Konijnenras: Papillon

Konijnenras: Papillon De papillon is halverwege de 19e eeuw gefokt als tekeningras – iets wat in die tijd erg uniek was (en dus niet gefokt werd voor vlees of pels, maar voor de tekening). De dieren komen in diverse kleurslagen voor, maar de tekening moet aan bepaalde eisen voldoen. Sommige konijnen worden wel 'Charlies' genoemd, als de vlindertekening op de neus onvolledig is en meer op een snorretje lijkt dan op een vlinder. Het zijn gewilde huisdieren voor zowel kinderen als volwassenen en de papillon wordt wereldwijd grootschalig waargenomen op tentoonstellingen.

Inhoud

Andere benamingen

De papillon staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Geant papillon français
  • Lapin papillon
  • The English
  • English spot
  • Charlie
  • Chaplin
  • Weiszlinge

Land van herkomst

De papillon komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De papillon wordt gezien als een van de meest opvallende en geliefdste konijnenrassen ter wereld. Hoewel de naam van dit ras – papillon – doet vermoeden dat dit ras uit Frankrijk komt, is dit niet waar. Het ras kent zoals veel konijnenrassen zijn oorsprong in Engeland.

Het ras werd halverwege de negentiende eeuw ontwikkeld. Om tot het ras te komen werden rasloze, gevlekte konijnen gebruikt die veel overeenkomsten vertoonden met het konijnenras Lotharinger. Het ras werd voor het eerst officieel omschreven in het jaar 1849. Voor die tijd was het zeer uniek dat de papillon gefokt werd. Het was in dit tijd namelijk normaal om een konijnenras als nutras te ontwikkelen: dus voor het vlees en/of de bontindustrie. Dit is bij de papillon nooit van toepassing geweest. De papillon is namelijk van begin af aan gefokt als tekeningras, een ras dat gefokt werd met als doel een bijzondere tekening. Hiermee is de papillon hoogstwaarschijnlijk het eerste konijnenras dat van oorsprong als luxe konijnenras werd gefokt.

Tussen 1850 en 1860 was de papillon in Engeland erg populair, maar raakte daarna bijna uitgestorven. Rond 1880 kwam er weer belangstelling voor de papillon en werd het ras populairder en populairder.

De eerste dieren van dit ras hadden een zwarte vlektekening. Pas later werden er andere kleuren ontwikkeld binnen dit ras, zoals de driekleur, blauwe en chocolade papillon.

In 1889 kwamen de eerste papillons aan op het Europese vasteland en Nederland was één van de eerste landen die de papillon vanuit Engeland omarmde. Ook had het ras veel belangstelling van Duitse liefhebbers. In Duitsland, Nederland en omliggende landen werden er meer vachtkleuren ontwikkeld voor de papillon. Dit is ook de reden dat er in Europa veel meer verschillende kleuren erkend zijn dan in Engeland en de Verenigde Staten. In Engeland en de VS worden alleen de volgende kleuren erkend:
  • zwart
  • konijngrijs
  • driekleur
  • blauw
  • chocolade

Verschillende kenmerken wereldwijd

Voor de papillon is wereldwijd nooit een uniforme standaardisering van de grond gekomen. Dit heeft als resultaat dat Europese, Engelse en dieren uit de Verenigde Staten van elkaar verschillen op de punten van lichaamsbouw, erkende kleuren en het tekeningbeeld.

Betekenis van de naam

De papillon dankt zijn naam aan de tekening op de neus. De neustekening moet de vorm van een vlinder hebben (in het frans betekent papillon namelijk vlinder). In Engeland wordt het ras echter ook wel aangeduid als ‘The English’.

Ontwikkeling andere rassen

De papillon is veelvuldig ingezet om andere konijnenrassen te ontwikkelen of om reeds bestaande rassen te verbeteren.

Uiterlijk van de papillon

Wanneer je naar de papillon kijkt, zie je een konijn met een slank en lang lichaam. Het konijn is expres ontwikkeld met deze bouw, zodat de lichaamstekening het beste uitkomt. De hals is goed zichtbaar en de kop is klein. Bovenop de kop staan oren met een lengte van ongeveer 11 centimeter. De poten zijn stevig. Het gewicht van de papillon ligt tussen de 2,5 en 3,5 kilogram.

Vacht en kleuren van dit konijnenras

De papillon heeft een korte, glanzende vacht die dicht is ingeplant, zacht aanvoelt en goed tegen het lichaam aanligt.

De papillon wordt in veel verschillende kleuren gefokt, maar niet alle kleuren zijn in alle landen erkend. De papillon kan voorkomen in de volgende kleuren:
  • Zwart
  • Blauw
  • Konijngrijs
  • IJzergrauw
  • Blauwgrijs
  • Havanabruin
  • Madagaskar
  • Isabella
  • Driekleur
  • Chocolade

De oogkleur bij dit ras verschilt van kleur tot kleur, de oogkleur moet namelijk aangepast zijn aan de lichaamskleur.

