InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Blauwe van Sint Niklaas

Konijnenras: Blauwe van Sint Niklaas

Konijnenras: Blauwe van Sint Niklaas De blauwe van Sint Niklaas is een zeer zeldzaam konijnenras dat buiten België (het land van oorsprong) en Frankrijk niet tot nauwelijks voorkomt. Ze staan bekend om hun prachtig blauwgrijze pels die zo egaal mogelijk van kleur moet zijn. Dit konijnenras staat bekend om zijn lieve en levendige karakter, maar toch wordt het ras weinig als huisdier en gezelschapsdier gehouden. Het is een konijn dat een behoorlijk formaat kan bereiken, ze worden tussen de 4,5 en 6 kilo zwaar.

Inhoud

Andere benamingen

De blauwe van Sint Niklaas staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Blauw van Sint Niklaas
  • Blue of Sint-Niklaas
  • Blaue Von Sankt Niklaas
  • Sint Niklaas
  • Tho Lam Sint Niklaas

Land van herkomst

De blauwe van Sint Niklaas komt oorspronkelijk uit de Belgische plaats Sint Niklaas.

Geschiedenis

De blauwe van Sint Niklaas is een oud Belgisch konijnenras dat al aan het eind van de negentiende eeuw werd gefokt. Het ras is ontwikkeld in de plaats Sint Niklaas, vandaar ook dat dit in zijn rasnaam verwerkt zit. Welke rassen hebben bijgedragen aan het ontstaan en de ontwikkeling van de blauwe van Sint Niklaas hebben bijgedragen, is anno 2019 nog steeds niet duidelijk. Het is wel goed mogelijk dat blauwgekleurde Vlaamse reuzen betrokken zijn geweest bij het ontstaan, maar ook de Blauwe van Beveren kan heel goed één van de voorvaderen van de blauwe van Sint Niklaas is.

De blauwe van Sint Niklaas is in België en Frankrijk redelijk populair. Buiten deze twee landen is het ras zeer zeldzaam, in de meeste landen komt dit ras helemaal niet voor.

Het ras was in eerste instantie gefokt als bontras, waarbij de dieren een goede en mooie pels moesten hebben. Echter heeft het bont van dit ras nooit veel succes gehad in de bontindustrie, waardoor het voornamelijk werd gefokt om het ras te verbeteren en om de dieren tegen elkaar te laten strijden tijdens tentoonstellingen.

Uiterlijk

Als je naar de blauwe van Sint Niklaas kijkt, zie je een konijn met een gestrekte lichaamsvorm. De ruglijn is vrij recht en de poten behoren volgens de rasbeschrijving sterk en recht te zijn. Ze hebben een vrij lange kop en de oren zijn gemiddeld 13 centimeter lang. Het gewicht van deze dieren ligt tussen de 4,5 en 6 kilogram. Rammen zijn vaak wat zwaarder dan de voedsters.

Vacht

De vacht van een blauwe van Sint Niklaas is middellang, de onderwol is dicht. De vacht moet vlak tegen het lichaam aan liggen.

Kleuren

De vachtkleur van de blauwe van Sint Niklaas is altijd lichtblauw, vandaar ook de benaming ‘blauw’ in de rasnaam van dit ras. De kleur moet zo egaal mogelijk over de hele haar verspreidt zijn, tot aan de haarwortels toe. Over het hele lichaam moet de kleur zo veel mogelijk hetzelfde zijn, zonder dat er sprake is van plekken die donker of lichter van kleur zijn. De buik en de onderkant van de poten kan vaak wel wat doffer of iets lichter zijn. Blauwe van Sint Niklaas-konijnen hebben grijsblauwe ogen.

Karakter

Het karakter van de blauwe van Sint Niklaas is te omschrijven als rustig, gemoedelijk en vriendelijk.

Gebruiksmogelijkheden

De blauwe van Sint Niklaas wordt voornamelijk gehouden door sportfokkers die het ras willen verbeteren en graag met de konijnen naar tentoonstellingen gaan. Als huisdier is het ras minder in trek, dit komt in eerste instantie door zijn hogere gewicht waardoor het minder geschikt is om door kinderen gehanteerd te worden. Daarnaast wordt de blauwe van Sint Niklaas bijna niet gehouden als huisdier omdat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van het bestaan van dit ras.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filmrecensie: SintrecensieFilmrecensie: SintDick Maas staat garant voor actie en horror. Meestal met de botte bijl … soms letterlijk en dat is wat hij ook met Sint…
Sinterklaas woont ieder jaar een maand in Sint-NiklaasSinterklaas woont ieder jaar een maand in Sint-NiklaasIn België heeft Sinterklaas zijn eigen stad, Sint-Niklaas. En in Sint-Niklaas heeft de Sint zijn eigen huis. Ieder jaar…
Sint Bernard / Sint Bernardshond: reddings- en gezinshondSint Bernard / Sint Bernardshond: reddings- en gezinshondDenk je bij een Sint Bernard aan een grote lobbes met een tonnetje om zijn nek? Dat vaatje met drank voor verkleumde rei…
Sinterklaas, oorsprong liedjesEén maal per jaar, van half november tot begin december, is er weinig verschil tussen de volwassenen en kinderen. De Sin…
Christelijke Feestdagen - Sint MaartenChristelijke Feestdagen - Sint MaartenTijdens Sint Maarten gaan kleine kinderen met lampionnen zingend langs de deuren om snoep op te halen. Maar was dit wel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lievinie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauw_van_Sint-Niklaas
  • http://www.konijnenrassen.nl/blauwevansintniklaas.html
  • http://www.huisdiereninfo.nl/rassen/konijnen/blauw_van_sintNiklaas
  • https://sle.be/wat-levend-erfgoed/rassen/blauw-van-sint-niklaas
  • https://www.omlet.nl/breeds/konijnen/blauw_van_sint-niklaas/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Blauwe van Sint Niklaas"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!