Konijnenras: Kasjmierhangoor (Cashmere lop) - unieke vacht

Konijnenras: Kasjmierhangoor (Cashmere lop) - unieke vacht De kasjmierhangoor (Engels: Cashmere lop) is een van oorsprong Engels konijnenras met een zijdezachte, halflange vacht. Ze hebben een zachtaardig en levendig karakter en komen in meerdere kleurslagen voor. De kasjmierhangoor is nog een relatief jong konijnenras, ontwikkeld rond 1980. Qua bouw lijken ze nog het meest op de Nederlandse hangoordwerg, terwijl de vacht meer doet denken aan dat van een angorakonijn - beide rassen die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de kasjmierhangoor.

Inhoud

Andere benamingen

De kasjmierhangoor staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Cashmerel op
  • Cashmere hangoor
  • Kasjmier lop

Land van herkomst

De kasjmierhangoor komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis van dit mooie konijn

De kasjmierhangoor is een Engels konijnenras dat is ontwikkeld uit Nederlandse hangoordwergen en angora’s. Het is ook nog mogelijk dat er gebruik is gemaakt van de angoradwerg in plaats van de grote angora.

In Engeland werden rond 1980 voor het eerst langharige Nederlandse hangoordwergjes geboren en een paar jaar later werden deze erkend als apart ras. Deze dieren werden aangeduid als ‘cashmere lop’, in het Nederlands kasjmierhangoor genoemd. Het ras komt buiten Engeland niet tot nauwelijks voor, maar in Engeland zijn ze redelijk populair.

Uiterlijk van dit hangoorkonijn

Als je naar de kasjmierhangoor kijkt, zie je een konijnenras met dezelfde kenmerken als de Nederlandse hangoordwergjes. De konijnen wegen minimaal 1,5 kilo, maar vaak wegen ze tussen de 1,92 tot 2,38 kilo.

Ze staan bekend om hun gedrongen, ronde bouw, gespierde stevige en korte pootjes en korte, brede hoofd. De nek is kort en het neusbeen is gebogen, waardoor de kasjmierhangoor een typische ramsneus heeft. Doordat ze een kort hoofd hebben, komen er bij dit ras wat vaker problemen voor met de tanden en kaken.

De oren moeten recht langs de schedel naar beneden hangen. Van oorpunt tot oorpunt gemeten, inclusief schedel, hebben de oren een lengte van 21 tot 26 centimeter.

Vacht

De vacht van de kasjmierhangoor is halflang en uiterst zacht. De vacht moet regelmatig geborsteld worden.

Kleuren

De kasjmierhangoor komt voor in diverse kleuren:
  • Zwart
  • Wit
  • Madagaskar
  • Chinchilla
  • Diverse marterkleuren

Karakter van de kasjmierhangoor

De kasjmierhangoor is een vriendelijk en lief konijntje met een levendig karakter. De dieren zijn erg nieuwsgierig, en met een portie geduld en een rustige benadering is de kasjmierhangoor goed tam te krijgen.

Gebruiksmogelijkheden van de cashmere lop

De kasjmierhangoor is vooral een ras dat door sportfokkers wordt gehouden om mee naar tentoonstellingen te gaan. Toch wordt het door zijn kleine formaat ook steeds vaker gehouden als huisdier.

Welke vachtverzorging hebben kasjmier hangoren nodig?

De kasjmierhangoor heeft door zijn halflange vacht extra verzorging nodig. Zo moet het diertje het liefst elke dag voorzichtig en zachtjes geborsteld worden. Wordt dit niet gedaan, dan ontstaan er klitten in de vacht die het dier uiteindelijk kunnen verstikken.

Huisvesting van dit konijnenras

Ondanks hun kleine formaat moeten kasjmierhangoren wel voldoende ruimte tot hun beschikking hebben. Wanneer ze te weinig bezigheden hebben, kunnen ze zich gaan vervelen wat zich op zijn beurt weer kan openbaren in vervelend en afwijkend gedrag. Hierbij kan je denken aan het plukken van de eigen vacht, het knagen aan het verblijf of het vragen van negatieve aandacht door flinke herrie te maken. Het is dus aangeraden flink wat bezigheden in het hok aan te brengen, zoals wat speelgoed.

Verzorging

Door de wat langere vacht van de kasjmierhangoor moet het hok vaker schoongemaakt worden. De vuiligheid gaat anders in de vacht van het konijn zitten, wat zeer lastig te verwijderen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: hangoorrassen - konijnen met hangorenKonijnenras: hangoorrassen - konijnen met hangorenDe konijnenrassen die op de wereld bestaan, kunnen verdeeld worden in verschillende rasgroepen, waaronder vleesrassen en…
Konijnenras: Meissner hangoor - konijn met verzilverde vachtKonijnenras: Meissner hangoor - konijn met verzilverde vachtDe Meissner hangoor is een middelgroot konijnenras dat zijn oorsprong kent in de Duitse plaats Meiszen. Het is daar aan…
Konijnenras: Duitse hangoor - hangoor met een leuk uiterlijkKonijnenras: Duitse hangoor - hangoor met een leuk uiterlijkDe Duitse hangoor is een van de jongste konijnenrassen en is ontwikkeld in de jaren zeventig van de twintigste eeuw in D…
Konijnenras: Engelse hangoor - de langste oren ter wereldKonijnenras: Engelse hangoor - de langste oren ter wereldDe Engelse hangoor is het oudste hangoorras ter wereld en staat bekend om zijn extreem lange en brede oren. De gemiddeld…

Konijnenras: Groot chinchilla - een konijn met unieke vachtKonijnenras: Groot chinchilla - een konijn met unieke vachtDe groot chinchilla is een konijnenras dat gelijktijdig in Duitsland en in Engeland werd ontwikkeld door fokkers. In bei…
Konijnenras: Californian - een mooi konijn met uitmonsteringKonijnenras: Californian - een mooi konijn met uitmonsteringDe californian is een mooi konijnenras met een prachtige uitmonstering op de lichaamsuiteinden als staart, neus, oren en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cashmerelop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • http://www.konijnenrassen.nl/cashmerelop.html
  • http://binkyabout.com/breed-profile-cashmere-lop/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Kasjmierhangoor (Cashmere lop) - unieke vacht"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 08-07-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!