Konijnenras: Marburger feh

Konijnenras: Marburger feh De marburger feh is een Duits konijnenras dat is ontwikkeld door de Duitse fokster Sandemann aan het begin van de twintigste eeuw. Het ras staat bekend om zijn prachtig blauwe vacht met een bruine waas erover. De dieren hebben een vriendelijk en levendig karakter en worden vooral door sportfokkers gehouden om mee naar tentoonstellingen te gaan. Het ras vertoont veel overeenkomsten met de Gouwenaar en bijvoorbeeld de Engelse Lilac, aangezien het bij deze rassen om een gelijke kleurmutatie gaat. De marburger feh is een prima huisdier voor zowel kinderen als volwassenen.

Inhoud

Andere benamingen

De marburger feh staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Fee de Marbourg
  • Marburger
  • Marbursky kralik
  • Male kralici plemeno
  • Kanirotu
  • Marbursky veveri

Land van herkomst

De marburger feh komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis van de marburger feh

De marburger feh komt oorspronkelijk uit Duitsland en is ontwikkeld door de Duitse fokster Sandemann. In 1916 is zij begonnen met het fokprogramma. Ze wilde een konijnenras fokken met een bijzondere blauwe vachtkleur. Om tot dit ras te komen, maakte ze gebruik van drie verschillende konijnenrassen, namelijk de blauwe wener en de havana. De dieren die voortkwamen uit deze kruisingen, werden weer gekruist met groot zilvers die een lichtzwarte pels hadden. In 1920 werd het ras in Duitsland erkend.

De marburger feh heeft de rasnaam te danken aan de plaats waar Sandemann woonde, Marburg. De Marburger feh heeft een zeer belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan en de ontwikkeling van de luchs. De kleur van de marburger feh en de luchs is genetisch gezien hetzelfde, net als de kleur van de Engelse lilac of de Nederlandse gouwenaar, maar doordat de fokkers van de verschillende rassen steeds hebben geselecteerd op een bepaald kleurnuance, is de kleur van de rassen wat gaan afwijken.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de bouw van de marburger feh kijkt, is deze te vergelijken met de lichaamsbouw van de havana. De marburger feh is een wat kort, gedrongen en vierkant gebouwd ras. De borst moet volgens de rasbeschrijving breed zijn, de schouders en rug behoren eveneens breed te zijn. De achterhand is soepel afgerond. De nek van een marburger feh is kort en gespierd en de kop moet breed en vrij kort zijn. De poten zijn qua lengte en zwaarte in verhouding tot de rest van het lichaam. De oren zijn stevig, staan in een V-vorm, de toppen zijn afgerond en ze zijn tussen de 10 en 12 centimeter lang. Het gewicht van de marburger feh ligt tussen de 2 en 3,5 kilo, waarbij het ideaalgewicht boven de 2,5 kilo ligt.

De ogen zijn blauwgrijs van kleur. Bij bepaalde lichtinval in de ogen is er een rode weerschijn in de ogen waarneembaar. Deze rode weerschijn wordt ook wel vuurgloed genoemd.

Vacht en kleuren

De marburger feh heeft een zacht aanvoelende vacht welke kort, veerkrachtig en glanzend is. De vacht moet dicht tegen het lichaam aanliggen. De pels is bovendien rijk aan onderhaar en wat fijn van structuur. De haarlengte is normaal.

Marburger fehs komen voor in een blauwe kleur met een subtiele bruine waas erover.

Karakter van de marburger feh

De marburger feh is een levendig en vriendelijk konijnenras dat graag op ontdekking uitgaat. Wanneer de eigenaar er een beetje tijd in steekt, is de marburger feh zeer tam te worden en zal hij al snel de nabijheid van de mens opzoeken.

Gebruiksmogelijkheden

Anno 2020 heeft de marburger feh in Duitsland en omringende landen (Nederland en België) een vaste maar redelijk kleine groep liefhebbers en wordt het vooral gehouden door sportfokkers en mensen die met de dieren naar tentoonstellingen gaan. Buiten deze landen komt de marburger feh niet tot nauwelijks voor. Toch is de marburger feh een konijnenras dat prima kan functioneren als huisdier voor zowel kinderen als volwassenen.

Bijzonderheden

De marburger feh laat soms nog zien dat hij bloed van de groot zilver door de aderen heeft stromen. Dit komt tot uiting als er dieren worden geboren die soms nog verzilverde haartoppen ontwikkelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: LuchsKonijnenras: LuchsDe luchs is een konijnenras dat is ontwikkeld in Düsseldorf, Duitsland. Het ras staat bekend om zijn unieke pelskleur, d…
Konijnenras: JapannerKonijnenras: JapannerDe japanner is een konijnenras dat oorspronkelijk uit Frankrijk komt. Het ras is erg moeilijk te fokken, omdat het een t…
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Konijnenras: AlaskaKonijnenras: AlaskaDe alaska is een van oorsprong Duits konijnenras met een lakzwarte vacht. Hoewel de naam doet vermoeden dat het dier eig…

Konijnenras: MarterKonijnenras: MarterDe marter is van oorsprong een Engels konijnenras, maar is rond dezelfde periode in meerdere landen tegelijk ontwikkeld.…
Konijnenras: SteenkonijnKonijnenras: SteenkonijnHet steenkonijn is een eeuwenoud Belgisch konijnenras dat zijn naam dankt aan een oude weegmaat uit België. Een 'steen'…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Abubiju, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • http://www.zevenrassenclub.nl/marburgerfeh.html
  • https://www.frieslandshow.nl/konijnen/marburger-feh/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Fee_de_Marbourg
  • https://www.huisdiereninfo.nl/konijn/marburger-feh/
  • http://webprovisioning.ontwikkelcentrum.nl/dierenrassen/diersoorten/RasDetail?rasDetailid=189&index=20
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-marburger-feh

Reageer op het artikel "Konijnenras: Marburger feh"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 14-05-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!