InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Britse reus (British Giant)

Konijnenras: Britse reus (British Giant)

Konijnenras: Britse reus (British Giant) De Britse reus is een konijnenras dat buiten Engeland zeer zeldzaam is, maar in Engeland zelf erg populair is onder sportfokkers van het ras. Britse reuzen stammen af van Amerikaanse Vlaamse reuzen, die geïmporteerd zijn om een ras te creëren met meer kleurslagen dan de Vlaamse reus in Engeland mag hebben. De dieren hebben een rustig en vriendelijk karakter en bereiken een gewicht van minimaal 5,6 kilogram. Qua verzorging heeft het ras geen extra aandacht nodig, wel moet rekening gehouden worden met het grote lijf van de Britse reus en dat hij daardoor ook meer leefoppervlak nodig heeft.

Inhoud

Andere benamingen

De Britse reus staat ook bekend onder de volgende namen:
  • British Giant
  • Engelse reus

Land van herkomst

De Britse reus komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De Britse reus is een konijnenras dat aan het eind van de jaren 40 van de twintigste eeuw is ontwikkeld in Engeland. Het ras is daar ontstaan omdat de Vlaamse reuzen in die tijd (en anno 2019 nog steeds) alleen gefokt mochten worden in de ijzergrauwe kleur. Er waren Engelse fokkers die graag een Vlaamse reus met andere kleuren wilden hebben, omdat ze het vermoeden hadden dat die specifieke ijzergrauwe kleur ervoor zorgde dat de reuzen te klein bleven. Andere kleuren zouden ervoor zorgen dat de dieren qua formaat groter zouden worden.

Om die reden besloten een aantal Engelse sportfokkers een paar Vlaamse reuzen uit de Verenigde Staten te importeren, die een andere pelskleur hadden dan de reuzen in hun eigen land. Deze geïmporteerde Vlaamse reuzen werden gefokt als apart ras, wat de naam British Giant (Britse reus) kreeg. Rond de tijd dat de eerste Amerikaanse konijnen in Engeland aankwamen, werd de British Giant Club opgericht. De club viel na een aantal jaren uiteen, waardoor het ras ook niet meer gepromoot werd. Pas in 1981 werd er een nieuwe club opgericht in Engeland die zich inzette voor het fokken van de Britse reus.

Omdat in andere landen de Vlaamse reus in meer kleurvariëteiten voorkomt, is de Britse reus buiten Engeland ook niet populair. Het ras is in Engeland zelf erg populair, maar op het vasteland is het ras zeer zeldzaam te noemen.

Uiterlijk

Britse reuzen lijken erg veel op de Vlaamse reus. Dit is niet zo verwonderlijk, aangezien de stamouders van dit ras allen uit Amerika afkomstige Vlaamse reuzen zijn. De Britse reus is echter wel wat kleiner dan de Vlaamse reus, voedsters moeten minimaal 6,1 wegen, rammen minimaal 5,6 kilo.

De Britse reus heeft een krachtige, brede kop met volle wangen. Vooral bij de rammen zijn de wangen uitgesproken. De oren moeten sterk, groot en dik zijn. Ze hebben een lengte van 18 centimeter en moeten in een V-vorm gedragen worden.

Vacht

Volgens de rasbeschrijving behoort de Britse reus een vacht te hebben van normale lengte. Ook moet er een normale hoeveelheid onderwol aanwezig zijn. Verder dient de vacht glad aan te liggen tegen het lichaam.

Kleuren

De Britse reus komt voor in de volgende kleuren:
  • Zwart
  • Blauw
  • Konijngrijs
  • IJzergrauw
  • Wit met rode ogen
  • Wit met blauwe ogen

Karakter

De Britse reus is een vriendelijk en nieuwsgierig ras.

Gebruiksmogelijkheden

De Britse reus wordt vooral door sportfokkers gefokt en gehouden, bij deze zijn de Britse reuzen dan ook erg populair. Door zijn grote formaat en gewicht wordt de Britse reus minder als huisdier en gezelschapsdier gezien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Vlaamse ReusDe Vlaamse Reus is het grootste en zwaarste konijnenras ter wereld. Het is een Belgisch ras dat geschikt is als huisdier…
Grootste dieren op aardeGrootste dieren op aardeVaak worden de kleinste dieren ter wereld besproken: want klein is lief. Wie denkt dat de dinosaurus het grootste dier t…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsten. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Konijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenKonijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenWereldwijd bestaan er bijna tweehonderd konijnenrassen. Rassen in Nederland zijn niet altijd ook in België erkend of omg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Margaret Clough, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Boek: knaagdieren en konijnenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • http://www.konijnenrassen.nl/britsereus.html
  • http://www.dierenopvang.simpsite.nl/Konijnen

Reageer op het artikel "Konijnenras: Britse reus (British Giant)"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!