InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Angora

Konijnenras: Angora

Konijnenras: Angora De angora is het oudste konijnenras ter wereld en staat bekend om zijn lange vacht en wolopbrengst. Sommige angora's kunnen meer dan een kilo wol per jaar opbrengen. De vacht is erg mooi, maar vraagt wel veel extra verzorging. Ook moet het dier elke dag geborsteld worden. Dat is een werkje, maar het zorgt er wel voor dat de verzorger een zeer goede band met de angora kan opbouwen. Angorakonijnen kwamen oorspronkelijk alleen in het wit voor, tegenwoordig zijn ook andere kleuren toegestaan.

Inhoud

Andere benamingen

De angora staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Angorakonijn
  • Angora kaninchen
  • Lapin angora
  • Conejo de angora
  • Silkrabbit
  • White Turkish rabbit
  • Zijdekonijn
  • Wit Turks konijn
  • Turkse witte

Land van herkomst

Het angorakonijn komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De angora is het oudste konijnenras ter wereld. In sommige geschriften wordt geschreven dat het ras al in de vijftiende eeuw in Engeland gehouden en gefokt werd voor de wolopbrengst. Andere bronnen zijn het hier echter niet mee eens. Het meest waarschijnlijk is dat Engelse zeevaarders de angora eind zeventiende, begin achttiende eeuw mee naar Engeland namen vanaf hun reizen naar het Verre Oosten. Wat wel zeker is, is dat het angorakonijn al in de 18e eeuw raszuiver gefokt werd onder twee verschillende rasnamen:
  • White Turkish rabbit
  • Silk rabbit

Later zijn deze twee namen omgedoopt tot angora, een benaming die anno 2019 wereldwijd wordt erkend en gebruikt. Opvallend is dat het angorakonijn dezelfde naam kreeg als de witte angorakatten en witte angorageiten uit die tijd. Deze dieren waren ook langharig en komen net als de oorspronkelijke angora uit het Oosten. Hoogstwaarschijnlijk komen deze dieren uit de buurt van de stad Ankara, Turkije.

Aan het begin van de 18e eeuw werden angora’s al in Frankrijk te koop aangeboden en in 1777 kwamen de eerste angora’s in Duitsland terecht en vervolgens via Duitsland naar Nederland, België enzovoort. De angorakonijnen uit die tijd zijn echter niet te vergelijken met de angora’s die wij in de eenentwintigste eeuw kennen. De dieren uit de zeventiende en achttiende eeuw hadden een veel kortere vacht, de oren waren ook korter. Toch was het ras al snel populair en het ras verspreidde zich razendsnel over de hele wereld. Geschriften melden zelfs dat Japanse en Chinese fokkers zich hadden toegelegd op de fok van het angorakonijn, maar het is nooit duidelijk geworden of deze dieren oorspronkelijk van Europa afkwamen, of dat ze elders vandaan gehaald zijn.

Al in de 18e eeuw was er een levende handel in de wol van het angorakonijn, China is een tijd lang zelfs de grootste leverancier van angorawol geweest.

In de loop der eeuwen zijn er diverse typen van de angora gefokt. Deze waren niet alleen verschillend in grootte en gewicht, maar ook de structuur, dichtheid en lengte van de vacht was per type angorakonijn verschillend. Zo leveren Engelse angora’s ongeveer 350 gram wol per jaar, terwijl de Duitse en Franse angorakonijnen zo’n kilo wol per jaar konden maken. Ook kwamen de angora’s in die tijd maar voor in één kleur, albino (wit met rode ogen). Pas later zijn er diverse andere kleuren ontwikkeld. Angora’s zijn zeer populair en op elke tentoonstelling worden meerdere angora’s ingezonden.

Verschillende typen

Zoals al gemeld, zijn er diverse types angora’s. Hoewel de meeste tegenwoordig wel eenduidig zijn qua bouw, karakter en vacht, zijn er toch wat verschillen. Zo wijkt de Franse angora het meest af met zijn unieke vachtstructuur. Zo is de vacht van een Franse angora harder en de dieren verharen op een andere manier. Franse angora’s worden dan ook nooit geknipt of geschoren, maar geplukt. Dit is een proces waarbij het oude, losse haar handmatig met de hand uit de vacht wordt gehaald.

Uiterlijk

De angora is een konijnenras met een gewicht van 3 tot 4 kilogram. Ze hebben een wat gedrongen bouw en de hals is door de overvloedige beharing niet zichtbaar. De poten behoren een gemiddelde lengte te hebben, stevig en goed bespierd te zijn. Angora’s moeten volgens de rasbeschrijving een brede kop hebben die zeker niet te lang mag zijn. De oren zijn sterk en dik, staan rechtop en hebben een lengte van zo’n 12 centimeter.

Vacht

Bij keuringen wordt er sterk gelet op de kwaliteit, lengte, structuur en dichtheid van de angora’s vacht. Een angora in goede conditie moet op tentoonstellingen een vacht hebben van minimaal zes centimeter lang, maar het liefst zien de keurders haar dat nog langer is. Net als elk ander konijnenras heeft de angora verschillende soorten haar in zijn vacht:
  • Wol
  • Bijharen
  • Grannenhaar

Bij de angora moet de wol, die overigens zeer zacht aanvoelt, in de absolute meerderheid zijn. Ook wordt er goed gelet op de aanwezig oorpluimen.

