InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Engelse hangoor

Konijnenras: Engelse hangoor

Konijnenras: Engelse hangoor De Engelse hangoor is het oudste hangoorras ter wereld en staat bekend om zijn extreem lange en brede oren. De gemiddelde lengte van de oren van een Engelse hangoor is maar liefst 65 centimeter! Doordat de oren nogal wat extra verzorging vragen, worden de dieren nauwelijks als huisdier gehouden maar zijn ze allemaal in handen van sportfokkers die ermee naar tentoonstellingen gaan. De Engelse hangoor heeft een vriendelijk en nieuwsgierig karakter en bereikt een gewicht van 3,5 tot 5 kilogram.

Inhoud

Andere benamingen

De Engelse hangoor staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Engels hangoor
  • English lop
  • British lop
  • Lops

Land van herkomst

De Engelse hangoor komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De Engelse hangoor is het oudste hangoorras ter wereld en staat aan de wieg van eigenlijk alle andere hangoorrassen die we kennen. Dit konijnenras komt oorspronkelijk uit Engeland en ze komen hoogstwaarschijnlijk al sinds de achttiende eeuw voor. Dit weten we omdat er in die periode al in boeken werd beschreven dat er konijnen bestonden met extreem lange en brede oren. Deze dieren hadden allemaal een witte of bonte vacht en werden toen al zuiver gefokt onder de rasnaam ‘lops’.

In Engeland is het een heel populair ras en fokkers in dit land zijn heel lang bezig geweest Engelse hangoren te ontwikkelen met nog langere oren. Hiertoe werden niet alleen konijnen met de langste oren gebruikt om mee te fokken, ook werden de dieren in warme ruimtes gehouden. Het verhaal ging namelijk de ronde dat hogere temperaturen zorgden voor langere oren. Dit is hoogstwaarschijnlijk achterhaald en berust op een fabeltje. Ook is er tegenwoordig wetenschappelijk bewijs gevonden van het feit dat dieren die in warmere ruimtes gehouden werden sneller ziek en zwak waren omdat ze geen weerstand konden opbouwen.

Op internationale tentoonstellingen wordt de Engelse hangoor vaak gezien. In Nederland komt de Engelse hangoor echter weinig voor, naar schatting zijn er anno 2019 vijf tot acht fokkers van dit ras te vinden.

Uiterlijk

De Engelse hangoor is zeer uniek in konijnenland. Er is namelijk geen enkel ander konijnenras dat oren heeft die zo lang en zo breed zijn als die van de Engelse hangoor. Ook de sterk oplopende ruglijn van dit ras is een echte eyecatcher.

Engelse hangoren zijn slank maar stevig gebouwd en om die oplopende ruglijn te verkrijgen zijn de voorpoten korter dan de achterpoten. De poten moeten volgens de rasbeschrijving wel recht zijn. De kop van een Engelse hangoor wordt laag gedragen en is vooral bij de rammen duidelijk breed. De kop is bovendien redelijk lang en beschikt over een ramsneus, wat duidt op een bolle neuslijn.

De oren van een Engelse hangoor moeten met de binnenkant naar voren gedragen worden. De oren moeten in het midden op z’n breedst zijn en de oorpunten moeten afgerond zijn. Zeker op tentoonstellingen wordt er zeer streng op d oren gelet door de keurmeester. De keurmeester kijkt onder andere naar beschadigingen op de oren of dat de oren littekens vertonen van beschadigingen die het dier in het verleden had opgelopen. De lengte van de oren moet tussen de 58 en 70 centimeter liggen – gemeten van oorpunt tot oorpunt inclusief schedel. De rasbeschrijving omschrijft verder dat de oren op het breedste punt minimaal 12 centimeter breed moeten zijn. De lengte van de oren is op de leeftijd van ongeveer vijf maanden bereikt.

Het gewicht van een volwassen Engelse hangoor ligt tussen de 3,5 en 5 kilo.

Vacht

De vacht van een Engelse hangoor is vrij kort met voldoende onderwol. Wanneer je het dier aait, moet de vacht zacht aanvoelen. Bovendien is de vacht glanzend en moet het tegen het lichaam aan liggen.

Kleuren

Engelse hangoren komen voor in diverse kleuren:
  • Madagaskar (meest voorkomende kleur)
  • Konijngrijs
  • IJzergrauw
  • Fawn
  • Zwart
  • Bont
  • Wit met rode ogen.

De bonte dieren moeten beschikken over de zogenaamde manteltekening, wat inhoudt dat ze een witte borst, buik en achterpoten moeten hebben. De kop moet bovendien ook een aantal vlekjes hebben.

Karakter

De Engelse hangoor is een vrij druk en levendig konijnenras dat erg nieuwsgierig is aangelegd.

Gebruiksmogelijkheden

De Engelse hangoor wordt vooral gehouden door sportfokkers die met de dieren naar tentoonstellingen gaan. Als huisdier is de Engelse hangoor minder in trek, omdat de oren van de Engelse hangoor er in de ogen van de meeste mensen raar uitzien en omdat de oren bovendien extra verzorging nodig hebben.

Verzorging van de oren

De oren van de Engelse hangoor kunnen snel beschadigen. Daarom is het belangrijk de nagels van het konijn regelmatig te knippen. De oren van een Engels hangoor hangen continu op de grond, dus het is ook van belang dat er geen scherpe dingen in het verblijf hangen waar het dier zijn oren aan kan openhalen. In sommige gevallen, zeker wanneer de Engelse hangoor zeer gevoelige oren heeft, moet er speciale bodembedekking gebruikt worden in plaats van stro of zaagsel.

Verder moet er nog rekening mee gehouden worden dat de dieren minder goed tegen nattigheid en vuil kunnen. Het is dus het beste om de dieren het hele jaar door binnen te houden. Wanneer de Engelse hangoor wel buiten verblijft, moet hij altijd een schoon en droog hok tot zijn beschikking hebben en moeten de oren regelmatig gecontroleerd en schoongemaakt worden.

Bijzonderheden

Sweet Majestic Star, een zwarte Engelse hangoor voedster is in 1994 opgenomen in het Guiness book of records met de langste konijnenoren ter wereld. Haar oren hadden samen – inclusief schedel – een lengte van maar liefst 72,4 centimeter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Duitse hangoorKonijnenras: Duitse hangoorDe Duitse hangoor is een van de jongste konijnenrassen en is ontwikkeld in de jaren zeventig van de twintigste eeuw in D…
Franse hangoor als huisdierDe Franse hangoor is een konijn van groot formaat. Franse hangoren kunnen hele leuke huisdieren zijn en blijken vaak leu…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsten. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Konijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenKonijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenWereldwijd bestaan er bijna tweehonderd konijnenrassen. Rassen in Nederland zijn niet altijd ook in België erkend of omg…
Nederlandse Hangoor DwergkonijnenNederlandse Hangoor DwergkonijnenVoor kinderen is een huisdier erg belangrijk. Het is niet alleen gezellig, maar ze leren ook om verantwoordelijk voor zo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diana Leck (Bassetluv At En.wikipedia), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://www.hangoorfokkersclub.nl/engelse-hangoor/
  • https://www.engelsehangoor.nl/
  • http://engelsehangoor.nl/artikelen/artikel2.html
  • http://www.konijnenrassen.nl/engelsehangoor.html
  • https://www.frieslandshow.nl/konijnen/engelse-hangoor/
  • https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/53872-de-engelse-hangoor/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Engelse hangoor"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 13-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!