InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Luchs

Konijnenras: Luchs

Konijnenras: Luchs De luchs is een konijnenras dat is ontwikkeld in Düsseldorf, Duitsland. Het ras staat bekend om zijn unieke pelskleur, die bij geen enkel ander konijnenras wordt aangetroffen. De dieren zijn qua bouw vergelijkbaar met de havana en hebben een levendig, vriendelijk en nieuwsgierig karakter. Anno 2019 is de luchs voornamelijk in handen van sportfokkers die ermee naar tentoonstellingen gaan en het ras qua kleur en type willen verbeteren. Echter is de luchs ook zeer geschikt als huisdier voor zowel volwassenen als kinderen.

Inhoud

Andere benamingen

De luchs staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Lux
  • Luchs konijn

Land van herkomst

De luchs komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De luchs is een konijnenras dat is ontwikkeld in de Duitse plaats Düsseldorf. De ontwikkelaar van het ras is K. Hoffmans, welke ook de parelfeh heeft gecreëerd. Om de luchs te ontwikkelen maakte hij gebruik van de parelfeh, marburger feh, tans en marters. Hij bracht de luchs voor de eerste keer naar een tentoonstelling in 1919, het ras zelf werd pas erkend in 1922. In Duitsland wordt het ras lux genoemd in plaats van luchs.

Al snel werd de luchs naar meerdere landen geëxporteerd, in Nederland gebeurde dit in 1925 en werd het ras in 1927 erkend. De luchs komt in heel Europa voor, met uitzondering van Engeland. Ook in de VS komt de luchs niet voor. Luchs zijn redelijk zeldzame konijnen die meestal alleen in handen zijn van sportfokkers.

Uiterlijk

Als je naar de lichaamsbouw van de luchs kijkt, is deze vergelijkbaar met die van de havana. De luchs heeft een kort en vierkant gebouwd lichaam. De rasbeschrijving omschrijft dat de borst en schouders breed moeten zijn, net als de rug. De achterhand moet mooi afgerond zijn. De nek is aan de korte kant en bovendien gespierd. Poten moeten qua lengte en gewicht in verhouding tot het lichaam zijn.

Een luchs heeft een goed ontwikkelde kop en dit is vooral bij de ram duidelijk zichtbaar. De kop mag daarnaast niet te lang zijn. De oren zijn stevig en hebben afgeronde punten en hebben een lengte van zon 11 centimeter. De luchs weegt tussen de 2 en 3,5 kilogram.

Vacht

De vacht van de luchs is zacht en veerkrachtig. Bovendien moet de vacht kort en glanzend zijn en goed aanliggen.

Kleuren

De luchs staat bekend om zijn bijzondere pelskleur. De grondkleur, ofwel de kleur die het dichtst tegen het lichaam aan zit, is altijd zuiver wit. De tussenkleur moet een warme roodgele tint hebben en de uiteinden van de haren, ook wel haartoppen genoemd, zijn van een teer zilverblauw. De buik, onderkant van de staart en delen van de poten zijn wit, net als de omlijning van de ogen en neus. Een lijntje rond de hals en de binnenkant van de oren zijn ook wit. Op de witte gedeelten van de vacht moet de grondkleur blauw zijn.

De luchs heeft grijsblauwe ogen met een vuurgloed. De vuurgloed houdt in dat de ogen bij een bepaalde lichtinval een roodachtige weerkaatsing van het licht hebben, tegen de achterkant van de oogbol.

Karakter

De luchs is een vriendelijk en nieuwsgierig konijntje met een levendig karakter.

Gebruiksmogelijkheden

De luchs is anno 2019 eigenlijk vooral in handen van sportfokkers, die met de konijnen naar tentoonstellingen gaan en ze houden om de kleur en het type te verbeteren. De luchs is echter zeer geschikt als huisdier en gezelschapsdier voor zowel kinderen als volwassenen. De reden dat het dier nog niet echt als huisdier gehouden wordt, komt waarschijnlijk doordat het dier buiten de sportfokkers om niet tot nauwelijks bekend is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Konijnenras: ZilvervosKonijnenras: ZilvervosDe zilvervos is een schitterend konijnenras uit Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten. Het is in feite een chinchil…
Konijnenras: AlaskaKonijnenras: AlaskaDe alaska is een van oorsprong Duits konijnenras met een lakzwarte vacht. Hoewel de naam doet vermoeden dat het dier eig…
Konijnenras: CalifornianKonijnenras: CalifornianDe californian is een mooi konijnenras met een prachtige uitmonstering op de lichaamsuiteinden als staart, neus, oren en…
Konijnenras: VoskonijnKonijnenras: VoskonijnHet voskonijn is een prachtig konijnenras met een lange pels. De dieren danken hun naam aan het doel waar ze in eerste i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fzapata At English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein/bewerkt)
  • http://www.zevenrassenclub.nl/luchs.html
  • http://www.konijnenrassen.nl/luchs.html
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-luchs/
  • https://www.konino.nl/webwinkel/konijneninfo/konijnenrassen/
  • https://konijn-en-meer.blogspot.com/p/konijnenrassen.html
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621

Reageer op het artikel "Konijnenras: Luchs"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 15-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!