Tekening: vlinder en andere aftekeningen

De papillon is een typisch tekeningras, waardoor de tekening van zowel kop als lichaam erg belangrijk zijn. Van land tot land verschillen de meningen over hoe de tekeningen eruit moeten zien, maar bijna alle landen hanteren wel de richtlijn dat de aalstreep ononderbroken moet zijn, mooi recht is en bovendien scherp afgetekend. Dit artikel richt zich verder op de perfecte tekening in Nederland, hoe de perfecte tekening in andere landen eruit ziet, wordt niet behandeld.

De vlekjes op de flanken moeten de grootte hebben van groene erwten. De dieren hebben bovendien een zogenaamde ketting: een dubbel rijtje stippen dat vanaf de hals schuin naar beneden toe breder wordt en over dient te gaan in de vlektekening op de achterhand.

De onderdelen van de koptekening hebben verschillende namen. Zo bestaat de koptekening uit de vlinder, doorn, oogringen, wangstip en gekleurde oren. De vlinder is hierbij een donkere vlek in de vorm van een vlinder, die op de neus/snuit van het konijn geplaatst is. De vlinder moet scherp afgetekend te zijn en tot aan de mondhoeken lopen. De doorn is een vlek die op het midden van de neusrug geplaatst moet zijn. De oogringen moeten overal rond het oog even breed zijn. Elke wang moet bovendien een wangstip hebben en de oren zijn volledig gekleurd.

Karakter

De papillon heeft een vriendelijk, attent en levendig karakter.

Gebruiksmogelijkheden

De papillon is een geliefd dier voor sportfokkers die ernaar streven het perfecte exemplaar te fokken, en hiermee te showen op tentoonstellingen. Het grappige uiterlijk, het leuke karakter en het handzame formaat maken de papillon echter ook een geliefd huisdier voor zowel kinderen als volwassenen.

Het fokken van dit tekeningpatroon is erg lastig

Het fokken van een perfect getekende papillon is erg lastig. Dit komt doordat de tekening niet van ouder tot kind vererft: elk dier ziet er weer anders uit. Wanneer je twee papillons met elkaar kruist, krijg je een nest dat voor ongeveer de helft bestaat uit papillons, een kwart van het nest bestaat uit eenkleurige konijntjes en het laatste kwart nest bestaat uit dieren die overwegend wit zijn. Daarnaast is het ook nog zo dat de dieren die met de papillon-tekening geboren worden, afwijkingen kunnen vertonen. Het is daarom extra uniek als er een konijn geboren wordt met een tekening die voldoet aan alle tentoonstellingseisen.

Charlies en Chaplins

De vrijwel witte dieren die in elk nest papillons worden geboren, vertonen vaak een gebrekkige en karige vlektekening. Niet overal op het lichaam komt er tekening voor, maar soms wordt er alleen op de kop tekening waargenomen of enkel op het lichaam.

Diertjes die een gebrekkige vlindertekening op de neus hebben, vertonen hier vaak geen vlinder maar een soort snorretje. Dit snorretje doet vaak denken aan de snor van de wereldberoemde komiek Charlie Chaplin. Konijnen met dit snorretje worden ook wel aangeduid als ‘Charlies’ of ‘Chaplins’. In Duitsland worden ze ook wel ‘Weiszlinge’ (witlingen) genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Rijnlander - een konijn met mooie tekeningKonijnenras: Rijnlander - een konijn met mooie tekeningDe rijnlander is een schitterend konijnenras dat bekend staat om zijn mooie tekening. Dit tekeningpatroon komt in grote…
Konijnenras: AlaskaKonijnenras: AlaskaDe alaska is een van oorsprong Duits konijnenras met een lakzwarte vacht. Hoewel de naam doet vermoeden dat het dier eig…
Konijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenKonijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenWereldwijd bestaan er bijna tweehonderd konijnenrassen. Rassen in Nederland zijn niet altijd ook in België erkend of omg…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…

Konijnenras: Parelfeh of perlfeh - konijn met unieke vachtKonijnenras: Parelfeh of perlfeh - konijn met unieke vachtDe parelfeh is een konijnenras met een unieke vachtkleur, welke bestaat uit een blauwgrijze kleur met kenmerkende pareli…
Konijnenras: Nieuw-Zeelander wit, blauw en zwartKonijnenras: Nieuw-Zeelander wit, blauw en zwartDe Nieuw-Zeelander is een van oorsprong Amerikaans konijnenras dat is ontwikkeld in Californië. De dieren komen voor in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Trio32, Wikimedia Commons (Publiek domein/bewerkt)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/dieren/konijnen/konijnensoorten/papillon-1417.html
  • http://www.konijnenrassen.nl/papillon.html
  • https://konijnen.fandom.com/nl/wiki/Papillon
  • https://www.papillonclub.nl/pagina1.html
  • https://www.kinderboerderij-engbergen.nl/onze-dieren/onze-konijnen/papillon-konijn.html
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-papillon
  • https://www.frieslandshow.nl/konijnen/papillon/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Papillon"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-07-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!