Konijnenras: hangoorrassen - konijnen met hangoren

Konijnenras: hangoorrassen - konijnen met hangoren De konijnenrassen die op de wereld bestaan, kunnen verdeeld worden in verschillende rasgroepen, waaronder vleesrassen en bontrassen. Ook is er een rasgroep met de noemer 'hangoorrassen'. Deze categorie konijnenrassen omvat alle rassen die hangende oren hebben, in plaats van oren die rechtop van de kop naar boven wijzen. Het eerste hangoorkonijn dat ontwikkeld was, is de Engelse hangoor. Dit ras is dan ook de voorvader van alle andere hangoorrassen die wij vandaag de dag kennen. Welke hangoorrassen kennen we allemaal?

Inhoud

Hangoorrassen

Wereldwijd bestaan er vele tientallen konijnenrassen. Een aantal van deze rassen zijn in te delen in een bepaalde categorie, zoals bontrassen, vleesrassen enzovoort. Zo bestaat er ook de rasgroep hangoren.

De konijnenrassen die tot de rasgroep ‘hangoorrassen’ vallen, zijn erg verschillend. Zo weegt de kleinste hangoor zo’n 1,5 kilogram, terwijl er ook een hangoor is dat gezien wordt als één van de grootste konijnenrassen ter wereld met een gewicht van 6 tot 7 kilogram. Eén ding hebben alle hangoren gemeen; hun oren staan niet rechtop bovenop hun kop, maar de oren hangen naar beneden, langs hun kop.

Lengte van de hangoren

Ook de lengte van de hangoren verschilt van ras tot ras. Zo zijn er rassen waarbij de hangoren grotendeels over de grond slepen, zoals bij de Engelse hangoor bijvoorbeeld het geval is. Maar bijvoorbeeld bij de Nederlandse hangoordwerg of de minihangoor komen de hangoren niet ver onder de kaaklijn uit.

Welke hangoorrassen zijn er allemaal

De volgende konijnenrassen worden gezien als hangoorras:

Duitse hangoor

De Duitse hangoor is één van de jongste konijnenrassen ter wereld. Het dier lijkt veel op de Franse hangoor, maar is alleen een slag kleiner. Dit konijnenras heeft een rustig, vriendelijk, nieuwsgierig en gemoedelijk karakter. Met een beetje aandacht van de verzorger is de Duitse hangoor zeer goed tam te krijgen. Het ras wordt anno 2020 voornamelijk gezien op tentoonstellingen, maar begint ook steeds meer zijn weg te vinden naar de huiskamers van kinderen en volwassenen. Ze komen voor in diverse kleuren, waaronder konijngrijs, blauwgrijs, ijzergrauw, blauwgrauw, chinchilla, blauw, zwart, bont, madagaskar, isabella en wit. Het is goed mogelijk dat dit ras nog veel meer kleuren gaat krijgen in de toekomst, daar het om een redelijk nieuw ras gaat dat nog volop in ontwikkeling is.

Engelse hangoor - een Engels konijnenras

De Engelse hangoor is het oudste hangoorras ter wereld en wordt gezien als de directe of indirecte voorvader van alle konijnenrassen ter wereld met hangoren. De dieren hebben de grootste oren die bekend zijn bij konijnen, niet alleen qua lengte, maar ook qua breedte. Gemeten van oorpunt tot oorpunt – inclusief schedel – bedraagt de gemiddelde lengte van de Engelse hangoor 65 centimeter. Er zijn echter ook exemplaren bekend met een oorlengte van bijna 85 centimeter! De dieren hebben een gewicht van 3,5 tot 5 kilogram en worden haast uitsluitend door sportfokkers gehouden.

In Nederland is de Engelse hangoor zeldzaam te noemen, anno 2020 zijn er naar schatting 5 tot 7 fokkers die zich bezighouden met de fok van dit ras. De Engelse hangoor komt voor in meerdere kleuren, waaronder madagaskar, ijzergrauw, fawn, zwart, bont, wit. Ze hebben een vrij druk en erg levendig karakter en ze zijn bovendien nieuwsgierig aangelegd.

Franse hangoor

De Franse hangoor is ontstaan uit kruisingen tussen inheemse, Franse konijnen en Engelse hangoren. Ze hebben een gewicht van 4 tot 6 kilo en een gedrongen, gespierd lichaam. De poten zijn fors en aan de korte kant. De Franse hangoor is makkelijk te herkennen aan de gebogen neusrug. Het ras komt voor in diverse kleurslagen, waaronder konijngrijs, blauwgrijs, ijzergrauw, chinchilla, wit, blauwgrauw, zwart, blauw, madagaskar, isabella en bont. De Franse hangoor heeft een goedaardig en vriendelijk karakter en ze zijn goed tam te maken.

Kasjmierhangoor of Cashmere lop

De kasjmierhangoor, ook wel cashmere lop genoemd, is een van oorsprong Engels konijnenras. Het ras is ontwikkeld door Nederlandse hangoordwergen te kruisen met angorakonijnen. Qua bouw heeft de kasjmierhangoor het meeste weg van de Nederlandse hangoordwerg, en de vacht doet meer denken aan die van de angora. Dit komt ook tot uiting in de halflange vacht van het dier. De vacht voelt bovendien zijdezacht aan. Kasjmierhangoren zijn zachtaardige en levendige dieren en zijn rond 1980 ontwikkeld. Ze hebben een gewicht van 1,9 tot 2,3 kilogram en de oren zijn redelijk lang. Gemeten van oorpunt tot oorpunt – inclusief schedel – bedraagt de lengte tussen de 21 en 26 centimeter. De kasjmierhangoor komt voor in de kleuren zwart, wit, madagaskar, chinchilla en in diverse marterkleuren.

Meissner hangoor

De meissner hangoor is een van oorsprong Duits hangoorkonijn, welke niet verward mag worden met de Duitse hangoor – het gaat hier namelijk om twee totaal verschillende konijnenrassen. Het is een zeer zeldzaam konijnenras dat zelfs in het land van herkomst vrij weinig voorkomt. De dieren hebben een middelgroot formaat en wegen tussen de 3,5 en 5,5 kilogram. De oren hebben een lengte van 38 tot 42 centimeter, gemeten van oorpunt tot oorpunt – inclusief schedel.

Het ras staat bekend om de verzilvering van de vacht. Deze verzilvering is verkregen door Franse hangoren, Engelse hangoren, klein zilvers en groot zilvers met elkaar te kruisen. De meissner hangoor komt voor in de kleuren konijngrijs, zwart, geel, blauw, bruin, blauwbont, zwartbont, bruinbont, madagaskar en madagaskarbont. Ze hebben een rustig, aanhankelijk en vrolijk karakter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Eigen kennis
  • https://www.hangoorfokkersclub.nl/
  • https://www.dwergkonijnen.com/rassen/satijn-hangoor
  • http://fijnkonijn.nl/rassen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_konijnenrassen#Hangoren
  • http://www.ikwilkonijnen.nl/konijnenrassen/

Reageer op het artikel "Konijnenras: hangoorrassen - konijnen met hangoren"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 19-06-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!