InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Kasjmierhangoor (Cashmere lop)

Konijnenras: Kasjmierhangoor (Cashmere lop)

Konijnenras: Kasjmierhangoor (Cashmere lop) De kasjmierhangoor (Engels: Cashmere lop) is een van oorsprong Engels konijnenras met een zijdezachte, halflange vacht. Ze hebben een zachtaardig en levendig karakter en komen in meerdere kleurslagen voor. De kasjmierhangoor is nog een relatief jong konijnenras, ontwikkeld rond 1980. Qua bouw lijken ze nog het meest op de Nederlandse hangoordwerg, terwijl de vacht meer doet denken aan dat van een angorakonijn - beide rassen die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de kasjmierhangoor.

Inhoud

Andere benamingen

De kasjmierhangoor staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Cashmerel op
  • Cashmere hangoor
  • Kasjmier lop

Land van herkomst

De kasjmierhangoor komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De kasjmierhangoor is een Engels konijnenras dat is ontwikkeld uit Nederlandse hangoordwergen en angora’s. Het is ook nog mogelijk dat er gebruik is gemaakt van de angoradwerg in plaats van de grote angora.

In Engeland werden rond 1980 voor het eerst langharige Nederlandse hangoordwergjes geboren en een paar jaar later werden deze erkend als apart ras. Deze dieren werden aangeduid als ‘cashmere lop’, in het Nederlands kasjmierhangoor genoemd. Het ras komt buiten Engeland niet tot nauwelijks voor, maar in Engeland zijn ze redelijk populair.

Uiterlijk

Als je naar de kasjmierhangoor kijkt, zie je een konijnenras met dezelfde kenmerken als de Nederlandse hangoordwergjes. De konijnen wegen minimaal 1,5 kilo, maar vaak wegen ze tussen de 1,92 tot 2,38 kilo.

Ze staan bekend om hun gedrongen, ronde bouw, gespierde stevige en korte pootjes en korte, brede hoofd. De nek is kort en het neusbeen is gebogen, waardoor de kasjmierhangoor een typische ramsneus heeft. Doordat ze een kort hoofd hebben, komen er bij dit ras wat vaker problemen voor met de tanden en kaken.

De oren moeten recht langs de schedel naar beneden hangen. Van oorpunt tot oorpunt gemeten, inclusief schedel, hebben de oren een lengte van 21 tot 26 centimeter.

Vacht

De vacht van de kasjmierhangoor is halflang en uiterst zacht. De vacht moet regelmatig geborsteld worden.

Kleuren

De kasjmierhangoor komt voor in diverse kleuren:
  • Zwart
  • Wit
  • Madagaskar
  • Chinchilla
  • Diverse marterkleuren

Karakter

De kasjmierhangoor is een vriendelijk en lief konijntje met een levendig karakter. De dieren zijn erg nieuwsgierig, en met een portie geduld en een rustige benadering is de kasjmierhangoor goed tam te krijgen.

Gebruiksmogelijkheden

De kasjmierhangoor is vooral een ras dat door sportfokkers wordt gehouden om mee naar tentoonstellingen te gaan. Toch wordt het door zijn kleine formaat ook steeds vaker gehouden als huisdier.

Vachtverzorging

De kasjmierhangoor heeft door zijn halflange vacht extra verzorging nodig. Zo moet het diertje het liefst elke dag voorzichtig en zachtjes geborsteld worden. Wordt dit niet gedaan, dan ontstaan er klitten in de vacht die het dier uiteindelijk kunnen verstikken.

Huisvesting

Ondanks hun kleine formaat moeten kasjmierhangoren wel voldoende ruimte tot hun beschikking hebben. Wanneer ze te weinig bezigheden hebben, kunnen ze zich gaan vervelen wat zich op zijn beurt weer kan openbaren in vervelend en afwijkend gedrag. Hierbij kan je denken aan het plukken van de eigen vacht, het knagen aan het verblijf of het vragen van negatieve aandacht door flinke herrie te maken. Het is dus aangeraden flink wat bezigheden in het hok aan te brengen, zoals wat speelgoed.

Verzorging

Door de wat langere vacht van de kasjmierhangoor moet het hok vaker schoongemaakt worden. De vuiligheid gaat anders in de vacht van het konijn zitten, wat zeer lastig te verwijderen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Franse hangoor als huisdierDe Franse hangoor is een konijn van groot formaat. Franse hangoren kunnen hele leuke huisdieren zijn en blijken vaak leu…
Geitenras: Cashmere geit of kasjmirgeitGeitenras: Cashmere geit of kasjmirgeitDe cashmere geit, ook wel kasjmirgeit of kasjmiergeit genoemd, is een geitenras uit China en omliggende landen. Het ras…
Konijnenras: ZilvervosKonijnenras: ZilvervosDe zilvervos is een schitterend konijnenras uit Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten. Het is in feite een chinchil…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsten. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cashmerelop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • http://www.konijnenrassen.nl/cashmerelop.html
  • http://binkyabout.com/breed-profile-cashmere-lop/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Kasjmierhangoor (Cashmere lop)"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 13-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!