Kleuren

Oorspronkelijk kwam de angora alleen voor als albino (witte vacht met rode ogen). Maar tegenwoordig is ook een witte kleurslag in combinatie met blauwe ogen toegestaan. Verder wordt de angora gefokt in de kleuren zwart, bruin, geel en blauw. Marterkleurig komt ook voor, maar deze kleurslag is niet in elk land erkend en is bovendien erg zeldzaam.

Bij volwassen angora’s is de werkelijke kleur alleen goed te zien aan het korte haar op de snuit en de binnenkant van de oren. De haren op de rest van het lichaam zijn veel bleker van kleur.

Karakter

De angora staat bekend als een vrij rustig konijnenras. Door het intensieve contact dat de angora met zijn verzorgers heeft, zal hij zeer snel heel tam worden.

Gebruiksmogelijkheden

De angora wordt al eeuwenlang gehouden voor zijn wol. Tegenwoordig wordt hij ook nog steeds voor zijn wol gehouden, maar het dier is ook erg in trek bij sportfokkers die graag met de angora de tentoonstellingen langsgaan.

Wolopbrengst

Zoals al gezegd wordt de angora veelal gehouden voor de wolopbrengst. Als de angora zes tot acht weken oud is, mag hij voor het eerst geschoren of geknipt worden. De vacht van dit ras groeit zo’n 8 centimeter per drie maanden. Afhankelijk van de groeisnelheid en dichtheid van de pels kan de wolopbrengst ruim een kilo per jaar bedragen.

Verzorging van de vacht

Doordat de angora zo’n lange vacht heeft, vraagt deze extra veel aandacht en verzorging. Zo kunnen angora’s die vol in de wol zitten slecht tegen warmte en nattigheid. De dieren kunnen ook niet gewassen worden, omdat de vacht slecht droogt en door de vochtigheid sneller zal gaan klitten. Dagelijks dien je de vacht van een angorakonijn losjes te borstelen. Dit voorkomt het ontstaan van klitten, die het konijn erg kunnen hinderen in zijn beweging en hem zal beperken in zijn bewegingsvrijheid. Het borstelen moet echter wel heel voorzichtig gebeuren, omdat wanneer er te enthousiast geborsteld wordt, de ondervacht verwijderd wordt.

Afhankelijk van de lengte en dichtheid van de vacht moet de angora eens in de zoveel tijd geknipt of geschoren worden. Bij de meeste konijnen gebeurt dit eens in de drie maanden. Wanneer het dier echter niet vaak genoeg geschoren of geknipt wordt, zal de vacht op den duur verstikken, en kan het dier hierdoor ernstig in de problemen komen. Er zijn zelfs gevallen bekend waar het dier zelfs is overleden aan de gevolgen van een extreem lange vacht.

Angorakonijnen kunnen bovendien moeilijk of helemaal niet op een ondergrond van stro, hooi of zaagsel gehouden worden, zeker als hun vacht wat langer is. Dit omdat deze soorten ondergrond zich vastzetten in de vacht. Angorakonijnen die regelmatig op tentoonstellingen worden uitgebracht, worden daarom vaak gehouden op een bodem van gaaswerk (nertsengaas). Wanneer de angora net geknipt of geschoren is, kan hij echter wel op stro of hooi gehouden worden, als de strootjes elke dag even uit de vacht worden geplukt.

Fokken van angora’s

Wie met angorakonijnen wilt fokken, moet met een aantal extra zaken rekening houden. Dit heeft allemaal te maken met de lengte en de structuur van de vacht. Zo zal de dekking niet goed verlopen als zowel de ram als de voedster allebei een volle vacht hebben. Daarom is het het beste om de dieren te laten paren wanneer ze net geschoren of geknipt zijn. Ook drachtige voedsters moeten een behoorlijk korte vacht hebben, omdat het werpen en zogen van de jongen geen doen is met zo’n lange vacht.

Angoradwerg

Er bestaat ook een dwergversie van de angora, namelijk de angoradwerg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Angorakonijn: oorsprong, verzorging en knippen van de vachtAngorakonijn: oorsprong, verzorging en knippen van de vachtHet angorakonijn is een van de merkwaardigste rassen. Alleen al het ontstaan en de oorsprong van het dier is mysterieus.…
Aparte vachten bij konijnenKonijnen zijn er in allerlei soorten en maten. Voordat u een konijn aanschaft is het handig om te kijken wat u aan verzo…
Konijnenras: AlaskaKonijnenras: AlaskaDe alaska is een van oorsprong Duits konijnenras met een lakzwarte vacht. Hoewel de naam doet vermoeden dat het dier eig…
Konijnenras: VoskonijnKonijnenras: VoskonijnHet voskonijn is een prachtig konijnenras met een lange pels. De dieren danken hun naam aan het doel waar ze in eerste i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Garitzko, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://www.angorakonijn.nl/angorarassen/angora/
  • https://www.angorakonijn.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Angorakonijn
  • https://www.dierbewustleven.info/kleding/wol/angorawol-konijn/
  • http://www.konijnenrassen.nl/angora.html
  • http://www.hetkonijn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6:angora-konijnen&catid=7:verzorging-algemeen&Itemid=17

Reageer op het artikel "Konijnenras: Angora"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!