Saddlebred kracht, elegantie en soepelheid uit. Traditioneel wordt de staart van de American Saddlebred opgebonden, waardoor hij zeer hoog gedragen wordt.

De rug van de American Saddlebred is aan de korte kant, terwijl de croupe lang, bespierd en breed is. De schouder is schuin geplaatst en de voorbenen staan altijd recht onder de schouder. Het beenwerk van een American Saddlebred is hard en droog, de voeten zijn klein.

Kleuren

De American Saddlebred komt het meest voor in de kleuren lichtbruin, donkerbruin, zwart of vos met aftekeningen en palomino. De rasbeschrijving geeft aan dat American Saddlebreds mogen voorkomen in alle kleuren en aftekeningen.

De gangen

In tegenstelling tot de meeste andere paardenrassen, is de American Saddlebred een gangenpaard. Dit houdt in dat het dier naast de drie standaard gangen (stap, draf, galop) ook nog beschikt over een paar extra gangen. De extra gangen die de American Saddlebred beheerst, zijn de slow gait en de rack. De slow gait wordt ook wel de ‘langzame tölt’ genoemd, en de rack ‘snelle tölt’. De tölt is in Europa het meest bekend van de IJslandse pony’s.

De gangen van een American Saddlebred vertonen bovendien zeer veel actie, de gangen zijn precies en bovendien verzameld.

Er moet wel vermeld worden dat niet alle American Saddlebreds de extra gangen beheersen. Paarden die die gangen wel beheersen, worden ook wel five-gaited (vijfgangen) Saddlebreds genoemd, degenen die het niet beheersen three-gaited (driegangen) Saddlebreds.

Karakter

De American Saddlebred heeft een bijzonder vriendelijk karakter. De paarden zijn erg mensgericht en maken het hun berijder, eigenaar en/of vaste verzorger graag naar de zin.

Gebruiksmogelijkheden

American Saddlebreds zijn vooral in trek als showpaard. Vroeger werd het ras vaak gebruikt als paard voor eigenaren van plantages, zodat de eigenaren op een zeer comfortabele manier de plantages konden verkennen en inspecteren. Naast showpaard is de American Saddlebred ook een veel geziene gast bij gangenwedstrijden onder het zadel.

De American Saddlebred wordt ook steeds vaker gehouden als recreatiepaard, alhoewel de American Saddlebred in Europa nog maar weinig gezien wordt.

Bijzonderheden

De American Saddlebred vertoont veel overeenkomsten met de Tennessee Walking Horse, een paardenras dat net als de Saddlebred oorspronkelijk gefokt is om eigenaren langs de plantages te voeren op elegante en comfortabele wijze.

Training van de American Saddlebred

American Saddlebreds staan bekend om hun extreme knie-actie. Om tot deze knie-actie te komen, mogen paarden getraind worden met speciale ijzers die zwaarder zijn dan normale hoefijzers. Ook mogen de dieren getraind worden met speciaal voor dit doel ontwikkelde gewichten die aan de voorbenen van de paarden gebonden kunnen worden. Doel hiervan is om de knie-actie te verbeteren. Tijdens bijvoorbeeld shows of wedstrijden, worden de zwaardere hoefijzers omgewisseld voor lichtere ijzers, en de gewichten worden weggelaten. Gevolg van het lichtere gewicht aan de voorbenen is dat de paarden een hogere knie-actie laten zien die zo graag gezien wordt bij de paarden.

Wrede trainingsmethoden

Er zijn trainers die wrede methoden gebruiken om de extreme knie-actie bij de American Saddlebred te verkrijgen. Deze trainingsmethoden zijn haast overal ter wereld verboden. Wanneer men erachter komt dat trainers deze methoden gebruiken worden de trainers, betreffende paarden en eigenaren van de paarden voor een bepaalde tijd uitgesloten van shows en wedstrijden. Voorbeelden van deze wrede (en verboden) trainingsmethoden zijn onder andere:
  • Te zware gewichten gebruiken.
  • Kettingen aan de benen van het paard bevestigen als variant op de gewichten.
  • Extreem dik beslag (pads) gebruiken of beslag dat op de gevoelige onderdelen van de hoef (o.a. de ‘witte lijn’) wordt aangebracht
  • Soring. Met soring wordt bedoeld dat de voorbenen van een paard worden bespoten met een chemische stof die irritatie en pijn oplevert aan het paardenbeen. Het paardenbeen wordt ingepakt in plastic, vaak wordt hiervoor vershoudfolie gebruikt, en om het plastic worden kettingen bevestigd. Het plastic zorgt ervoor dat het warm wordt op de huid zodat de chemische stof nog dieper kan inwerken en meer pijn en irritatie kan veroorzaken. De kettingen geven extra druk en pijn op de aangetaste benen. Door de pijn die paarden ervaren tijdens deze trainingsmethode, zetten zij hun benen zo kort mogelijk op de grond en tillen zij hun benen zo hoog mogelijk op (de ‘gewenste’ knie-actie).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
The American SaddlebredDe American Saddlebred is een paard wiens roots in de Verenigde Staten liggen. Dit elegante paard bestaat sinds de kolon…
Tennessee Walking HorseMet als thuisland Noord-Amerika is de Tennessee Walking Horse een enorm populair ras. Je kan hem zelfs het populairste p…
American Express - de geschiedenisAmerican Express is één van de bekendste financiële dienstverleners ter wereld. De bekendste producten van dit bedrijf z…
Singlefooting en Racking horseEr zijn enkele paardenrassen waarvan geen stamboom beschilbaar is. Deze rassen kan je enkel registreren omdat ze enkel d…
American ShorthairAmerican Shorthair katten werden rond het jaar 1500 meegenomen door ontdekkingsreizigers en kolonisten naar het huidige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Just Chaos, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Boek: Geïllustreerde paardenencyclopedie. Auteur: Josée Hermsen. ISBN: 9036610737
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/American_Saddlebred
  • https://www.bokt.nl/wiki/American_saddlebred
  • https://www.bitmagazine.nl/rassen/bijzonder-ras-american-saddlebred/13119/

Reageer op het artikel "Paardenras: American saddlebred (Kentucky Saddler)"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-02-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!